Studieplan for Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer (2023–2024)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 15
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Delvis nettbasert med webinarer og fysiske samlinger på Høgskolen i Østfold og eksterne studiesteder.
Informasjon om studiet
Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer er et kvalifiseringstilbud som fyller kravet til pedagogisk basiskompetanse for faglig ansatte ved Høgskolen i Østfold og andre høyskoler og universitet i Norge. Bestått studium gir grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Studiet følger UHR sine nasjonale veiledende retningslinjer for UH-pedagogisk basiskompetanse.
Formålet med studiet er at deltakerne utvikler en helhetlig og kritisk reflekterende tilnærming til læring, undervisning, veiledning og vurdering. Studiet tar utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap innen universitets- og høgskolepedagogikk, samt deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Gjennom kollegial læring og varierte aktiviteter og oppgaver skal deltakerne tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning. I tillegg tilbyr studiet mulighet å reflektere over egen pedagogisk praksis og rolle som lærer i lys av teori og høgskolepedagogisk og didaktisk forskning. Studiet vil også legge et grunnlag for videreutvikling av egen undervisning og emne. Slik kan det bidra til egen pedagogisk utvikling.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
kan redegjøre for sammenhengen mellom undervisning og læring med utgangspunkt i grunnleggende læringsteorier
-
har kunnskap om et mangfold ulike undervisningsmetoder og vurderingsformer
-
har kunnskap om redskaper for å styrke et godt læringsmiljø for å fremme studenters læring
-
har kunnskap om hvordan man kan legge til rette for inkluderende undervisning
-
har inngående kunnskap om hvordan teknologi kan brukes på en bevisst måte for å høyne kvalitet i undervisning, feedback og veiledning
-
har grunnleggende kunnskap om veiledningsmetoder og strategier i veiledning med kollegaer og studenter
-
har kunnskap om utvikling av studieplaner og undervisningsplaner
-
har kjennskap om regelverk, roller og nasjonale prosesser som styrer utdanningssektoren
-
har grunnleggende forståelse for ulike nivåer av FoU-basert undervisning og studenters medvirkning
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning og eget emne, både individuelt og i samarbeid med kollegaer, på en måte som fremmer studenters læring
-
kan analysere samspillet mellom undervisningsmetoder, fagets egenart, vurderingsordninger og studenters læringsaktiviteter for å legge til rette for studenters læring
-
kan anvende varierte og studentaktive undervisningsmetoder i egen undervisning, inkludert bruk av digitale verktøy og medier
-
kan videreutvikle sin egen undervisning og pedagogisk praksis med å aktivt ta i bruk evalueringer og tilbakemeldinger fra studenter, kollegaer og samfunnet for øvrig
-
kan gjennomføre kollegaveiledning for å utvikle egen undervisning og lærerrolle
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
har innsikt i og kan reflektere over yrkesetiske problemstillinger knyttet til undervisning, veiledning og vurdering
-
har innsikt i og kan reflektere over pedagogiske og didaktiske utfordringer som knytter seg til eget fag og dets særtrekk
-
kan analysere og kritisk vurdere eget lærings- og kunnskapssyn
-
kan analysere og kritisk reflektere over egen lærerrolle og faglig forankring i kollegialt samarbeid om pedagogiske problemstillinger og utfordringer
Opptak
Det er ingen formelle krav for opptak til studiet, men det er krav om ansettelse ved, eller avtale med Høgskolen i Østfold.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng, og tar opp følgende temaer:
-
pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier om undervisning og studenters læring
-
refleksjon over egen og andres praksis og lærerrolle
-
ulike undervisnings- og vurderingsformer
-
undervisningsplanlegging med fokus på emnedesign
-
bevisst bruk av digitale verktøy og medier i undervisning for å støtte studenters læringsprosesser
-
læringsmiljø, universell utforming og tilrettelegging
-
inkludering, mangfold og likestilling i høyre utdanning
-
innføring til veiledning i høyre utdanning
-
kollegaveiledning for å utvikle egen praksis og forståelse av egen rolle som lærer
-
systematisk evaluering av egen undervisning og pedagogisk utvikling av emnet og faget
-
kritisk forståelse av rammene for den pedagogiske virksomheten i høgskolen
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Undervisningsformer
Studiet er fleksibelt organisert med fem fysiske samlinger (til sammen 8 dager) og fire webinarer. I periodene mellom samlingene arbeider studentene med oppgaver/oppdrag knyttet til egen undervisning og pedagogisk virksomhet.
Studiet har en induktiv innretning. Undervisningen tar utgangspunkt i studentenes aktuelle, praktiske problemstillinger og eksempler fra deres pedagogiske hverdag. På studiesamlingene knyttes studentenes praktisk-pedagogiske utfordringer til pedagogisk teori og didaktiske perspektiver. Studentenes arbeid med oppgaver/oppdrag og studielitteratur i mellomperiodene sikter også på å integrere teoretiske og praktiske perspektiver på undervisning og pedagogisk virksomhet.
Studentaktive undervisnings- og læringsformer samt god, pedagogisk bruk av digitale verktøy og medier som understøtter lærernes læringsprosesser har sentral plass i studiet. Dette gjelder både forelesning, veiledning og feedback, men også hvordan høgskolens læringsplattform (LMS) kan tilrettelegges på en god måte for å understøtte studentenes læringsprosesser.
Studiet bygger på kollegialt arbeid med fokus på kollegiale samtaler og erfaringsutveksling. Kollegaveiledning i teori og praksis har en sentral rolle i studiet. Hverandrevurdering med tilbakemelding og kommentarer underveis i studiet er også en viktig del.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsomfang er 350 timer.
Arbeidskrav
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
-
Tilstedeværelse på minimum 80 % av alle synkrone aktiviteter
-
Gjennomføre kollegaveiledning
-
Gjennomføre hverandreundervisning
-
Gjennomføre et pedagogisk utviklingsprosjekt og presentasjon av prosjektet
Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Eksamen er en prosesseksamen bestående av en skriftlig todelt oppgave med hverandrevurdering og veiledning underveis:
Del A: Individuell akademisk tekst
Del B: Individuelt refleksjonsnotat
Det settes en samlet individuell karakter Bestått/Ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved Ikke bestått eksamen gis deltakeren anledning til å levere en forbedret versjon av oppgaven/oppgavene til sensur. Utsatt eksamen er samme oppgavetekst som ordinær eksamen.
Plagiering
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Ett av arbeidskravene er et pedagogisk utviklingsprosjekt som innebærer studentaktiv forskning og utvikling.
Internasjonalisering
I studiet benyttes internasjonal og skandinavisk litteratur.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Studentene evaluerer hver studiesamling (muntlig og/eller skriftlig). Hele studiet evalueres skriftlig på siste samling. Resultatene beskrives i en egen rapport som behandles internt i Seksjon for pedagogisk utvikling og læring. Rapporten sendes også til faglig ledelse og publiseres på seksjonen sine nettsider.
Høgskolen i Østfold gjennomfører også periodisk programevaluering av studieprogrammene sine.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, 9. januar 2020Studieplanen er revidert
Førstelektor Fredrik Olsson, 13.02.2023.
Studieplanen gjelder for
2023-2024
Studieprogramansvarlig
Høgskolen i Østfold.Førstelektor Fredrik Olsson / seksjonsleder Håkon Naasen Tandberg
Studiemodell
Høst 2023
Obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Vår 2024
Obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner