Studieplan for Teknologistøttet læring (30 studiepoeng) (2022–2023)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert

Informasjon om studiet

Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av digitale teknologier for å kunne lage fleksible og nettbaserte undervisningsopplegg. Deltakerne skal få styrket sin profesjonsfaglige digitale kompetanse, både i forhold til profesjonsutvikling og profesjonsutøvelse – med særlig fokus på varierte undervisningsmiljøer – for å møte krav fra samfunnet og være i tråd med intensjonene i LK20.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Ingen

Studiets læringsutbytte

Kunnskap 

Kandidaten:

  • kjenner til hovedtrekkene i forskning og teori knyttet til nettundervisning og fleksible undervisningsmetoder, herunder MOOC.

  • kjenner til hovedtrekkene for å designe nettbaserte undervisningsopplegg og nettkurs.

  • har kjennskap til bruk av opphavsrett på Internett og universell utforming.

  • har fått kunnskap om hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer fagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder – samt påvirker verden og samfunnet.

  • har fått kunnskap om hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering.

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende god vurderingspraksis i design og drift av nettkurs og nettbaserte undervisningsopplegg.

  • kan produsere multimodalt innhold basert på prinsipper for god læringsdesign, kommunikasjonsteori og nettpedagogikk.

  • kan anvende digital teknologi, læremidler og læringsressurser for å oppnå fagenes kompetansemål og sikre faglig progresjon.

  • kan benytte ulike digitale arenaer til å støtte samhandling og utvikle gode relasjoner til elever, kollegaer, ledelse og andre relevante aktører.

  • kan anvende og undervise i regler om opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder.

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har utviklet strategier for drift og revidering av nettkurs og fleksible undervisningsmetoder.

  • kan videreutvikle, tilrettelegge for og anvende egen profesjonsfaglig digital kompetanse og elevenes digitale kompetanse.

  • kan tilrettelegge for elevenes læring i fag og på tvers av fag ut fra samspill mellom faglig innhold, kompetansemål, digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser.

  • kan kritisk drøfte digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i et faglig fellesskap med henblikk på utvikling av fag, undervisning og skolekultur.

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng og har følgende hovedområder:

Nettpedagogikk og nettundervisning:

  • Plattformvalg, læringsdesign, innholdsproduksjon, drift, revidering og vurdering

Profesjonsfaglig digital kompetanse:

  • Profesjonsutvikling, profesjonsutøvelse, teknologistøttet fagdidaktikk

 

Detaljert informasjon om innholdet i emnene går fram av emnebeskrivelsene.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene som anvendes i studiet er praksisnære og relevante gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt. Det vil være obligatoriske tester og oppgaver i hver modul. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Arbeidskrav og vurderingsformer

Det er ingen arbeidskrav knyttet til studiet.

Studentene får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgavene.

Det er individuell mappevurdering i begge emner.

Det blir gitt én karakter i hvert emne.

Det benyttes både Bestått/Ikke bestått og gradert karakterskala fra A- F.

Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

Plagiatkontroll/fusk

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Ikke relevant for dette studiet.

Internasjonalisering

Ikke relevant for dette studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Se emnebeskrivelser.

Studieopphold i utlandet

Ikke relevant for dette studiet.

Jobb og videre studier

Studiet vil være aktuelt for undervisere i grunnopplæring og høyere utdanning, som en del av sin digitale profesjonsutvikling. Studiet kan også passe for andre som har behov for å øke sin digitale kompetanse og/eller som arbeider med å utforme gode nettbaserte kurs og kompetansehevingstiltak. Nasjonal og internasjonal forskning peker på behovet for å kunne tilby fleksible undervisningsformer i skolen, høyere utdanning og arbeidslivet for å nå sikre relevante kompetanse for den enkelte, virksomheter og samfunnet som helhet.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, 29. juni 2021

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2022-2023

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Instituttleder Espen Langbråten Wilberg

Studiemodell

Høst 2022

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:24:51