Dataingeniør ved Queensland University of Technology i Brisbane, Australia (vår 2018)

Jeg heter Alf Helge Jakobsen og jeg var i Brisbane i starten av 2018 hvor jeg tok mitt fjerde semester som dataingeniør. Her skal jeg skrive litt om oppholdet mitt nedenunder.

Jeg valgte å studere et semester i utlandet for å oppleve hvordan det er å bo og studere i et annet land. Jeg kunne ingen andre språk enn norsk og engelsk, så det måtte bli et engelsktalende land. Av de jeg ikke hadde besøkt enda var Canada for kaldt, så da ble det Australia. Her samarbeider HiØ med QUT i Brisbane, så det passet bra.

Skolen:

Queensland University of Technology er et stort universitet med flere campuser. Økonomi, jus og teknologiske fag undervises på Gardens Point som ligger rett ved Brisbane sentrum. Sykepleie, lærer og kreative fag undervises i Kelvin Grove som ligger 3 km nordvest for sentrum. Det går gratis buss mellom disse to campusene hvert 10-15. minutt, så det er ikke noe problem hvis man har timer på begge steder.

På vei til skolen – Gardens Point på høyre side

Når det gjelder undervisningen på skolen, er den mer knyttet til øvingstimer enn på HiØ. Halvparten eller mer av undervisningen foregår i øvingstimer med en studentassistent. Der jobber man for det meste alene eller i grupper og så får man hjelp av assistentene. Det er typisk flere forelesninger og mange øvingstimer satt opp hver uke. Man velger da én av hver type i hvert fag for å lage timeplanen sin. Det var også innleveringer gjennom semesteret som telte mot sluttkarakteren. Selve eksamen var på bare 30-40%. Jeg synes dette var en god måte å undervise på, siden man arbeidet jevnere gjennom hele semesteret, men det ble også litt vanskeligere. Dette gjelder imidlertid for IT-linja, det kan hende det er annerledes for fagene du skal ha.

Kelvin Grove campus

Her er fagene jeg hadde:

CAB301 Algorithms and Complexity:

Dette faget handler om populære algoritmer (sortering, traversering) og deres datastrukturer (trær, grafer), og om hvordan man regner ut kompleksitet. Faget tilsvarer ganske bra algoritme-faget på HiØ. Når det gjelder forelesningene var jeg ikke så begeistret siden foreleseren var kinesisk og jeg skjønte lite av hva han sa.

CAB302 Software Development:

Dette faget handler om å lage programvare i Java. Noen temaer som ble gjennomgått var OOP-teori, testing, GUI og git. Ca. halvparten av faget var repetisjon fra OOP-kurset på HiØ, så jeg taklet faget ganske fint. Jeg synes dette faget var gøy. Foreleser var trolig ny, og var litt dårlig til å undervise.

CAB402 Programming Paradigms:

I dette faget lærte vi om ulike måter å programmere på. Hovedfokuset var funksjonell programmering i F#. Vi lærte også om ting som historie, logisk programmering og kompilatorteknikk. Foreleseren var dyktig og hadde undervist faget i mange år. Det var litt vanskelig siden det var et mer teoretisk fag.

MXB107 Introduction to Statistical Modelling:

Dette faget var et intro-kurs i statistikk. Dekker vel mesteparten av statistikk-faget på HiØ. Det går også an å velge MXB101 Probability And Stochastic Modelling som er noe enklere. Etter å ha sett på studieplanen til dette faget virker det som at MXB107 passer bedre med HiØ sitt fag. Faget var ganske vanskelig, men det var mye på grunn av dårlig foreleser. Det var snakk om at faget skulle endres det neste året, så sjekk dette hvis du tenker å søke.

Reise:

Jeg bestilte flybillett en stund i forveien og betalte rundt 6000 kr én vei. Den hadde to stopp, og bare 1 time i siste stopp i Melbourne. På grunn av forsinkelser rakk jeg ikke det siste flyet på kvelden, og måtte overnatte der (noe som ikke var noe problem siden jeg fikk gratis fem stjernes hotell). Vel fremme i Brisbane ble jeg møtt av en sjåfør som tok meg rett til bostedet mitt. Dette er et gratis opplegg av QUT, så jeg anbefaler dette så blir man litt kjent i tillegg (tog koster for så vidt $18). Jeg valgte å bo på AirBnB de første to ukene før jeg fant meg hybel. Mange velger hostel, men jeg kan absolutt anbefale å bo hjemme hos noen lokale når man kommer dit, da får man tips og blir fortere kjent.

God tid før undervisningen starter er det diverse kurs skolen arrangerer for internasjonale studenter. Et av dem er for hybel-søking der andre studenter hjelper deg med å finne et sted å bo. De tilbyr også å kjøre deg rundt på visninger, så det er et bra tilbud. Uka før undervisningen starter er det Orientation Week, men bortsett fra klubb-stands skjer det ikke mye annet den uken. Prosessen for å søke til QUT var ganske komplisert, synes jeg. Informasjonen lå strødd over 2-3 nettsider og det var vanskelig å finne det jeg lette etter. Det er også en ganske lang prosess for å søke visum og så videre. Så hvis du skal søke, er det bare å holde tunga rett i munnen. Har du noen spørsmål er det for så vidt bare å spørre meg eller noen andre som har vært på QUT.

