Barnehagelærerutdanning ved Marino Institute of Education, Irland (høst 2023)

Erasmus+ utvekslingsstudent Marie Hustvedt: Dette er en relativt liten skole med tilknytning til Trinity College, og det er bare lærerutdanninger på denne skolen. Dette gjorde det veldig enkelt å finne relevante og interessante fag for meg.

I mitt 5. semester på barnehagelærerutdanningen i Halden dro jeg, Marie, på utveksling til Dublin, Irland, og Marino Institute of Education. Dette er en relativt liten skole med tilknytning til Trinity College, og det er bare lærerutdanninger på denne skolen. Dette gjorde det veldig enkelt å finne relevante og interessante fag for meg.

Dette semesteret var vi ni Erasmus-studenter på Marino, og vi ble kjent med hverandre gjennom introduksjonsuka. I mai hadde vi et møte på zoom hvor det ble gitt litt informasjon om bolig og for å få hilst på de andre studentene. De første dagene ble alt av timeplaner organisert, vi fikk hilse på presidenten av skolen og høre en del av historien til skolen. Våre kontaktpersoner, Julie og Sylvia, sørget også for at alle fikk fag som gjorde at vi hadde fredager fri for undervisning for at vi skulle ha mulighet til å reise og oppleve Irland mer enn bare lørdager og søndager. Ettersom jeg ikke er den mest utadvendte personen, ble de åtte andre Erasmus-studentene nettverket mitt. Det var to andre norske studenter fra Nord Universitet, to jenter fra Spania, to jenter fra Sveits og ei jente og en gutt fra Nederland. 

Bolig 

Å finne bolig viste seg å være vanskelig, og du kan ikke være alt for kresen på boligstandard og situasjon uten å gå mye opp i pris. Før gikk det an å leie studentbolig på campus for ett semester, men det var ikke mulig lenger så jeg måtte ut på det private markedet. Skolen har en liste med familier i området som kan tenke seg å leie ut til studenter som du kan be om hvis du ønsker å bo hos en familie. De private aktørene som hadde studentboliger, Freshliving, Aparto student, Yugo m.m. Var fulle tidlig og som regel ikke mulig å leie for bare ett semester. Jeg måtte bruke Daft.ie, som ligner på finn.no, og fant ikke bolig før 2-3 uker før jeg skulle dra, og endte heldigvis opp 7 min gange fra skolen. Jeg delte leilighet med ei 45 år gammel dame som jobbet mye, og betalte 900€ i mnd for ett rom av grei størrelse, men standarden på leiligheten var så som så, feks på badet var håndtaket på vinduet knekt så det var alltid en glippe på vinduet noe som gjorde badet veldig kaldt i november og desember. De to andre norske studentene hadde lagt ut innlegg i Facebook-sida «Nordmenn i Dublin» og fikk napp hos ei ire med norsk familie og endte opp med å leie en leilighet i sentrum til ca 1300€ hver for egen leilighet. Det finnes tilsvarende sider for svensker og dansker. 

Fag

I motsetning til fagene i Norge, er det mange små fag med 5 og 10 poeng, og siden jeg skulle ha 30 studiepoeng endte jeg opp med fem forskjellige fag – fire med 5 poeng og et med 10 poeng. Tre av disse var innenfor barnehagelærer, ett på grunnskolelærer og ett fag på en type generell lærer-/pedagogutdanning. På Marino var det 50 minutters timer og på fagene med 5 poeng var det to timer i uka og fagene med 10 poeng hadde fire timer i uka. 

Special Education Needs 3 [SEN3] (5 ECTS)

SEN3 ga en dybde i forståelse av diagnoser som autisme, dysleksi, dyspraksi, selektiv mutisme og DCD. Læreren ga oss mange verktøy til hvordan tilpasse klasserom og undervisning til barn, og symptomer å se etter. Dette var et fag på en type generell pedagogikkutdanning og en 3 timers skriftlig skoleeksamen i desember. 

Creative Technology and Inquiry Based Learning (5 ECTS) 

Creative tech & IBL var ikke helt relevant til barnehagehverdagen da de digitale hjelpemidlene ofte krevde at barna kunne lese og/eller skrive selv. IBL delen fikk jeg også i IBL&enviromental care som var tilpassa barnehagen og ikke grunnskole. Jeg fikk likevel tips og triks, og teknologielæreren var behjelpelig med å reflektere rundt bruk av digital teknologi i barnehage. Vurderingsformen her var arbeid i gruppe med å lage et undervisningsopplegg i form av en nettside, og lage en type reflekterende dagbok fra undervisningen. Det var også en kort fremføring av denne nettsiden i eksamensukene på 15 min. Link til nettsiden gruppa mi lagde: https://sites.google.com/view/weather-ibl-ct/introduction  

Inclusion, Culture, Identity and the Self (5 ECTS)  

Inclusion faget ga muligheter til å reflektere rundt sin egen identitet og kultur og sammenligne med andres i seminarene. Lærerens argumenterte med at man må kjenne seg selv for å forstå og relatere seg til andre. Vurderingen her var en reflekterende tekst om de seks første seminarene på 1000 ord, og en reflekterende analyse på 2000 ord.  

Inquiry Based Learning and Enviromental Care (5 ECTS) 

IBL for barnehagelærer var den mest praktiske og samtidig minst studentaktive undervisninga. Inquiry Based learning er en undervisningsform som fremmer blant annet språklæring, utforskertrang, kreativitet og forskning. Her er det enkelt å dra inn barns medvirkning og la de styre læringsmetoden. Inquiry var noe jeg var borti i STM og boka Matematikk for barnehagelærere som gjorde at jeg valgte å ha dette som fag. Som vurderingsform skulle du lage et undervisningsopplegg i inquiry Based learning for barnehage igjennom en fagtekst på 3000 ord. 

