Internasjonal kommunikasjon, Queensland University of Technology i Australia (vår 2018)

Ane Kamilla Solbrekke: Foreleserne på skolen var også utrolig dyktige med masse kunnskap om faget sitt og veldig akademisk flinke. De satte av tid til deg om du trengte det og oppfølging var noe de var veldig nøye på.

Mitt navn er Ane Kamilla Solbrekke og jeg studerer en bachelor innenfor internasjonal kommunikasjon på Høgskolen i Østfold. Dette er et studie som fokuserer på hvordan å forstå det samfunnet vi lever i og å kunne kommunisere på en forståelig og overbevisende måte, og dette med et internasjonalt perspektiv. Innad i denne utdanningen gjennomfører man også et utvekslingssemester på et av høgskolens engelsktalende samarbeidsskoler i utlandet.

Mitt valg for utveksling havnet da på Queensland University of Technologi i Brisbane, Australia. Etter en halvt år lang prosess med søking av skole, visumsøknader og papirarbeid, satte jeg og to medelever 6. februar 2018, kursen mot hovedstaden Brisbane i Australia.

Etter en om lag 24 timer lang reise, via både Brüssel og Bangkok, landet vi tilslutt på flyplassen i Brisbane torsdag morgen. Derfra bar det til et hostell hvor vi skulle bo de neste dagene før vi fant ut av bosituasjonen vår. Dagen etter var vi rundt for å finne et sted å bo, hvilket var overraskende lettvint å gjøre, da vi tenkte at det kanskje skulle bli et problem å ikke ha funnet noen steder å bo før vi dro ned. Til vår fornøyelse var dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kom i kontakt med et utleierfirma som het Hive Student Accomadation og jeg og min venninn skaffet oss hvert vårt rom i et 6-mannshus i et område rett utenfor Brisbane som het Kelvin Grove. Heldigvis havnet vi sammen med mennesker vi knyttet et veldig nære vennskap til. Ettersom at vi bodde i et hus med 4 forskjellige nasjonaliteter fra både Norge, Japan, Colombia og Papa New Guinea, lærte vi masse om ikke bare den australske kulturen, men også 3 andre kulturer.

Kelvin Grove ligger ca. 10 minutter med buss utenfor Brisbane sentrum og 3 minutter fra QUT campus. Ettersom Brisbane og Australia har en av de beste tilbudene innenfor kollektiv transport som jeg har vært borti, var dette veldig kurant. Alt vi trengte var et GoCard som vi fylte opp med penger og dette kortet fungerte på både buss, tog og ferger, og dette til en veldig lav pris av 1,5 AUD per tur, tilsvarende ca. 10 norske kroner.

Fagene jeg tok på skolen var alle hovedsakelig innenfor media. Vi valgte 4 fag vi skulle ha det semesteret vi var der, og i mitt tilfelle valgte jeg faget Introduction to Entertainment, hvilket var et fag som tok for seg hvordan alt innenfor underholding fungerer og hva som skjer bak kulissene på alt fra theaterfremføringer til festivaler. Jeg valgte også faget Media Mythbusting som handler om hvordan media fungerer og å hvordan gjennomskue media. Det tredje faget jeg valgte var Screen text Analysis hvilket omhandlet film og filmproduksjon og å se hvilke elementer som trengs for å lage en bra film. Det siste faget jeg valgte var Persuasive writing. I dette faget lærte vi om hvordan skrive en overbevisende tekst og retorikk.

Brisbane i seg selv er en by jeg nå vil kunne omtale som min favorittby. Det er en by med masse liv til enhver tid med masse markeder og konserter til enhver tid og det er alltid noe for alle. Australienerne er et folkeslag som overrasket meg på alle mulige måter, da de hadde en vennlighet det er vanskelig å overgå. Dette er en by jeg gleder meg masse til å besøke igjen og minnene fra mitt opphold kommer til å vare for alltid.