Hva lærer du? (2024–2026)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • har avansert kunnskap om hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver, inkludert historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv, samt samspillet med fysisk helse og livsbelastninger

  • har inngående kunnskap om hvordan problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås og påvirke forhold som kan hemme eller fremme bedringsprosesser og sosial deltakelse

  • har inngående kunnskap om etikk, lovverk, rettigheter, og samfunnsrammene som påvirker psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, og betydningen av selvhjelp og frivillig arbeid

  • har inngående kunnskap om relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk, samt den betydningen personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling, samt om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå, og avansert kunnskap om tverrprofesjonelt, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid

  • har avansert kunnskap om kunnskapsbaserte metoder og arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å forebygge, kartlegge og redusere problemutvikling, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse

  • har avansert kunnskap om krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging, samt andre former for faglige praksiser, inkludert hvordan forebygge selvmord og ivareta behov og rettigheter til pårørende

  • har inngående kunnskap om medikamenters rolle, virkninger og bivirkninger i både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, og om medikamentfrie tilbud

  • har omfattende kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, og metoder for å identifisere og kritisk vurdere kunnskapskilder relevant for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, samt om systematisk fagutviklingsarbeid og vilkårene for fag- og utviklingsarbeid

 

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver og problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og kan anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse

  • kan analysere samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og den enkeltes levekår, sosiokulturelle kontekst, fysiske helse og livsbelastninger, og kan anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse

  • kan analysere og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelse, herunder vurderinger knyttet til samtykkekompetanse, bruk av tvang og varslingsplikt, ivaretakelse av barn og pårørendesamarbeid, og anvende fremgangsmåter for å håndtere disse på en kontekstsensitiv og systematisk måte

  • kan identifisere og analysere juridiske problemstillinger knyttet til arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer, og anvende rettskilder for å sikre rettigheter, medbestemmelse og likeverdige tjenester

  • anvende kommunikasjons- og samhandlingsteorier for å initiere relasjonsarbeid som fremmer hjelpende samhandling, både med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, og anvende disse i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging for å forebygge og redusere problemutvikling, forebygge dødsfall, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse

  • kan analysere sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og menneskesyn, forklaringsmodeller, forskning på og behandling av psykisk helse-, rus- og avhengighetsproblemer og kritisk vurdere kunnskapskilder

 

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver

  • kan analysere og anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering, for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- eller avhengighetsproblemer, og deres pårørende

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i møte mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer og deres familier og nettverk, slik at deres ressurser og kompetanse blir anerkjent i felles samhandling og koordinering for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse

  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike arbeidsmåter, og anvende relevante arbeidsmåter til å planlegge, gjennomføre og lede arbeidet innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • kan bidra til fagutvikling innen sitt fagområde, og kommunisere om eget fag og forskning ut til andre parter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:25:07