BIK ved University of Latvia, vår 2024

Ruben Marinao Rimstad Helgesen: Sveicināti! Dette er det latviske ordet for hei. I denne rapporten skal jeg fortelle nærmere om min opplevelse som student i Riga.

Jeg studerer internasjonal kommunikasjon, med politisk kommunikasjon som fordyping på Høgskolen i Østfold. På vårt studie er utveksling en sentral del av utdanningen. Vårsemesteret 2024 valgte jeg, og flere andre fra samme klasse, å reise til Riga, Latvia.

Universitet jeg studerte på var ‘’ Latvijas Universitāte’’, eller ‘’Universitetet i Latvia’’. Universitetet er Latvias eldste, og ble etablert allerede tilbake i 1919. Det er et av de offentlige universitetene i Latvia og består av hele 13 fakulteter som strekker seg fra medisin til økonomi.

Personlig så kjørte jeg selv til Latvia med bil. Det innebar å kjøre tvers igjennom Sverige, for så å ta en bilferge fra Stockholm til byen Ventspils i Latvia. Deretter en kjøretur på et par timer til Riga. Dersom man liker å kjøre så er dette en flott mulighet til å se hva Latvia har å by på, også på landsbygda. Derimot vil nok de aller fleste benytte fly til å reise dit. Flybilletter fra Norge til Riga kan man få svært billig. Riga internasjonale flyplass er oversiktlig og fin, men ligger et lite stykke unna Riga. Fra flyplassen kan man enten ta drosje inn til byen, eller benytte seg av busstilbudet. Buss 22 kjører hyppig til og fra flyplassen og en billett koster ikke mer enn 1,5 euro.
Universitet ønsket oss velkommen på et informasjonsmøte i byen. Der fikk vi informasjon om både universitet og Riga generelt som studentby. Erasmus studentnettverket ønsket oss også velkommen og kunne tilby en rekke arrangementer for utvekslingsstudenter for å bli kjent med byen, og hverandre.

Noen mil utenfor Rīga kom jeg over en landsby med et navn svært likt mitt eget!

Emnene i Latvia skiller seg noe i forhold til Norge. Den første forskjellen vi la merke til med de latviske emnene er antall studiepoeng. Disse var på tre og seks studiepoeng per emne, noe som førte til at vi var nødt til å ta hele seks emner. Dette er dog normalen i Latvia.
Emnene jeg hadde varierte fra statsvitenskap-emner som EU I og EU II, samt et emne kalt ‘’Politikk og kjønn’’. I tillegg hadde jeg et emne innenfor antropologi, dette var ‘’Utviklings antropologi’’ og et kulturbasert emne kalt ‘’Tradisjonell musikk i det latviske samfunnet’’. Mitt sjette emne var latvisk språkopplæring på A1 nivå. Det faglige nivået i Latvia vil jeg anse som høyt, og man må innstille seg på en annen måte å arbeide på enn i Norge. Dessverre virket det som at enkelte emner var overfylt, og vi var derfor nødt til å velge bort enkelte emner. Dette førte til at noen emner var mindre relevante enn andre. Statsvitenskap-emnene vil jeg anse som meget relevante til utdanningen, derimot vil jeg påstå at antropologi er noe mindre relevant.

Under oppholdet bodde jeg på universitetets vandrerhjem/studenthotell, ‘’Prima hostel’’. Dersom man ikke har noe imot å senke standarden sin, så er Prima et prima sted å bo for en billig penge. Her betalte jeg kun 267 euro per måned for et enkeltrom. Rommene er helt greie, men det var et problem med kakerlakker der. Noen rom var mer utsatt enn andre fikk jeg høre av andre som bodde der. Jeg var heldigvis ikke fryktelig plaget. Et dobbeltrom og et enkeltrom deler et bad hver, mens etasjen deler på kjøkkenet. Dessverre var det et problem med at folk ikke ryddet etter seg. Derimot, alt i alt så er Prima et helt greit sted å bo til prisen. De ansatte er veldig hyggelige og hjelper til med det som trengs, i tillegg kan man skape mange nye bekjentskap med andre studenter fra alle deler av verden.
Prima ligger et lite stykke utenfor bysentrum, en spasertur tar i underkant av én time. Derimot er kollektivtilbudet svært godt her. Trolleybusslinje 15 går rett forbi Prima, og ender opp i sentrum. Trolleybussene kjører med omtrent seks minutter mellom hver buss, så det å miste bussen er ingen fare. Prisene er også svært lave.

Andre deler av Latvia stod også for tur. Her på tur til Daugavpils.

Riga er en utmerket studentby. Her vil man finne aktiviteter uansett hva man foretrekker å gjøre på fritiden. ESN (Erasmus student Network) stiller jevnlig med ulike arrangementer som varierer fra bokklubb til fester. Ved jevne mellomrom arrangerer de også turer til andre steder i Latvia. Et av arrangementene jeg deltok på var Eurovision visning på et lokalt utsted. Der fikk vi sammen med andre utvekslingsstudenter fra hele verden se at Norge nok en gang endte på sisteplass. Etter hvert som nye bekjentskap etableres, vil man jo også begynne å finne på ting på eget initiativ. Når været tillater det, er det også gode muligheter for å reise på stranda.  En togtur på snaut en halvtime fører en til Jūrmala. En meget populær reisedestinasjon for folk fra både fjernt og nært. Mest kjent for sine flotte sandstrender så langt øyet kan se.
Mattilbudet i Riga er svært godt, og for en nordmann er det lett å bli bortskjemt av de rimelige prisene. Restaurantkjeden ‘’Lido’’ er absolutt verdt et besøk, der får man tradisjonell latvisk husmannskost til rundt ti euro, og det inkluderer øl fra tapp!

Jeg føler at mitt utvekslingsopphold i Riga har gitt meg svært mye. Det å oppleve en annen kultur på nært hold vil jeg anse som meget verdifullt, og man kan kun oppleve det av å faktisk bo der. Det innebærer blant annet å handle på den lokale nærbutikken sammen med andre ‘’vanlige’’ folk, og bo på de plassene hvor folk flest bor. Noe man sjeldent vil oppleve på en ferietur. Oppholdet har også gitt meg en mulighet til å se Norge med andre øyne. Som blant annet hva man kan være takknemlig for hjemme, og hva vi kanskje ikke er så gode på.  Jeg mener selv at Latvia best kan beskrives igjennom norske øyne som ‘’Ganske likt, men samtidig ganske forskjellig’’.
Faglig vil jeg påstå at jeg har lært en del. Overraskende nok har EU-emnene vært de mest interessante. Til tross for at det ikke har endret mitt personlige standpunkt, så har det vært spennende å lære om hvordan EU fungerer som institusjon og dens styrker og svakheter.

Ingen Lido-restaurant utelatt. Alle måtte prøves!

Jeg vil absolutt anbefale andre studenter å reise på utveksling. Det er en erfaring som man vil ta med seg livet ut. Kanskje er studietiden også den eneste sjansen man har til å kunne flytte til utlandet? Dersom man har bestemt seg for å reise på utveksling så vil jeg virkelig anbefale Riga.  Som jeg har nevnt tidligere, vil man bestandig ha noe å finne på, og det faglige innholdet holder for det meste en høy standard. Det lave prisnivået i forhold til Norge er også en hyggelig bonus.