Bo:

Når man kommer til Australia er det flere ting man bør gjøre med én gang. Man bør kjøpe SIM-kort så man kan bruke mobilt nett og ringe (roaming er dyrt). Så bør man opprette bankkonto, som man må ha for å betale leie. For å komme seg rundt i byen, har Brisbane et ganske bra offentlig transport-system med for det meste busser (også tog og ferger). For å bruke de, trenger man et GoCard, som fylles på med valuta og pipes når man går av og på bussen. Dette bør registreres med studentrabatt på nettet så fort som mulig, da får man 50% avslag. Man bør også starte tidlig med å lete etter hybel. Da kan man enten leie privat eller av et selskap. Leier man av privatpersoner er sider som flatmates.com.au nyttige for å finne hybel. Av selskaper finnes det blant annet Iglu, Urbanest og Unilodge. Jeg valgte Hive, som leier ut hybler i eneboliger, i stedet for de mer tradisjonelle student-blokkene. Dette var et forholdsvis greit selskap å leie av. Jeg betalte $200 i uka, eller ca. 4800 kr i måneden for et rom med stor seng, pult, skap og aircondition (siste var gull verdt). Jeg bodde med 5 andre studenter fra forskjellige land, og vil anbefale å bo i hus, for da blir man bedre kjent med folk. Huset lå nærme Kelvin Grove campus, selv om jeg bare hadde fag på Gardens Point, noe som var greit ettersom jeg tok den gratis bussen mellom campusene. Det var litt billigere å bo der enn nærme Gardens Point.

Sosiale aktiviteter:

QUT har veldig mange aktiviteter og klubber man kan være med på. Jeg var bare med på et par av dem, men skulle ha prøvd noen flere. Uken før undervisningen starter er det Orientation Week, der disse klubbene har stands på skolen. Dette er en gylden mulighet til å se hva man vil bli med på og for å bli kjent med folk. ANSA arrangerer mange turer or aktiviteter, det samme gjør QUT Exchange Buddies. Jeg var ikke med på alle turene, men reiste litt før jeg dro hjem til Norge. Jeg kan da anbefale å dra til Byron Bay og/eller Noosa Heads som er to kjempefine strender med mye liv. Til informasjon er det ingen ordentlige strender i Brisbane, bare en kunstig basseng-strand i en park ved elva. Det er ganske mange nordmenn i Brisbane, og på 17. mai er det et stort tog gjennom sentrum. Hvis du vil bli kjent med flere australiere, anbefaler jeg å bli med i en eller flere sports- eller fag-klubber på skolen.

17. mai-tog

Midt i semesteret er det en ukes ferie. Da passer det bra å ta en lengre reise. Siden det var Commonwealth Games (og da helligdager) uka før denne ferien, tok jeg og noen andre en ekstra lang tur til New Zealand. Der leide vi bobil og kjørte rundt på begge øyene. Jeg kan anbefale dette hvis du har veldig lyst å besøke New Zealand, men det er litt dyrt (betalte hvert fall 10000 kr til sammen). Så kanskje tur ut i outbacken vil passe bedre (noe jeg dessverre ikke fikk oppleve; Brisbane er ganske langt unna).

Til slutt noen tips:

• Det er billigere å kjøpe flybillett tur-retur, men da blir man litt ufleksibel i tilfelle man vil reise eller noe mot slutten av utvekslingsoppholdet.
  • Jeg brukte Vodafone kontantkort som mobilabonnement. Dette er greit hvis du er som meg og ikke bruker så mye mobildata og aldri ringer eller sender SMS. Det koster da $20/GB.
  • Jeg opprettet konto i Commonwealth Bank. Greit valg siden dette er den største banken og de har mange avdelinger.
  • Overfør penger til og fra Australia med en overføringstjeneste som TransferWise. Bankene har ganske dårlige valutakurser, så det går fort noen tusenlapper når man overfører penger.
  • Ta med et grenuttak, så slipper du å bruke ørten reiseadaptere.
  • Det er billige flybilletter fra Gold Coast Airport, og tog dit koster bare $6.
  • Domino’s har pizza til $5.
  • Cineplex har billige kinobilletter.
  • Fortitude Valley er byens nattklubb-distrikt og ligger et par km. vekk fra sentrum (Retro’s, Prohibition, Netherworld, Birdee’s). Det finnes også noen barer i sentrum (Victory, Down Under, Stock Exchange).
  • Balmoral er en fin liten bydel hvis du vil på en restaurant med noen venner, se kino osv.
  • Om sommeren (rundt januar) er det veldig varmt, men om vinteren blir det ned i 10°C om dagen, så ta med noen varme klær. Det er også regnsesong om sommeren.

I alt fikk jeg veldig mye ut av utvekslingsoppholdet. Jeg kan anbefale å utveksle til Australia eller et annet land hvis du er sulten på nye opplevelser. Vil du spare penger, er det nok lurt å dra til Europa et sted. Men hva annet skal man bruke pengene på.