Studieplan for Teknologistøttet læring (30 studiepoeng) (2022–2023)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Nettbasert
Informasjon om studiet
Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av digitale teknologier for å kunne lage fleksible og nettbaserte undervisningsopplegg. Deltakerne skal få styrket sin profesjonsfaglige digitale kompetanse, både i forhold til profesjonsutvikling og profesjonsutøvelse – med særlig fokus på varierte undervisningsmiljøer – for å møte krav fra samfunnet og være i tråd med intensjonene i LK20.
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Ingen
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
kjenner til hovedtrekkene i forskning og teori knyttet til nettundervisning og fleksible undervisningsmetoder, herunder MOOC.
-
kjenner til hovedtrekkene for å designe nettbaserte undervisningsopplegg og nettkurs.
-
har kjennskap til bruk av opphavsrett på Internett og universell utforming.
-
har fått kunnskap om hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer fagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder – samt påvirker verden og samfunnet.
-
har fått kunnskap om hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering.
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan anvende god vurderingspraksis i design og drift av nettkurs og nettbaserte undervisningsopplegg.
-
kan produsere multimodalt innhold basert på prinsipper for god læringsdesign, kommunikasjonsteori og nettpedagogikk.
-
kan anvende digital teknologi, læremidler og læringsressurser for å oppnå fagenes kompetansemål og sikre faglig progresjon.
-
kan benytte ulike digitale arenaer til å støtte samhandling og utvikle gode relasjoner til elever, kollegaer, ledelse og andre relevante aktører.
-
kan anvende og undervise i regler om opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder.
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
har utviklet strategier for drift og revidering av nettkurs og fleksible undervisningsmetoder.
-
kan videreutvikle, tilrettelegge for og anvende egen profesjonsfaglig digital kompetanse og elevenes digitale kompetanse.
-
kan tilrettelegge for elevenes læring i fag og på tvers av fag ut fra samspill mellom faglig innhold, kompetansemål, digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser.
-
kan kritisk drøfte digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i et faglig fellesskap med henblikk på utvikling av fag, undervisning og skolekultur.
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Andre vilkår for gjennomføring av studiet
Ingen
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng og har følgende hovedområder:
Nettpedagogikk og nettundervisning:
-
Plattformvalg, læringsdesign, innholdsproduksjon, drift, revidering og vurdering
Profesjonsfaglig digital kompetanse:
-
Profesjonsutvikling, profesjonsutøvelse, teknologistøttet fagdidaktikk
Detaljert informasjon om innholdet i emnene går fram av emnebeskrivelsene.
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene som anvendes i studiet er praksisnære og relevante gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt. Det vil være obligatoriske tester og oppgaver i hver modul. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.
Arbeidskrav og vurderingsformer
Det er ingen arbeidskrav knyttet til studiet.
Studentene får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgavene.
Det er individuell mappevurdering i begge emner.
Det blir gitt én karakter i hvert emne.
Det benyttes både Bestått/Ikke bestått og gradert karakterskala fra A- F.
Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.
Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Ikke relevant for dette studiet.
Internasjonalisering
Ikke relevant for dette studiet.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Se emnebeskrivelser.
Studieopphold i utlandet
Ikke relevant for dette studiet.
Jobb og videre studier
Studiet vil være aktuelt for undervisere i grunnopplæring og høyere utdanning, som en del av sin digitale profesjonsutvikling. Studiet kan også passe for andre som har behov for å øke sin digitale kompetanse og/eller som arbeider med å utforme gode nettbaserte kurs og kompetansehevingstiltak. Nasjonal og internasjonal forskning peker på behovet for å kunne tilby fleksible undervisningsformer i skolen, høyere utdanning og arbeidslivet for å nå sikre relevante kompetanse for den enkelte, virksomheter og samfunnet som helhet.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, 29. juni 2021Studieplanen gjelder for
Studieåret 2022-2023
Studieprogramansvarlig
Fakultet for lærerutdanninger og språk.Instituttleder Espen Langbråten Wilberg
Studiemodell
Høst 2022
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2023
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner