Hva lærer du? (2023–2024)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten:

  • kan redegjøre for sammenhengen mellom undervisning og læring med utgangspunkt i grunnleggende læringsteorier

  • har kunnskap om et mangfold ulike undervisningsmetoder og vurderingsformer

  • har kunnskap om redskaper for å styrke et godt læringsmiljø for å fremme studenters læring

  • har kunnskap om hvordan man kan legge til rette for inkluderende undervisning

  • har inngående kunnskap om hvordan teknologi kan brukes på en bevisst måte for å høyne kvalitet i undervisning, feedback og veiledning

  • har grunnleggende kunnskap om veiledningsmetoder og strategier i veiledning med kollegaer og studenter

  • har kunnskap om utvikling av studieplaner og undervisningsplaner

  • har kjennskap om regelverk, roller og nasjonale prosesser som styrer utdanningssektoren

  • har grunnleggende forståelse for ulike nivåer av FoU-basert undervisning og studenters medvirkning

Ferdigheter
Kandidaten:

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning og eget emne, både individuelt og i samarbeid med kollegaer, på en måte som fremmer studenters læring

  • kan analysere samspillet mellom undervisningsmetoder, fagets egenart, vurderingsordninger og studenters læringsaktiviteter for å legge til rette for studenters læring

  • kan anvende varierte og studentaktive undervisningsmetoder i egen undervisning, inkludert bruk av digitale verktøy og medier

  • kan videreutvikle sin egen undervisning og pedagogisk praksis med å aktivt ta i bruk evalueringer og tilbakemeldinger fra studenter, kollegaer og samfunnet for øvrig

  • kan gjennomføre kollegaveiledning for å utvikle egen undervisning og lærerrolle

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • har innsikt i og kan reflektere over yrkesetiske problemstillinger knyttet til undervisning, veiledning og vurdering

  • har innsikt i og kan reflektere over pedagogiske og didaktiske utfordringer som knytter seg til eget fag og dets særtrekk

  • kan analysere og kritisk vurdere eget lærings- og kunnskapssyn

  • kan analysere og kritisk reflektere over egen lærerrolle og faglig forankring i kollegialt samarbeid om pedagogiske problemstillinger og utfordringer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:22:50