Barnevern - praksisopphold i Namibia (vår 2023)

Sana Nazim: Praksisoppholdet var utrolig lærerikt, og erfaringen var enormt verdifull for meg som fremtidig barnevernspedagog. For en student som meg som hadde lite erfaring med barn og unge, var praksisen transformerende. Praksisen ga meg muligheten til å se teoriene i virkeligheten og tilegne meg grunnleggende ferdigheter.

Jeg studerer barnevernspedagog og hadde praksis i Namibia på slutten av andreåret våren 2023. Planen var å reise til Italia, men jeg byttet over til Namibia da det ikke lenger var mulig å utveksle til Italia. Nå som jeg ser tilbake på det så er jeg utrolig heldig og glad at det ble Namibia fordi det er et perfekt land for studenter å utveksle til. Jeg hadde alltid lyst til å oppleve noe nytt og selv om tanken på å reise så langt til Afrika var skremmende, var det også utrolig spennende. Jeg angrer ikke et sekund på det spontane valget jeg tok, og jeg sitter igjen med opplevelser og minner som jeg kommer til å huske for resten av livet.

Kamatjona Guesthouse

På flyplassen i Namibia ble vi plukket av en guide som jobbet for reisebyrået Kamatjona. Hele prosessen var veldig komfortabelt og godt gjennomført. Vi fikk hjelp med å sette bagasje i bilen og det tok ikke så langt tid før vi ankom hovedstaden Windhoek. Utsikten fra bilen var i veldig vakkert. I Namibia er man omringet av fin natur overalt.

Vi bodde på Kamatjona Guest House, som ligger i et rikt nabolag i bydelen Ludwigsdorf. Huset var gigantisk, hadde soverom for ca. 15 personer og et stort svømmebasseng. Huset hadde også stue, et lite treningsrom, kjøkken, lime tre (så man trenger ikke å kjøpe lime =D), og en fin veranda der vi kunne se solnedgangen. Vi var alle utrolig fornøyde med kvaliteten av gjestehuset. Det var flere toaletter/bad fordelt i huset, mens to av de største rommene hadde sine egne bad. Jeg delte rom med to andre studenter mens resten bodde to og to. Vi betalte ca. 2000kr i måneden. Så snart vi ankom huset fikk vi besøk av vår veileder som ga oss info om hva som skulle skje i de kommende ukene. Blant annet gikk hun gjennom en rekke forhåndsregler som vi måtte etterfølge i Namibia. Eks: ikke ta vanlig taxi, men ta Lefa, ikke ha telefonen i hånda mens man er ute, bruk ATM som er på innsiden av kjøpesentre.

Praksisplass

Praksisstedet var på et barnehjem i et fattigstrøk (Katutura) i hovedstaden. Det var arrangert Lefa (tilsvarende Uber) for oss hver dag. Vanlig taxi var ikke trygt for oss å ta. Arbeidsdagen lignet på hverdagen i en barnehage. Vår hovedoppgave var å leke og holde aktiviteter med barn for å bidra til læring, stimulering og glede. Jobben besto også av å være med på legebesøk, skrive refleksjoner og observasjoner og delta på forelesninger der vi fordypet oss i Fetal Alcohol Syndrome. Heldigvis er engelsk et offisielt språk i Namibia så det var enkelt å bygge relasjoner med barna og ellers få kjentskap til den namibiske kulturen. Begynnelsen av praksisen var veldig overveldende og det var mange inntrykk, men vi ble etter hvert vant til stedet og ble komfortable ganske fort. I barnehjemmet er det barn fra 0-18 år men vi brukte mest tid på småbarna siden resten var på skole på dagtid. Vi hadde også samlet inn penger som ble for de meste brukt til aktiviteter utenfor barnehjemmet og til legebesøk.

Turer

Det beste med å utveksle til Namibia er at du får se alle slags naturområder: hav, fjell, ørken og jungel. I løpet av praksisperioden dro jeg til mange ulike steder i fire ulike land:

Cape Town, 1 uke: utrolig vakker by med utallige aktiviteter og fine turområder. Sammen med en dyktig og hyggelig tysk guide, klatret vi på fjell, gikk til den berømte fjellheisen Table Moutain, dro til Cape Point og Robben Island (der Nelson Mandela var fengslet) og så den fineste solnedgangen jeg har noensinne sett i Hout Bay. Strendene og havet rundt omkring i Cape Town ser ut som maleri. Havet er derimot veldig kaldt så det er nok ikke komfortabelt å bade.

