Digitale medier og design ved Queensland University of Technology, Brisbane, Australia (vår 2019)

Elias Bakke : Selvfølgelig har du mye tid til å dra på stranda, byen og diverse attraksjoner, men deleger tiden din godt. Jeg fikk meg noen gode venner som jeg hadde fag med og jobbet i gruppeprosjekt med. Disse menneskene fra Australia var med på å gjøre livet mye enklere skolemessig, så integrer deg i klassen og prat med folk. De aller fleste er ekstremt hyggelige.

Hvorfor dro jeg til Australia?

Kenguru på Koala Pine Sanctuary.

Jeg har ofte vært en person som ikke har vært særlig glad i å ta sjanser når det gjelder større ting i livet mitt. Etter det første året av bacheloren min, begynte noen kompiser av meg på sitt utvekslingsår i USA. Flere av de prøvde å hype opp så mange som mulig til å bli med, hvor alle snakket om mulighetene og verdiene du sitter igjen med. Personlig synes jeg dette ble litt for "ekstremt" for meg, så jeg valgte å ta det sikre løpet i Norge.

Når tredje semester var ferdig, fikk jeg høre at en kompis av meg var utrolig interessert i å dra på utveksling, uansett om noen ville bli med eller ei. Det tok litt tid, men plutselig bare hoppet jeg i det og ble med til utvekslingsansvarlig hvor vi snakket om mulige land og skoler. Det vi fikk høre, var at USA hadde utrolig bra samkjør med Høgskolen i Østfold og at folk var storfornøyde med utvekslingen der. I mitt hode ville jeg dra til en plass ikke "alle" dro til, så vi fortsatte å prate helt til Australia ble tatt opp. Jeg slo til. Litt nervøs, men tenkte det var på tide å bryte den sikre barrieren jeg automatisk hadde bygd opp gjennom årene.

Reisen til Australia, de første ukene etter landing og bolig

Kofferten var pakket og nervøsiteten begynte å slå inn på et litt mer seriøst nivå. Jeg hadde gått i flere måneder og tenkt "Jeg skal til Australia", men nå står jeg faktisk på Gardemoen med billetten i hånda og klar til å gå ombord i flyet. Jeg og Leo, som jeg reiste med, brukte over 30 timer totalt på reisen og mellomlandet i Frankfurt og Singapore. Det er så absolutt anbefalt å laste ned filmer, samt eventuelle spill og bøker til å lese i. Reisen var lang og brutal.

Vi hadde ikke søkt om boligplass på forhånd, da bekjente nevnte at i Brisbane er det spesielle krav om bolig. De fleste utleiere krever som regel minst 6 måneders leiekontrakt, noe som var litt ubeleilig da vi bare trengte 5 måneder. Vi fikk også beskjed om at du bør se leiligheten og få all informasjon du kan før du signerer, da noe kan være forskjellig fra norske standarder. Dette viste seg til å være lurt. Hvertfall i første omgang.

Vi landet utpå kvelden den 6. februar og tok taxi til sentrum hvor vi tok oss inn på Banana Benders Backpackers Hostel. Her var det relativt billig og vi levde relativt greit i omtrent 2 uker, samtidig som vi brukte denne tiden på å sjekke ut byen og finne bolig. Vi brukte nettsider som realestate.com.eu og flatmates, men utifra mulighetene, var vi kanskje litt seint ute. De fleste leilighetene var enten for lite sentralt, var altfor dyre eller krevde minst 6 måneders leiekontrakt. To uker uten hell, bestemte vi oss for å flytte til City Backpackers Hostel som lå litt under en kilometer bortenfor for å mixe boforholdene litt. Her bodde vi i en uke, før vi fikk kontakt med en norsk kvinne som hadde bodd i Brisbane i nesten 15 år.
Hun drev leilighetskompleks og var ekstremt hyggelig og hjelpsom. Vi snakket litt på telefon og kom frem til at vi fikk lov til å leie en leilighet av henne i 5 måneder på Kangaroo Point, som ligger veldig sentralt.

Utsikt fra leiligheten vår på Kangaroo Point.

Skolen

Siden studiepoengene er verdt mindre i Australia, må du ha fire fag for å fylle opp kvoten i din bachelor. Queensland University of Technology har to campuser, Gardens Point og Kelvin Grove. Jeg hadde tre fag på Gardens Point og ett fag på Kelvin Grove. For å komme til Gardens Point, tok jeg båten rett over elva og gikk i fem minutter (totalt 15 minutter reisetid med venting omtrent). Da jeg hadde fag på Kelvin Grove gjorde jeg akkurat det samme, men tok gratis Shuffle Bus fra Gardens point som gikk hvert tiende minutt hvis du hadde med skole-ID.

I starten var det litt uvandt å tilvenne seg aksenten og skolesystemet, men etter noen uker begynte ting å gli på plass. I alle fagene hadde jeg forelesning (lecture) først, som også ble etterfulgt av Tutorials. I tutorials får du en egen studentassistent som går gjennom oppgavene og gir deg kritisk informasjon om faget, oppgavene og hjelpemidler som du nesten må dra på for å gjøre det bra i fagene.

Selve fagene jeg hadde, var veldig tunge og krevde ekstremt mye jobbing. Mange tenker de skal på "ferie", men i realiteten må du jobbe en god del for å henge med. Selvfølgelig har du mye tid til å dra på stranda, byen og diverse attraksjoner, men deleger tiden din godt. Jeg fikk meg noen gode venner som jeg hadde fag med og jobbet i gruppeprosjekt med. Disse menneskene fra Australia var med på å gjøre livet mye enklere skolemessig, så integrer deg i klassen og prat med folk. De aller fleste er ekstremt hyggelige.

Skoleslutt, oppsummering og hjemreise

Etter den siste oppgaven var innlevert den 11. juni, hadde jeg fri en hel måned før flyet til Oslo gikk den 11. juli. Denne tiden brukte jeg på mye spennende, men også litt dødtid da en hel måned kanskje var litt mye. Jeg reiste til New Zealand med vennegjengen, fikk oppleve filmsettet til Hobbiten, vulkaner og fantastisk landskap. Det er noe jeg aldri kommer til å glemme!

Filmsettet i Hobbiton.

Det var perioder med tøffe utfordringer grunnet interne komplikasjoner som oppstod, men alt i alt var dette halvåret kanskje det beste jeg har gjort i hele mitt liv. Brisbane og Australia generelt er absolutt til å anbefale alle studenter som vil på utveksling. Brisbane er en fantastisk ren by, hyggelige mennesker og herlig klima (veldig fuktig vel og merke).

Siste to ukene bodde jeg hos noen i vennegjengen og hostell, da leiekontrakten på boligen gikk ut en stund før hjemreisen.

Andre siden av sentrum, i et av boligstrøkene.
Gold Coast, halvannen time med tog fra Brisbane.