Oppbygging og gjennomføring (2024–2026)

Studiets oppbygging og innhold

Utdanningen har en oppbygning som bidrar til å skape en gjensidig sammenheng mellom de fem kompetanseområdene 1) perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, 2) etikk, lovverk og organisering, 3) kommunikasjon, relasjon og samhandling, 4) arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer og 5) forskning, formidling og fagutvikling.

Utdanningen er helhetlig, der det faglige innholdet, de pedagogiske virkemidlene og praksisstudier kobles sammen slik at læringsutbyttene oppnås. For å fremme avansert analytisk, kritisk og praktisk kompetanse, anvendes det studentaktive læringsformer.

Følgende emner inngår i studiet:

Perspektiver på psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (15 stp.)
I dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskaper om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet. Det vil bli fokusert på tjenestefeltenes organisering, utviklingstrekk, lovverk, etikk, kritisk tenkning og vitenskapstefilosofisk retninger.

Arbeid med psykisk helse, rus- og avhengighetsproblematikk (15 stp.)
Studentene skal gjennom dette emnet opparbeide seg avansert forståelse av hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås fra ulike perspektiver som livsbelastninger og sosiokulturelle faktorer. Det legges vekt på kunnskapsbaserte metoder og tilnærminger på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å forebygge, kartlegge og redusere problemutvikling samt fremme helse. Studentene skal også erverve seg kunnskap om hvordan de kan håndtere selvskading og suicidal atferd, i tillegg til å forebygge dødsfall og ta vare på pårørende. De vil få inngående kunnskap om relevante legemidlers rolle, virkning og bivirkninger.

Kontekstuelle terapiformer og veiledningsmetoder i arbeid med psykisk helse, rus- og avhengighetsproblematikk (10 stp.)
Gjennom dette emnet får studentene muligheten til å utforske ulike aspekter ved arbeid med psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighetsproblematikk. Gjennom dette emnet utvikler studentene en solid kunnskapsbase og nødvendige ferdigheter for å møte komplekse utfordringer innen dette feltet. Studentene vil integrere den nyeste forskningen og empirisk støttede metoder i deres arbeid for å sikre en hensiktsmessig tilnærming til de med behov. Studentene utforsker terapeutiske tilnærminger som tar hensyn til individets unike situasjon og behov, samt utvikling av ferdigheter i å veilede klienter gjennom komplekse beslutningsprosesser og utfordrende situasjoner. Studentene vil blant annet lære hvordan de kan hjelpe klienter med å utvikle selvreguleringsevner og ta aktiv kontroll over sine liv.

Relasjon, kommunikasjon og samhandling i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (20 stp.)
I emnet vil studentene utforske flere faktorer som er viktige i arbeidet med komplekse utfordringer innen dette feltet. Dette inkluderer å undersøke sammenhengen mellom marginalisering, helse og livskvalitet, samt å vurdere forhold på gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme eller fremme god helse. Studentene vil også utforske myndiggjørende og helsefremmende strategier, og vurdere betydningen av kjønn, alder og kultur i deres arbeid. Studentene vil komme i kontakt med systemiske og narrative tilnærminger, og lære om recoveryorienterte strategier og arbeidsmetoder. Praktisk bruk av etikk i arbeid med sårbare grupper vil bli utforsket, sammen med tverrfaglige, samskapende og fellesskapspraksiser. Emnet vil også se på innovasjon og bærekraft i arbeidet med psykisk helse, rus- og avhengighetsproblematikk. Perspektiver på profesjonelle roller og ivaretakelse av profesjonelle fellesskap vil bli diskutert, samt betydningen av likepersonsarbeid, brukerkonsulenter, selvhjelp og frivillige aktører i omsorgsarbeidet.

Progresjon
Det er planlagt for progresjon i studiet, og emnene Perspektiver på psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (15 stp.), Arbeid med psykisk helse, rus- og avhengighetsproblematikk (15 stp.) og Kontekstuelle terapiformer og veiledningsmetoder i arbeid med psykisk helse, rus- og avhengighetsproblematikk (10 stp.) må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen i emne Relasjon, kommunikasjon og samhandling i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid (20.stp.).

