Dataingeniør på Queensland University of Technology i Brisbane, Australia (høst 2023)

Einar Nygård: På første skoledag oppdaget jeg at det var litt andre forventninger til hvordan man arbeider med skolen enn det det er ved HiØ.

Jeg studerer Bachelorgrad som Dataingeniør ved HiØ, og utvekslet til QUT i Brisbane, Australia i mitt femte semester. Under dette semesteret tok jeg fire fag: Cryptography, Introduction to Robotics, Microprocessors and Digital Systems, og Network Security.

Ankomst

QUT, eller Queensland Univeristy of Technology ligger midt i sentrum av Brisbane by, og er ett av de største universitetene i Queensland. Skolen har to Campus, den første er Gardens Point som ligger rett ved den botaniske hagen i Brisbane sentrum. Det andre Campuset heter Kelvin Grove, og ligger 10 minutter unna med buss som er gratis for studenter ved QUT.

Etter at vi landet ved Brisbane Airport og kom oss gjennom sikkerhetskontrollen, ble vi hentet av en gratis taxi organisert av QUT. Denne hadde vi bestilt før avreise fra Norge. Denne kjørte oss direkte til bostedet vårt, Student One på Wharf Street, midt i Brisbane sentrum. Når vi gikk ut av taxien, rundt klokken 0800 på morgenen viste det seg at rommene på Student One ofte ikke er klare til innsjekking før senere på dagen. Da måtte vi vente til klokken 14 før vi kunne få sjekket inn. Heldigvis kunne vi legge bagasjen vår i lobbyen, og tok oss en tur rundt i byen mens vi ventet.

Hos Student One betalte jeg 429 Australske dollar i uken for bolig med både vann og elektrisitet inkludert, som blir til sirka 11 500 norske kroner per måned. Det eneste som ikke var inkludert i denne leien, i tillegg til mat selvfølgelig, var vasking og tørking av klær. For denne prisen fikk jeg mitt eget rom i et kollektiv med fire andre. Her var det et stort fellesareal med kjøkken, og to toaletter på deling. Bygningen vi bodde i er på 39 etasjer, der hele fjerde etasje var et stort fellesområde med billiardbord, sjakk, pingpong og basseng. I tillegg var det også et stort grillområde her, slik at man kunne lage mat i fellesskap. Det var også et helt greit treningsrom som kunne brukes gratis, i tillegg til en Sky Lounge i 39. etasje. 21. etasje var forbeholdt studier, da det var mange sitteplasser og flere grupperom der man kunne sitte og studere i stillhet.

Skolestart

Den siste uken før skolestart, den såkalte «Orientation Week», startet med et obligatorisk informasjonsmøte på QUT. Her fikk vi litt informasjon om skolens retningslinjer, og hvordan studiet kom til å være. Resten av uken var det satt opp boder på skolen, der man kunne se de forskjellige studentklubbene de hadde å tilby. Her var det mye forskjellig man kunne melde seg inn i, og mange aktiviteter å bli med på. Selv ble jeg med i QUT Guild og QUT Surfers, der det kostet 10 dollar for et års medlemskap i hver av dem.

På første skoledag oppdaget jeg at det var litt andre forventninger til hvordan man arbeider med skolen enn det det er ved HiØ. Her fant jeg ut at «forelesningen» kun var en repetisjonstime, da det var forventet at man skulle ha sett 3 – 4 timer med digitale forelesningsvideoer innen første skoledag. Det viste seg at det også var slik i de tre andre fagene jeg tok. De neste par ukene ble ganske intense, siden jeg både måtte ta igjen disse, samtidig som det konstant ble lagt ut flere forelesningsvideoer.

Fag

Fagene jeg hadde valgt dette semesteret var generelt gode, og det var et større fokus på praktisk bruk av teorien man lærer i forelesninger’ i form av ukentlige innleveringer. I faget Microcontrollers and Digital Systems lærte vi Assembly og C, og fikk utdelt vår egen QUTy mikrokontoller som skulle brukes til de forskjellige praktiske innleveringene vi hadde i løpet av semesteret. Hver uke var det nye videoforelesninger, og innen fredag skulle vi levere en innlevering der vi hadde kodet et lite program i Assembly eller C som kjørte på mikrokontrolleren. Noen uker var arbeidsmengden ganske høy, da det var inntil tre innleveringer kun i dette faget.

