Studieplan for Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer (2022–2023)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
15
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Delvis nettbasert med webinarer og fysiske samlinger på Høgskolen i Østfold og eksterne studiesteder.

Informasjon om studiet

Studiet tilbyr høgskolens fagansatte pedagogisk basiskvalifisering og formell utdanning som kreves for fast ansettelse i høgskolen. Studiets formål er å styrke studentenes pedagogiske og didaktiske kompetanse for å løse undervisningsoppgavene de står overfor.

Universitets- og høgskolepedagogisk arbeid og virksomhet dreier seg om å handle pedagogisk og reflektere over begrunnelser for handlingene. Studiet sikter på å bidra til studentenes innsikt i og refleksjon over egen tenkning og rolle i arbeidet med egen undervisning og egne studenters læreprosesser i høyere utdanning. 

Målgruppen for studiet er ansatte i fagstilling ved Høgskolen i Østfold. Ansatte ved andre universitet eller høyskoler kan søke om opptak etter avtale med HiØ. Studiet har studieavgift for eksterne deltakere.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten kan:

  • analysere samspillet mellom undervisningsmetoder, fagets egenart, vurderingsordninger og studenters læringsaktiviteter for å legge til rette for dybdeorientert og varig læring

  • forklare og vurdere hvordan digitale verktøy og medier kan bidra til økt kvalitet i undervisningen

  • analysere, forklare og vurdere hvordan ulike læringsmiljø bidrar til å støtte og fremme studenters læring, basert på didaktisk teori og erfaring

  • analysere samspillet mellom undervisningsmetoder, fagets egenart, vurderingsordninger og studenters læringsaktiviteter for å legge til rette for studenters læring

  • forklare og vurdere hvordan undervisning kan tilrettelegges for økt fleksibilitet i studier

  • forklare og anvende veiledningsmetoder og strategier i veiledning med kollegaer og studenter, både individuelt og i grupper

  • forklare hvordan undervisning, vurdering og læringsmål støtter opp om prinsipper for konstruktiv innretning (course alignment og course design)

  • vurdere hvordan den aktuelle læringsplattformen kan benyttes for å understøtte pedagogiske prinsipper og legge til rette for studenters læring

Ferdigheter
Kandidaten kan:

  • analysere, planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning ut fra didaktisk teori

  • anvende varierte og studentaktive undervisningsmetoder i egen undervisning

  • anvende videoskjermopptak som tilbakemelding på studentbesvarelser

  • ta i bruk digitale plattformer til fagformidling og veiledning

  • gjennomføre kollegaveiledning med tanke på utvikling av egen undervisning i tråd med prinsipper for kollegaveiledning

Generell kompetanse
Kandidaten kan:

  • vurdere og analysere spesielle didaktiske utfordringer som knytter seg til eget fag og dets særtrekk

  • vurdere og drøfte egen rolle og faglig forankring i kollegialt samarbeid om pedagogiske problemstillinger og utfordringer

  • vurdere og drøfte yrkesetiske problemstillinger knyttet til rollen som lærer og pedagog i høyere utdanning

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Det er krav om ansettelse ved, eller avtale med Høgskolen i Østfold.

Deltakere uten formell kompetanse kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende). Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt kursbevis, under forutsetning av at arbeidskrav og mappeinnleveringer er godkjent. Krav om ansettelse ved, eller avtale med Høgskolen i Østfold gjelder også for kursdeltakere.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng, og tar opp følgende temaer:

  • utdannings- og studiekvalitet

  • sentrale plandokumenter, nasjonalt og lokalt, som styrer utdanningen

  • universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse og kompetanseutvikling

  • pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier

  • pedagogiske mapper som verktøy for pedagogisk utvikling

  • bruk av digitale verktøy og medier i undervisning og læring

  • forholdet mellom undervisning og studenters læring

  • ulike undervisnings- og vurderingsformer og ulik organisering av undervisningsforløp

  • studentevaluering av undervisning

  • studie- og emneplanlegging og undervisningsplanlegging (course design)

  • konstruktiv innretning (constructive alignment) og emnedesign (course design)

  • veiledning i høyere utdanning (med fokus på kollegaveiledning)

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisningsformer
Studiet er fleksibelt organisert med fem fysiske samlinger (til sammen 8 dager) og fire webinarer. I periodene mellom samlingene arbeider studentene med oppgaver/oppdrag knyttet til egen undervisning og pedagogisk virksomhet.

