Barnevern - praksisopphold i Namibia (vår 2023)

Andrea Nybø: Utvekslingsoppholdet i Namibia vil jeg anbefale til alle! Jeg har møtt så mange fantastiske mennesker, og opplevd helt nydelige turer med den fine gjengen vi var som reiste.

Jeg studerer barnevern på Høgskolen i Østfold. Januar - April 2023 skulle jeg gjennom en praksisperiode på 3 måneder. Jeg valgte å ta min praksis i Namibia. Noe som jeg ville anbefalt på det sterkeste. Jeg valgte Namibia for å oppleve en helt annen kultur og dra til et land jeg ikke visste hva jeg skulle forvente.

Vi var en gruppe på 15 stk fra Høgskolen i Østfold som reiste sammen, hvor folk studerte barnevern, sosialt arbeid og vernepleie. Vi ble en god gjeng som nå deler masse nye opplevelser og har laget mange fine minner sammen. En utrolig fin måte å bli kjent på.

Bosted

Da vi ankom Namibia ble vi hentet på flyplassen og kjørt til Kamatjona, gjestehuset vi skulle bo i. Gjestehuset lå i et fint nabolag i Windhoek hovedstaten i Namibia. Det var kun oss 15 fra Høgskolen som bodde i huset sammen. Det var mulighet å sove på ettmansrom, tomannsrom eller tremannsrom. Dette kunne du velge selv. Vi ble godt tatt i mot av de som jobbet på Kamatjona, og de hjalp oss med alt vi lurte på og trengte hjelp til. De var alltid tilgjengelige om vi trengte noe. Kamatjona var stort og flott, med nydelig uteplass som ble godt brukt. Vi lå mye ute å solte oss, badet, grillet, spilte mye kort og hørte på god musikk. Det hadde en fin beliggenhet i et fint nabolag, men vi fikk beskjed om å ikke gå ut alene og ikke gå ut med mye verdisaker. Det var veldig uvant å ikke kunne bevege seg fritt i gatene slik man gjør hjemme. Men man følte seg alltid trygg i huset. Vi fikk masse informasjon om forhåndsregler man måtte ta for å være trygge. Vi fikk beskjed om hvilke områder vi burde holde oss unna og hvilke plasser vi burde dra. Det var masse gode restauranter, og vi dro mye på kjøpesenter for å shoppe å handle. Prisene på både restauranter og mat butikker var veldig billig iforhold til Norge. For å komme oss rundt tok vi alltid LEFA som er en Uber som er trygge for turister. Vi fikk ikke gå fra plass til plass så var helt avhengig av Uber.

Praksis

Siden jeg studerer til å bli barnevernspedagog valgte jeg å ha praksis på et barnehjem i Namibia. 10 av studentene jeg reiste med hadde også praksis her. På barnehjemmet bor der ca 80-90 barn mellom 0-24 år. Barnehjemmet var delt opp i 4 ulike hus, hvor barna var delt opp etter alder. Her jobbet det «mammaer» døgnet rundt som har ansvar for alle barna, matlaging, rengjøring og alt annet. Barnehjemmet låna Katatura, som er preget av mye fattigdom. Her kunne vi ikke være på ettermiddag/kveldstid, vi jobbet derfor morning fra 08-13 hver dag og fri i helgene. Vi var derfor mest med de minste barna som ikke var på skolen. Siden vi var 10 studenter på barnehjemmet fikk vi mulighet til jobbe mer en til en med de minste barna. Vi fikk ansvar for et barn man skulle følge litt ekstra og lage aktivitetsplan til. Vi brukte ca 1-2 timer på en aktivitet hver dag for å jobbe med utviklingen til barnet. Dette kunne være å lære enkle ord/setninger, kroppsdeler, farger, tall, tegne eller bygge lego. «Mammaene» som jobber på barnehjemmet har mye å gjøre og har ofte ikke tid til å være en til en med barna. Vi så derfor hvor viktig det var at de fikk all oppmerksomheten av en person noen timer av dagen. Praksisen er preget av mye selvstendighet hvor man som student jobber med å organisere hverdagen til barn som vokser opp under vanskelige forhold, for å gjøre hverdagen deres litt enklere. Vi fikk bygget noen helt spesielle relasjoner med barna, noe som virkelig har satt spor. Er virkelig takknemlig for at jeg fikk oppleve denne praksisen.