Faget Introduction to Robotics handlet om robotikk og computer vision, og hadde også mange praktiske elementer. Man fikk en videoforelesning på starten av uken, og ved hjelp av den skulle man løse ukens innlevering. På denne måten jobbet vi oss mot å lære hvordan en robot kontrolleres, og hadde til slutt praktiske gruppeoppgaver der man skulle kode en robot til å skrive på et tastatur. En lignende prosess ble også gjort når det gjaldt computer vision: ukentlige oppgaver som bygde opp kunnskap, før en gruppeoppgave der en robot skulle gjenkjenne brikker, og flytte på de riktige automatisk.

I Network Security lærte vi hvordan man kan bruke forskjellige tekniske virkemidler for å sette opp et sikkert nettverk. Dette faget viste seg å være veldig avansert, da faget Datanettverk fra HiØ egentlig ikke er nok forkunnskap for dette faget. Her ble jeg kastet rett inn i det, og måtte lære mye som ble sett på som grunnleggende i dette faget. Til gjengjeld var faget veldig praktisk, da alle studenter hadde sine egne virtuelle maskiner i Azure Cloud der alle de forskjellige innleveringene ble gjort. Disse handlet om alt fra å lage sitt eget sikkert nettverk ved hjelp av brannmurer og korrekt oppdeling av nettverket, til å teste andre studenters nettverk for svakheter og rapportere dette videre til dem.

Cryptography viste seg å være annerledes enn det jeg trodde det skulle være. Som i de andre fagene foregikk undervisningen digitalt i form av videoer, men siden faget er ganske matematisk tungt, falt ikke dette så godt i smak hos meg. Det ble vanskelig å fokusere i flere timer av gangen på tørt matematisk materiale uten å kunne stille spørsmål til lærer eller studentassistent. Faget var for all del et godt fag, og jeg lærte mye både om klassiske og moderne chiffer innen kryptografien.

Totalt sett var det en god opplevelse å studere på QUT, selv om det viste seg å være ganske annerledes fra det jeg hadde hørt på forhånd. Den store arbeidsmengden kombinert med at mesteparten av fagene stort sett var digitale gjorde at det ble et faglig vanskelig semester, der jeg tross alt lærte veldig mye praktisk. Siden det var såpass mye digitalt, var det ikke veldig mye sosialt i timer / forelesninger. Når man var i en forelesning, var det kun for skole, ikke prat. Det var mye lettere å gjøre sosiale ting utenom skole, blant annet via de tidligere nevnte klubbene.

Sosialt tilbud

For eksempel arrangerte QUT Surfers en tur til Noosa Heads, som ligger rett ved stranda. Her var det både mulighet for surfing og bading, i tillegg til å slappe av på stranda. I tillegg til ting arrangert av klubber, hadde også Student One der vi bodde også arrangert flere sosiale arrangementer. Ett av disse var en tur til Byron Bay, der vi hoppet i fallskjerm fra 15 000 fot. Hele turen var organisert for oss, så det var bare å møte opp og bli med på en dagstur med fallskjermhopp.

Samtidig som det var flere arrangementer å bli med på, var det også veldig mye å gjøre på egenhånd eller med venner. Man kunne dra til en av de mange barene eller klubbene på en fredags kveld, eller til en av de mange attraksjonene i nærheten av Brisbane. En av disse er Australia Zoo, som ligger en time nord for byen med tog. Her finner man alt fra alligatorer til kenguru og koala, og alle andre australske dyr man kan tenke seg. Tar man derimot toget i en time i andre retningen, sørover, så kommer man seg ned til Gold Coast der det er mange fine strender og muligheter for å surfe, spise god mat, og handle litt.

Oppsummering

Alt i alt anbefaler jeg å dra på utveksling til QUT og Brisbane, men da bør man være klar over at QUT ikke er en ferie, og faktisk kan innebære ganske mye mer arbeid enn det man er vant til ved HiØ. Brisbane er en fin by, og er et sted jeg virkelig anbefaler andre å reise til og oppleve hvis de vurderer å utveksle til Australia. Det er masse sosialt å gjøre, samtidig som man får et solid og praktisk semester ved QUT.

Publisert 2. feb. 2024 13:00 - Sist endret 2. feb. 2024 15:40