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Politiattest
I henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31.01.2007, kap. 6, Politiattest ved opptak til høyere utdanning, skal alle studenter levere politiattest. Søkere med merknad på politiattesten som er relevant for opptak til studiet skal levere politiattesten innen 3 uker etter tilbud om studieplass er gitt. Søkere som ikke har merknad på politiattesten, skal levere politiattest senest innen studiestart. Dersom søkeren får tilsagn om studieplass mindre enn fjorten dager før studiestart skal politiattest fremlegges senest tre uker etter tilbud om studieplass er gitt. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er samlingsbasert, og det legges opp til tre eller fire samlinger per semester. Hver samling vil gå over en til tre dager. I siste semester er det praksis innen psykisk helse-, rus- eller avhengighetsarbeid på seks uker totalt. Det forutsettes at studentene også jobber aktivt mellom samlingene, blant annet på digitale læringsplattformer.

Totalt forventes en arbeidsinnsats på ca. 800 arbeidstimer pr. studieår, inkludert selvstudier.

Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i studiet. Det legges derfor opp til seminarer, gruppearbeid, forelesninger, selvstudier, praksis, veiledning og diskusjoner. Det forventes at studentene tar medansvar både for egen og medstudenters læring og faglige utvikling.

Gjennom studiet vil studentene få skriftlige oppgaver individuelt og i grupper for å utvikle faglig og akademisk skriftlig fremstilling. Det forventes at studentene er i stand til å lese og forstå engelsk faglitteratur. Høgskolen tilbyr veiledning i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter, samt tilgang til databaser.

Informasjonsutveksling foregår i hovedsak ved læringsplattformen og via høgskolens e-post.

Praksisstudier er en læringsarena hvor studentene skal arbeide med sentrale problemstillinger og videreutvikle praktisk, analytisk og kritisk kompetanse i møte med personer med psykiske vansker, rus- og avhengighetsproblematikk og andre samarbeidspartnere.

Vurderingsformer
Vurderingsformene er varierte og tilpasset det forventede læringsutbyttet i hvert emne.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i det enkelte emnet. Hvert emne avsluttes med eksamen. Alle eksamener vurderes av enten en intern og ekstern sensor eller to interne sensorer. Det benyttes karakterregel A-F og karakterregel Bestått / Ikke bestått. Det henvises til den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

Plagiatkontroll
Skriftlige eksamensoppgaver og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Obligatorisk deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse i praksis, ferdighetstrening og seminarer, inkludert for- og etterarbeid i grupper.
Praksis ligger til emnet Relasjon, kommunikasjon og samhandling i arbeid med psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, og er obligatorisk. Fravær over 10 % fører til at studenten ikke får godkjent praksis. Mer informasjon om praksis og obligatorisk deltagelse fremkommer i emnebeskrivelsen for emnet.
For mer informasjon, se den enkelte emnebeskrivelse og undervisningsplan.

Praksis

Som en del av utdanningen skal det gjennomføres praksis innen psykisk helse-, rus- eller avhengighetsarbeid på totalt seks uker på heltid (225 timer). Praksis gjennomføres i 4. semester som en del av emnet Relasjon, kommunikasjon og samhandling i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, bygger på relevant forskning innen de aktuelle fagfeltene. Studiets fagmiljø er engasjert i ulike forsknings- og utviklingsarbeider.

Studentene vil tidlig i studiet gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap både i undervisning, studieoppgaver og casestudier. Studentene kan bli invitert til å arbeide med delprosjekter i tilknytning til ansattes forsknings- og utviklingsarbeider.

Internasjonalisering

Videreutdanningens internasjonale aspekt vil i all hovedsak dreie seg om Norge som et flerkulturelt samfunn, og de utfordringer dette representerer ved ivaretakelse av pasient/bruker og pårørende med annen religiøs og kulturell bakgrunn.

Litteraturen i studiet er av internasjonal karakter, både engelskspråklig og skandinavisk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og det oppfordres til å delta i evaluering av emner og studiet som helhet. Utdanningen blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Det blir gjennomført evalueringer av de enkelte emnene, se den enkelte emnebeskrivelse.

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering av studieprogrammene.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse. Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:22:43