Oppbygging og gjennomføring (2023–2024)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng, og tar opp følgende temaer:

  • pedagogiske og didaktiske perspektiver, modeller og teorier om undervisning og studenters læring 

  • refleksjon over egen og andres praksis og lærerrolle  

  • ulike undervisnings- og vurderingsformer 

  • undervisningsplanlegging med fokus på emnedesign  

  • bevisst bruk av digitale verktøy og medier i undervisning for å støtte studenters læringsprosesser 

  • læringsmiljø, universell utforming og tilrettelegging 

  • inkludering, mangfold og likestilling i høyre utdanning 

  • innføring til veiledning i høyre utdanning  

  • kollegaveiledning for å utvikle egen praksis og forståelse av egen rolle som lærer 

  • systematisk evaluering av egen undervisning og pedagogisk utvikling av emnet og faget 

  • kritisk forståelse av rammene for den pedagogiske virksomheten i høgskolen 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisningsformer
Studiet er fleksibelt organisert med fem fysiske samlinger (til sammen 8 dager) og fire webinarer. I periodene mellom samlingene arbeider studentene med oppgaver/oppdrag knyttet til egen undervisning og pedagogisk virksomhet. 

Studiet har en induktiv innretning. Undervisningen tar utgangspunkt i studentenes aktuelle, praktiske problemstillinger og eksempler fra deres pedagogiske hverdag. På studiesamlingene knyttes studentenes praktisk-pedagogiske utfordringer til pedagogisk teori og didaktiske perspektiver. Studentenes arbeid med oppgaver/oppdrag og studielitteratur i mellomperiodene sikter også på å integrere teoretiske og praktiske perspektiver på undervisning og pedagogisk virksomhet. 

Studentaktive undervisnings- og læringsformer samt god, pedagogisk bruk av digitale verktøy og medier som understøtter lærernes læringsprosesser har sentral plass i studiet. Dette gjelder både forelesning, veiledning og feedback, men også hvordan høgskolens læringsplattform (LMS) kan tilrettelegges på en god måte for å understøtte studentenes læringsprosesser.  
 
Studiet bygger på kollegialt arbeid med fokus på kollegiale samtaler og erfaringsutveksling. Kollegaveiledning i teori og praksis har en sentral rolle i studiet. Hverandrevurdering med tilbakemelding og kommentarer underveis i studiet er også en viktig del. 

Arbeidsomfang 
Forventet arbeidsomfang er 350 timer. 

Arbeidskrav 
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • Tilstedeværelse på minimum 80 % av alle synkrone aktiviteter

  • Gjennomføre kollegaveiledning

  • Gjennomføre hverandreundervisning

  • Gjennomføre et pedagogisk utviklingsprosjekt og presentasjon av prosjektet

Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.

Eksamen 
Eksamen er en prosesseksamen bestående av en skriftlig todelt oppgave med hverandrevurdering og veiledning underveis:  
Del A: Individuell akademisk tekst 
Del B: Individuelt refleksjonsnotat 
Det settes en samlet individuell karakter Bestått/Ikke bestått.   

Sensorordning 
Intern og ekstern sensor.  

Vilkår for ny/utsatt eksamen 
Ved Ikke bestått eksamen gis deltakeren anledning til å levere en forbedret versjon av oppgaven/oppgavene til sensur. Utsatt eksamen er samme oppgavetekst som ordinær eksamen. 

Plagiering
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Ett av arbeidskravene er et pedagogisk utviklingsprosjekt som innebærer studentaktiv forskning og utvikling.

Internasjonalisering

I studiet benyttes internasjonal og skandinavisk litteratur.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Studentene evaluerer hver studiesamling (muntlig og/eller skriftlig). Hele studiet evalueres skriftlig på siste samling. Resultatene beskrives i en egen rapport som behandles internt i Seksjon for pedagogisk utvikling og læring. Rapporten sendes også til faglig ledelse og publiseres på seksjonen sine nettsider.

Høgskolen i Østfold gjennomfører også periodisk programevaluering av studieprogrammene sine.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto

Studiemodell

Høst 2023

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:25:16