Etosha Safari, 3 dager: første turen var veldig spennende, men dessverre dro vi til Etosha i regnesesongen så vi fikk ikke sett dyrene samlet ved vannhullene. Elefantene hadde også reist nord over. Helt grei tur, men også litt skuffende. Ikke noe jeg anbefaler i regnesesongen. Vi sov i telt og hadde tilgang til toaletter og kjøkkener rundt omkring. Det som er fint med Namibia er at campingområdene har høy standard og alle har eget særpreg. De fleste camping stedene hadde i tillegg store svømmebassenger.

Swakopmund, 4 dager: denne byen som ligger ved kysten byr på utallige morsomme aktiviteter. Vi tok båttur, padlet i kano sammen med seler, kjørte 4x4 over sanddyner, kjørte Quad Bikes, ridde på kameler. En del av mine medstudenter hoppet også i fallskjerm, paraglidet og surfet i havet. Oppholdet var på et fint hotell nærme byen.

Sossusvlei, 3 dager: denne turen likte jeg aller best. Vi overnattet på et vakkert og luksuriøst sted som het  Namib Desert Lodge. Her klatret vi på Dune 45 og den berømte sanddynen «Big Daddy». Vi fikk også sett Deadvlei og Sesriem Canyon.

Nord-Namibia, Victoriafallene og Botswana, 12 dager: denne turen var valgfritt for de som ønsket det. Hittil nå hadde vi tatt turen med Kamatjona men jeg og en annen medstudent tok denne turen sammen med et annet reisebyrå som het Wadadee. Turen var veldig dyrt men verdt pengene. Vi fikk sett så mange vakre campingsteder i Nord-Namibia og Botswana der vi tok båtturer for å se elefanter, flodhester og bøfler. Vi fikk sett det berømte Okavangodeltaet og ikke minst Victoriafallene som er helt magisk. I regnesesongen er Victoria Falls veldig disig, så det er best å dra rundt august-september for bedre utsikt. Men uansett var det helt fantastisk å se et av verdens naturlige underverker. Jeg ble 30 år mens vi var i Victoriafallene og jeg kunne ikke ha spurt for en bedre bursdag. Andre aktiviteter jeg deltok på i Victoria Falls var Zipline og Elefant Encounte. Aktivitetene er veldig dyre men vert pengene. I Botswana fikk vi også møte Bushmen som også kalles for «The Sand peoples».

Utbytte

Praksisoppholdet var utrolig lærerikt, og erfaringen var enormt verdifullt for meg som fremtidig barnevernspedagog. For en student som meg som hadde lite erfaring med barn og unge, var praksisen transformerende. Praksisen ga meg muligheten til å se teoriene i virkeligheten og samt tilegne meg grunnleggende ferdigheter: hvordan man snakker med barn, hvordan lek påvirker barn, forskjellen på barn i ulike stadier, fordypning i FAS (Fetal Alcohol Syndrome) og større forståelse for utviklingspsykologi ved å koble teori til daglige refleksjoner. Læringsprosessen skjedde på ulike måter: ved å gjennomføre vellykkede aktiviteter, ved å observere medstudenter, ansatte og veilederen, og ved å stille spørsmål til vår dyktige veileder som motiverte og inspirerte oss enormt. På personlig plan, ble jeg mer interessert i studie mitt. Å observere/reflektere over egen selvutvikling ga meg enormt mestringsfølelse. I tillegg ble jeg mer sikker på min egen dømmekraft. I Namibia lærte jeg at jeg har alltid hatt svaret på de fleste spørsmål jeg har hatt, og måtte bare stole mer på meg selv. Jeg fant også ut at jeg har sansen for fotografi, svømming og reiseliv.

Jeg anbefaler absolutt alle å reise til Namibia fordi det er en perfekt utveksling land for studenter. Du opplever alle slags naturområder, blir kjent med fantastiske mennesker og opplever en ny og spennende kultur. Ikke minst har man muligheten til å glede, hjelpe og støtte barn og unge som trenger det mest.