Dataingeniør ved Queensland University of Technology, Brisbane, Australia (vår 2018)

Frode Blænes: Jeg er veldig fornøyd med utbyttet jeg fikk av IT fagene på universitetet.

Jeg heter Frode og jeg tok utveksling mitt fjerde semester, jeg tar bachelor som dataingeniør på Høgskolen i Østfold og tok følgende emner ved Queensland University of Technology:

Artificial intelligence
Veldig fin intro kurs til kunstig intelligens. Foreleseren var fransk med ganske tykk aksent så var litt problematisk å forstå til tider, men meste av kursmaterialet ble lagt ut på nett og det finnes også veldig mye resurser tilgjengelig på nettet som også kan brukes.

Software Development
Går litt dypere inn i programvare utvikling enn Objekt Orientert Programmerings kurset her på HiØ og er en fin etterfølger til det da mye av kunnskapene fra det kurset brukes her.

Algorithms and Complexity
Veldig nyttig kurs som går grundig igjennom mange av de meste brukte algoritmene og hvordan man kan selv se kompleksiteten til en algoritme for å se hvor effektiv den er. Dette var et bra kurs å ha ved siden av Artificial Intelligence kurset da begge to gikk over en del av de samme algoritmene.

Probability and Stochastic Modelling
Ikke helt fornøyd med dette faget. Litt dårlig resurser på nettet og rar oppdeling av oppgaver og eksamen.

Når jeg kom til flyplassen i Australia tok jeg og en annen en taxi til et hotell vi hadde leid mens vi prøvde å se etter bolig å bo i.

Jeg bodde i en ganske dårlig bolig som lå veldig sentralt. Når jeg kom ditt var veldig mye opptatt eller ville tatt lang tid å skaffe så jeg måtte nesten bare velge det første og beste som var ledig. Det var et 6 soveroms hus som hadde 2 bad og 1 kjøkken. Det lå veldig sentralt både til sentrum og til skolen som var 30 min gåtur unna. Siden det lå så sentralt var det mye anleggsarbeid på dagtid og det lå også ganske nærme en av parkene hvor det var ofte eventer på kveldstid så det var ofte ganske høylytt. Selve boligen var også veldig skitten og gammel. Jeg bodde med 5 andre som var en annen nordmann, 2 fra Kina og 2 fra India. Det kostet 680 australske dollar pr mnd som tilsvarer ca. 4100,- norske kroner.

Den første uka på skolen hadde de masse stands hvor de forklarte om masse forskjellige klubber o.l. de hadde på skolen som man kunne være med på.

Det var alltid liv i byen og mange forskjellige klubber som hadde sosiale eventer. Jeg ble fort kjent med de andre ifra HiØ og var ofte ute med dem på kino, middag og ute på byen.

Jeg ble med på en campingvogn tur i New Zealand i påskeferien med 5 andre studenter ifra Norge, hvorav 4 av dem var ifra HiØ mens hun siste gikk på NTNU. Vi startet reisen nord i New Zealand ved Auckland flyplass. Vi kjørte deretter igjennom hele Nordøya mens vi tok diverse stopper for å se på naturen. Vi tok deretter ferje ifra Wellington til Sørøya og kjørte langs vestkysten der. Vi stoppet tilslutt innom Queenstown før vi tok den siste kjøreturen til Christchurch for å fly tilbake igjen til Australia. Hele turen tok ca. 10 dager og vi fikk sett og opplevd veldig mye av New Zealand.

Jeg er veldig fornøyd med utbyttet jeg fikk av IT fagene på universitetet. De var veldig informative og lærte veldig mye som jeg føler kan bli nyttig framover.

Jeg anbefaler veldig sterkt å ta utveksling i utlandet da det er en veldig unik mulighet til å få oppleve andre kulturer over lang tid og for de fleste er nå den beste og kanskje eneste muligheten de har for å oppleve noe slikt.