Turene

Den første turen vi var på var i Cape Town. Vi fløy fra Norge til Cape Town så dette var den første turen vi var på. Her skulle vi være i en uke før vi skulle videre til Namibia og praksis etterpå. Det var virkelig en fin by med masse å oppleve. En uke på denne fantastiske plassen var for kort. Så for å få gjort alt man ville var vi ute tildig på morningen til sent på kvelden. Vi gikk blant annet opp Lions head, Table moutain, dro til nydelige parker og botanisk hage, Cape point, pingvin strand, vingårder og strandturer. Her skal jeg absolutt tilbake en gang.

Kamatjona arrangerte turene vi dro på og de passet på at vi fikk oppleve mest mulig på alle turene. Vi dro først på en helgetur til Etosha som var er en stor nasjonalpark. Her dro vi hovedsaklig for å dra på Safari. Vi bodde på en koselig campingplass i telt. Det var nydelig landskap men på grunn av regnsesong fikk vi dessverre ikke sett så mange dyr som vi håpet på. Men var en veldig kjekk tur.

Neste tur gikk til Swakopmund ved kysten i Namibia. Her bodde vi i et koselig gjestehus. Swakopmund var også en litt tryggere by som vi kunne bevege oss litt mer fritt i. Denne turen var helt magisk med masse kjekke opplevelser og aktiviteter. Vi kjørte firehjuling i ørkendynene, hoppet i fallskjerm, surfet, var på båttur og padlet kajakk med seler.

Den siste turen gikk til Sossulsvei. Her fikk vi oppleve et helt uvirkelig landskap. Det var akkurat som å gå i et maleri. Dette er en stor ørken, hvor vi gikk tur i sanddynene. Noen av turene var tunge men utsikten opp hele sanddynen var nydelig. Vi fikk sett solnedganger og soloppganger som var noe av det fineste jeg har sett. Vi bodde på en campingplass i store fine telt, skikkelig glamping. Her var det ingen dekning og kunne virkelig bare nyte.

Jeg anbefaler å bli med på alle turene som er organisert av Kamatjona. Det var absolutt verdt pengene og man får oppleve å se så mange deler av Namibia/Afrika. Vi ble også veldig sammensveiset som en gjeng når vi oppleve så mye kjekt sammen.

Faglig og personlig utbytte

Utvekslingsoppholdet i Namibia ville jeg anbefalt til alle! Jeg har møtt så mange fantastiske mennesker, og opplevd helt nydelige turer med den fine gjengen vi var som reiste. Praksisen og oppholdet har vært krevende og utfordrende og har gitt meg et nytt syn og perspektiv på flere områder. Selv om det har vært mange gode erfaringer har det også vært mindre bra erfaringer. Mange av oss ble overveldet når vi kom på barnehjemmet og ville forandre alt til det bedre. Men når vi fikk erfart hvordan folk lever der nede fikk vi oppleve at barna på barnehjemmet har det egentlig ganske fint til tross for omstendighetene rundt. Selv om det var en krevende praksis med mange nye inntrykk både godt å vondt, kunne jeg ikke bedt om en bedre praksis. Personlig har jeg lært mye om meg selv og hvordan jeg er i nye ukjente situasjoner, som jeg tar videre både i jobb og det private. Faglig har jeg lært mye om kulturforståelse, tilknytning, utvikling og tilpasning. Veilederen vår var alltid tilstede og vi ble fulgt bra opp. Personlig synes jeg det er den beste opplevelsen noen gang. Vi har opplevd så mye fantastisk men også sett så utrolig mye vondt. Du får sett verden på en helt annen måte og vokser som person.