Ingeniørfag (data) ved QUT, Australia (høsten 2017)

Sivert er dataingeniørstudent og reiste på utveksling til QUT høsten 2017.

Sommeren 2017 dro jeg og en studiekamerat til Brisbane for å ta et utvekslingssemester. Reisen fra Gardemoen til Brisbane International Airport tok omtrent 29 timer. Vi mellomlandet i Doha, Qatar og Perth, Australia. Vi hadde på forhånd bestilt hotell i tre dager slik at vi kunne orienter oss litt, å finne ut hvor vi ville bo. Fra flyplassen i Brisbane til Hotellet bestilte vi transport gjennom skolen, dette tilbudet var gratis så lenge man bestilte dagen  før.

Etter to dager med litt utforskning fant vi en passende bolig gjennom en nettside for

studenter. Boligen var en første etasje i et hus. Etasjen var delt opp i fire soverom med felles kjøkken og bad. Boligen lå sentralt i et boligområde kalt West End. Det var gangavstand til universitetet. Man brukte omtrent 25 minutter å gå til skolen. Leien var 1200 kr i uken(4800 i måneden). West end er et utrolig koselig sted å bo, med et eget lite sentrum. Her finner man dagligvarebutikker, frisører, klesbutikker og over 300 steder å få seg en øl eller to, eller tre.

Queensland University of Technology har nok en av de beste campusene i verden. Skolen ligger midt i sentrum og er omringet av en botanisk hage fullt med planter og dyreliv. Klasserom og lesesaler er av første klasse og det gjør absolutt ingenting å tilbringe en del timer her hver dag. Food Court med blant annet sushi og kebab samt en egen skolepub ligger også på campus.

Faglig sett har universitetet mye å by på. Finnes et hundretalls antall fag å velge mellom. Skolesystemet er kanskje en del annerledes en det vi har her Norge. For meg krevde dette  en del tilvenning. I stedet for å studere hele semesteret for så å ta en eksamen, har man kontinuerlige vurderinger i løpet av semesteret, for så å ha en «Final Exam» som typisk teller 30-50% av hele karakteren.

Hjemme i Norge går jeg andre året som Data-Ingeniør. Som Ingeniør hadde jeg en del obligatoriske fag dette semesteret. Dette betydde at jeg måtte finne fag på QUT som passet fagene som jeg egentlig skulle hatt på Høgskolen I Østfold. Dette fikk jeg god hjelp til av fagansvarlig på IT-Avdelingen.

Studieplan hos Queensland University of Technology:

System programmering CAB403
Networks CAB303
Information Security CAB240
Mobil Application Development

IAB330

Fikk et okei inntrykk av fagene. Mobile Application Development var et spennende fag, hvor vurderingen gikk ut på å lage en mobil applikasjon fra scratch. System programming derimot var et veldig krevende fag, det gjorde det heller ikke lettere at foreleser snakket meget dårlig engelsk. Anbefaler å ta dette kurset i Norge i stedet. Fagene inneholder stort sett mye praktisk arbeid, forvent lange programmeringsoppgaver og mye rapportskriving. Utenom dette går vurderingene mye i flersvarsoppgaver.

Skolen tilrettelegger mye for internasjonale studenter. Skolen legger opp til flere fester og aktiviteter allerede de første dagene. Her er det kjempe lett å få seg nye venner. Man bør absolutt ikke være redd for å reise alene. Skolen har også en stor andel klubber som man kan melde seg inn i. De forskjellige klubbene drar også på diverse utflukter. Utover i semesteret meldte jeg meg inn i Sailing Club som hadde en helgetur til Moreton Island. Moreton er en ferieøy utenfor Brisbane. Her tok vi med oss sovepose og telt, for så og telte på stranda. På dagtid var det snorkling, sandboarding og seiling og på kvelden gjorde man om stranden til en utendørs nattklubb.

Mot slutten av oppholdet i Australia, bestemte vi oss for å leie en bil å oppleve den australske utmarken. Dette er en del av Australia som må oppleves. I mine øyne var det dette høydepunktet på hele reisen. Australia er kjempestort og store deler av utmarken er helt øde. Det var helt mulig å kjøre flere timer uten å se en annen bil. Veileder for utvekslingen hjemme i Norge hadde sagt at vi absolutt ikke måtte leie en bil og bare kjøre ut i utmarken, vel:

Det er utrolig mye å finne på i Australia og jeg kunne gjerne bodd der noen måneder til. Anbefaler på det sterkeste å oppleve utmarken, surfing i Byron Bay, Noosa Beach og Australia Zoo.

Anbefaler Brisbane som utvekslings destinasjon på det høyeste. En utrolig mulighet for å reise og oppleve et fantastisk land. På bare et semester har jeg fått venner for livet, hatt min første erfaring med å bo utenlands og lært utrolig mye nytt.