Sosialt arbeid - praksisopphold i Namibia (vår 2023)

Helene H. Skoglunn: Praksisoppholdet i Namibia kan ikke sammenlignes med i Norge, der læringsutbyttene er vidt forskjellig og opplevelsen helt unik. Etter å ha kommet hjem sitter jeg igjen med nye erfaringer og opplevelser jeg aldri ville vært foruten, og savner Namibia hver dag!

Å arbeide med barn og unge i vanskelighetstilte land har alltid vært noe jeg har ønsket å gjøre. Jeg nølte derfor ikke et sekund da jeg fikk muligheten til å uføre min første praksisperiode med studiet mitt i Namibia!

Jeg er veldig takknemlig for muligheten jeg fikk til å reise ned til Namibia, sammen med 13 andre studenter fra Høgskolen i Østfold. Vi var 5 studenter fra sosialt arbeid, 4 fra barnevern og 4 fra vernepleier, sammen ble vi en fin gjeng med ulike personligheter og kvaliteter som bidro til at turen blebra som overhodet mulig!

Jeg
kjente noen av de andre studentene veldig godt før vi reiste ned, men fikk og flere nye gode vennskap gjennom turen som jeg setter veldig stor pris på. Vi lærte å kjenne hverandre på godt og vondt, og det var veldig fint og trygt at vi kunne dele fine øyeblikk, samt noen tunge inntrykk sammen.

Reisen til Namibia

Før reisen var det mye som måtte ordnes blant annet flybilletter, vaksiner og visum. Her fikk vi god hjelp fra skolen og vår praksisveileder som allerede hadde ordnet bolig til oss, samt gitt oss gode alternativer til reiseruter og laget mal for utfylling av visum til oss.

Før vi skulle reise til Namibia å starte praksis, dro vi først til Cape Town i Sør-Afrika i 6 dagerferie. Her var alle dagene stappfulle med ulike aktiviteter, vi dro blant annet til Robben Island på guidet tur. Andre aktiviteter vi gjorde var fjelltur opp Lions head, fjellheis opp til Table mountain og besøkte Cape point. Vi besøkte Kirstenbosch Garden, Camps Bay, ulike afrikanske markeder og en skjult «hule» i Champans Peak der vi så solnedgangen fra.

En
av de siste dagene dro flere av studentene på vinsmaking i en liten by rett utfor Cape Town som het Franschhoek, her tok vi «tuktuk» fra vingård til vingård på vinsmaking. Dette er noe jeg absolutt anbefaler!

Etter dagene i Cape Town tok vi videre fly til Hovedstaden i Namibia, Windhoek, vårt nye bosted de neste 3 månedene!

flyplassen ble vi hentet av to stk. som jobber for Kamatjona som eide gjestehuset vi skulle bo på og arrangerte alle turene vi dro på.

Bosted og fritid

Vi bodde på et stort hus i et veldig fint nabolag i Windhoek, Ludwigsdorf. Romløsningene var ettmannsrom, tomannsrom og tremannsrom, selv bodde jeget tomannsrom sammen med en venninne jeg reiste sammen med. Vi var fornøyde med huset, og følte oss veldig trygge i området vi bodde. Vi ble anbefalt å ikke mye rundt i områdene, spesielt ikke alene og ha med minimalt av verdisaker. Når vi skulle enkelte steder som kjøpesenter eller matbutikk bestilte vi en taxi gjennom Lefa, som var det tryggeste alternativet for transport. Dette var og veldig billig. Til tross for at vi måtte ta flere forhåndsregler følte jeg meg alltid trygg.

fritiden slappet vi mye av i solen, spiste på restauranter, dro på kjøpesenteret, og enkelte ganger dro vi også ut byen.

Reiser

Gjennom Kamatjona og Namintern arrangerte de flere turer for oss gjennom oppholdet vårt i Namibia. Vi dro på Safaritur til Etosha, gikk opp sanddyner i Sossuslvei og besøkte kystbyen Swakopmund. I Etosha bodde vi i telt en helg og dro på flere «gamedrive» for å se på de ulike dyrene. I Sossusvlei gikk vi opp 2 ulike sanddyner, «dune-45» og «Big Daddy» som regnes som en av de høyeste sanddynene i verden. På vei ned fra «Big Daddy» fikk vi og se Deadvlei.

I kystbyen Swakopmund er det flere ulike aktiviteter, her kjørte vi ATV i ørkenen, padletur med hundrevis seler og ridde kameler. Vi dro og båttur i en Katamaran langs Swakopmund der vi så på seler og pelikaner, på båten fikk vi servert ulik afrikansk mat og fikk smake på helt ferske østers. Noen av oss studentene hoppet og i fallskjerm, mens andre dro på surfing.

Praksis

Mesteparten av studentene jeg reiste med jobbet valgte å jobbe på et barnehjem i bydelen Katutura som regnes som den fattige delen av byen. Arbeidsdagene var mandag-fredag kl8- 13, da jobbet vi hovedsakelig med de minste barna og babyene på barnehjemmet som bestod av ca. 80 barn/ungdom fra 0-22 år. For å kunne jobbe mer målrettet og strukturert hadde vi hvert vårt barn som var vårt «hovedbarn» som vi skulle lage aktivitetsplan til for hver dag, dette var for å jobbe med utvikling og skape tryggere bånd til barna. Dette var en ordning som funket veldig bra, der vi delte opp dagene på barnehjemmet med individuelt arbeid med barnet, gruppeaktiviteter, samt lek og morro. Mot slutten av praksisoppholdet vårt kartla vi utviklingen til barnet vårt, slik at vi kunne se hvordan de var i forhold til forventet utvikling i samsvar med alderen deres. Vi hadde og flere foredrag om Fetal Alcohol Syndrom fra en læreruniversitetet i Windhoek, her vi fikk i oppgave å presentere dette videre på en forståelig måte til de ansatte på barnehjemmet.

Utbytte

er det flere måneder siden jeg kom hjem fra Namibia, noe som føltes ut som en drøm. Praksisoppholdet i Namibia kan ikke sammenlignes med i Norge, der læringsutbyttene er vidt forskjellig og opplevelsen helt unik. Etter å ha kommet hjem sitter jeg igjen med nye erfaringer og opplevelser jeg aldri ville vært foruten, og savner Namibia hver dag!

Jeg
anbefaler alle å reise på utveksling, det er en helt unik og spesiell opplevelse jeg unner alle å få oppleve!