Studiet har en induktiv innretning. Undervisningen tar utgangspunkt i studentenes aktuelle, praktiske problemstillinger og eksempler fra deres pedagogiske hverdag. På studiesamlingene knyttes studentenes praktisk-pedagogiske utfordringer til pedagogisk teori og didaktiske perspektiver. Studentenes arbeid med oppgaver/oppdrag og studielitteratur i mellomperiodene sikter også på å integrere teoretiske og praktiske perspektiver på undervisning og pedagogisk virksomhet.

Studentaktive undervisnings- og læringsformer samt god, pedagogisk bruk av digitale verktøy og medier som understøtter lærernes læringsprosesser har stor plass i studiet. Dette gjelder både forelesning, veiledning og feedback, men også hvordan høgskolens læringsplattform (LMS) kan tilrettelegges på en god måte for å understøtte studentenes læringsprosesser. 

Studiet er fleksibelt organisert med en kombinasjon av fysiske samlinger og webinarer. Se studieprogramsiden for mer informasjon. I periodene mellom samlingene arbeider studentene med oppgaver/oppdrag knyttet til egen undervisning og pedagogisk virksomhet. 

Studentene får tilbakemeldinger og kommentarer på innleverte tekster, både individuelt og i grupper/ plenum, underveis i studiet. 

Arbeidsomfang
Forventet arbeidsomfang er 350 timer.

Arbeidskrav

  • Deltakelse på minimum 80 % av samlet undervisningstid.

  • Gi veiledning på to medstudenters utkast til mappebidrag 1.

  • Holde en muntlig presentasjon (individuelt eller i gruppe) om et valgfritt studierelevant tema.

  • Gruppeinnlevering av poster. Fremstilling på bagrunn av et pedagogisk utviklingsprosjekt med utgangspunkt i en fritt valgt praksisrelatert problemstilling fra egen undervisningspraksis. Det forventes at bruk av digitale verktøy er en del av utviklingsprosjektet.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen
Mappevurdering

Eksamensmappen består av to mappebidrag:

Mappebidrag 1: Individuell akademisk tekst
Egen undervisningspraksis og undervisningsfilosofi
Omfang er ca. 3 500 ord. 

Mappebidrag 2: Individuelt refleksjonsnotat
Oppgaven baseres på den enkeltes erfaringer med kollegaveiledning (førveiledning, observasjon og etterveiledning) relatert til relevant teori. Omfang er ca. 1500 ord.
Gruppestørrelsen er 3-4 deltakere.

Begge mappebidragene er gjenstand for vurdering. Det settes en samlet individuell karakter Bestått/Ikke bestått på eksamensmappen.

Sensorordning
Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny eksamen eller utsatt eksamen må alle mappens elementer (eksamensmappen) leveres på nytt. 

Forsknings- og utviklingsarbeid

Ett av arbeidskravene er et pedagogisk utviklingsprosjekt som innebærer studentaktiv forskning og utvikling.

Internasjonalisering

I studiet benyttes internasjonal og skandinavisk litteratur.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Studentene evaluerer hver studiesamling (muntlig og/eller skriftlig). Hele studiet evalueres skriftlig på siste samling. Resultatene beskrives i en egen rapport som behandles internt i Seksjon for pedagogisk utvikling og læring. Rapporten sendes også til faglig ledelse og publiseres på seksjonen sine nettsider.

Høgskolen i Østfold gjennomfører også periodisk programevaluering av studieprogrammene sine.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, 9. januar 2020

Studieplanen er revidert

Førstelektor Hanne Schou Røising, 5. april 2022.

Studieplanen gjelder for

2022-2023

Studieprogramansvarlig

Høgskolen i Østfold.
Førstelektor Hanne Schou Røising / seksjonsleder Håkon Naasen Tandberg

Studiemodell

Høst 2022

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:22:52