Curriculum and Pedagogical Perspectives: Relationships and Interactions (10 ECTS) 

Curriculum var et interresant fag for å få det pedagogiske perspektivet på barnehager i Irland, og få introdusert en del nye filosofer som ikke har vært fokusert på i BULL1&2. Jeg fikk sterkt inntrykk av at det spesielt er mye fokus på foreldresamarbeid. I dette faget fikk vi mest introduksjon til og brukte den irske versjonen av Rammeplanen mest som heter Aístear og Síolta (irske ord for journey og seeds). Her var det to timer forelesning i uka og to timer med seminar og praktiske oppgaver knyttet til barnehagehverdagen. Her var det to større oppgaver siden det er et 10 poengsfag, en fagtekst på 2500 ord og en fremføring av prinsipper for en fiktiv barnehage på 20 min med 20 min spørsmål i gruppe. Den siste var ikke så ille som jeg trodde det kom til å være, selv om det høres mye ut!  

Sosialt 

Ettersom Marino er en del av Trinity College hadde vi mulighet til å delta på aktiviteter der også, blant annet hadde de et rugbylag der som jeg ble dratt med på og fikk testa. Rugby var ikke noe for meg, men det var virkelig en mulighet for å bli kjent med nye mennesker. Ellers var det mange muligheter på puber slik som quiz, bingo, dragshow, stand up og karaoke. Jeg og et par venner dro innimellom på stand up på The Stags Head, en pub i sentrum, noe jeg varmt anbefaler! 

Hvis du trenger en pause fra storbylivet anbefaler jeg å ta en kort tur med lokaltoget som de kaller for Dart, til Dun Laoghaire som ligger sør for Dublin og Howth som ligger nord for byen! Den botaniske hagen i Dublin (og Belfast og Glasgow) er verdt å besøke, Guinness Store House overrasket positivt til tross for at jeg ikke liker øl. I Malahide, nord for byen, har de et gammelt slott hvor det i forlengelse av ruiner var et hus med mange ulike sommerfugler, noe som var veldig stilig. Innimellom var det også gratise turer for Marino studenter til feks museumer og Wicklow Mountains som krevde å kjøre med minibuss. 

Ellers er det kort vei til andre byer og til Nord-Irland og jeg opplevde togforbindelsene som god. Siste uka i oktober var høstferien vår, og jeg dro til Edinburgh og Glasgow på solotur, det kan jeg absolutt anbefale både alene og med venner!  

Lærdom 

Et Erasmussemester i Dublin har gitt meg erfaringer med å være i situasjoner der ingen (eller et fåtall) snakker morsmålet mitt. Jeg besøkte en barnehage og var forvirra over hvor jeg skulle gå for å finne kontaktpersonen i barnehagen fordi alt sto på irsk der, noe som har forsterket forståelsen min om nødvendigheten av å tilrettelegge mer en ett språk for barn og voksne i barnehagen, og gjerne i form av bilder. Å utfordre meg selv med et annerledes semester har gitt meg førstehåndserfaringer med hva som har vært betryggende for meg, hva som har stresset meg i språklig og kulturelle sammenhenger, og viktigheten av å inkludere alle og heller gi beskjeder og forklaringer en gang for mye enn en gang for lite. Ikke minst har jeg lært at jeg klarer å være selvstendig og flytte til et nytt land! En av grunnene til at jeg valgte å dra på utveksling var for å gå utenfor komfortsonen min og gjøre noe annerledes. Jeg trives godt i barnehageyrket og på utdanningen, så for meg var dette en mulighet til å endre litt på tilværelsen før jeg går ut i jobb som barnehagelærer etter endt bachelor. 

Tips  

Av egen erfaring så er det ikke superstress å ikke ha bolig i juni hvis du skal til Dublin i høstsemesteret da innflytning ofte annonseres med «snarest» eller om 1-3 uker. Boliger er vel det største minuset med Dublin som by, og kollektivtransporten i byen som en nær nr to.

Det største plusset med Marino og Dublin som utvekslingssted må være mangfoldet av fag på skolen. Fleksibiliteten med at man kan få innvilge fag fra grunnskolelærer er relativt unik sammenlignet med Norge, siden barna i Dublin har junior og senior innfant flasses før førsteklasse. Så når man går grunnskolelærer i Irland får man kompetanse i undervisning av 4-5 åringer.

Det beste tipset jeg fikk var fra Sylvia som første dagen sa at i Irland sier de «half six» for 18:30, altså en time senere enn det vi sier i Norge. Å vite dette gjør at man unngår å møte opp en time for tidlig til ting! Senere lærte jeg at dette var fordi de sløyfer å si «past» i «half past six». 

Nyttige apper 

  • TFI – Transport for Ireland
  • Du kan bestille busskort hjem til Norge, for man kan ellers bare betale med mynter på bussene, og man får ikke tilbake veksel!
  • Bolt, uber, freenow for taxi (koster ca 20-30€ fra flyplassen til Marino)
  • Moodle – Marino bruker denne og ikke Canvas

Ellers er dette bare å ta kontakt med meg hvis du har spørsmål om Marino som skole eller Dublin som by!

 

 

 

Publisert 14. feb. 2024 15:51