Hva lærer du? (2023–2024)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
kan redegjøre for sammenhengen mellom undervisning og læring med utgangspunkt i grunnleggende læringsteorier
-
har kunnskap om et mangfold ulike undervisningsmetoder og vurderingsformer
-
har kunnskap om redskaper for å styrke et godt læringsmiljø for å fremme studenters læring
-
har kunnskap om hvordan man kan legge til rette for inkluderende undervisning
-
har inngående kunnskap om hvordan teknologi kan brukes på en bevisst måte for å høyne kvalitet i undervisning, feedback og veiledning
-
har grunnleggende kunnskap om veiledningsmetoder og strategier i veiledning med kollegaer og studenter
-
har kunnskap om utvikling av studieplaner og undervisningsplaner
-
har kjennskap om regelverk, roller og nasjonale prosesser som styrer utdanningssektoren
-
har grunnleggende forståelse for ulike nivåer av FoU-basert undervisning og studenters medvirkning
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning og eget emne, både individuelt og i samarbeid med kollegaer, på en måte som fremmer studenters læring
-
kan analysere samspillet mellom undervisningsmetoder, fagets egenart, vurderingsordninger og studenters læringsaktiviteter for å legge til rette for studenters læring
-
kan anvende varierte og studentaktive undervisningsmetoder i egen undervisning, inkludert bruk av digitale verktøy og medier
-
kan videreutvikle sin egen undervisning og pedagogisk praksis med å aktivt ta i bruk evalueringer og tilbakemeldinger fra studenter, kollegaer og samfunnet for øvrig
-
kan gjennomføre kollegaveiledning for å utvikle egen undervisning og lærerrolle
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
har innsikt i og kan reflektere over yrkesetiske problemstillinger knyttet til undervisning, veiledning og vurdering
-
har innsikt i og kan reflektere over pedagogiske og didaktiske utfordringer som knytter seg til eget fag og dets særtrekk
-
kan analysere og kritisk vurdere eget lærings- og kunnskapssyn
-
kan analysere og kritisk reflektere over egen lærerrolle og faglig forankring i kollegialt samarbeid om pedagogiske problemstillinger og utfordringer