Hva lærer du? (2024–2027)
Grad/tittel ved bestått studium
-
Gjennomført og bestått studium gir rett til graden Bachelor i sykepleie.
-
Avsluttet og bestått utdanning gir grunnlag for å søke autorisasjon som sykepleier i Norge i henhold til lov om helsepersonell av 2. juli 1999 § 48. Som autorisert er tittelen sykepleier beskyttet.
Studiets læringsutbytte
Læringsutbyttene er hentet fra forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning kapittel 2 og organisert under sykepleieutdanningens seks kompetanseområder (§§ 4-21):
-
Helse, sykdom og sykepleie (§§ 4-6)
-
Sykepleierprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling (§§ 7-9)
-
Vitenskapsteori og forskningsmetode (§§ 10-12)
-
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet (§§ 13-15)
-
Tjenesteutvikling og innovasjon (§§ 16-18)
-
Teknologi og digital kompetanse (§§ 19-21)
HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE - Kunnskap
Kandidaten
-
har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov
-
har bred kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
-
har bred kunnskap om menneskekroppens anatomi og fysiologi
-
har bred kunnskap om de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling
-
har bred kunnskap om smittestoffer, smitterisiko og infeksjonsforebyggende tiltak
-
har bred kunnskap om aldringsprosessen og eldres særegne behov
-
har bred kunnskap om psykisk helse og de vanligste psykiske lidelsene og sykdommer
-
har bred kunnskap om farmakologi relatert til sykepleierens funksjons- og ansvarsområde
-
har kunnskap om biokjemi, mikrobiologi, antibiotikabruk og resistensutvikling
-
har kunnskap om rus- og avhengighet
-
har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert kunnskap om medvirkning og rettigheter
HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
-
kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp på tvers av virksomheter og nivåer
-
kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
-
kan anvende kunnskap om helsefremmende, forbyggende og arbeidsinkluderende tiltak
-
kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak ved subakutte og akutte hendelser, samt utøve hjerte-lungredning med hjertestarter (HHLR)
-
kan anvende kunnskap om barn og unges behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
-
kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak som fremmer god psykisk helse
-
kan vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og kan iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
-
kan beherske relevant medisinsk teknisk utstyr
-
kan beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE - Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan planlegge og gjennomføre sykepleie til akutt og kritisk syke, kronisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov i primær- og spesialisthelsetjenesten. Videre skal kandidaten kunne gjennomføre sykepleie til mennesker i palliativ fase
-
kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
-
kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pre- og postoperative pasienter
-
kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
-
kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
-
har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
-
har innsikt i sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre. Videre kan kandidaten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
SYKEPLEIERPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING - Kunnskap
Kandidaten
-
har bred kunnskap om personsentrert sykepleie
-
har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie
-
har bred kunnskap om kommunikasjon
-
har kunnskap om sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutøvelse
-
har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
-
har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
-
har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
-
har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
SYKEPLEIERPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
-
kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
-
kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
-
kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag
SYKEPLEIERPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING - Generell kompetanse
Kandidaten
-
har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer
-
kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
-
kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
-
kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE - Kunnskap
Kandidaten
-
har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
-
har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap
VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger, og kan treffe begrunnede valg i tråd med kunnskapsbasert praksis
VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE - Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan planlegge og gjennomføre prosjekter
-
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
-
kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET - Kunnskap
Kandidaten
-
har kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenesten
-
har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet innenfor nivåene i helsetjenesten
-
kjenner til risikofaktorer i helsetjenesten og prinsipper og tiltak for å redusere pasientskader
-
har kunnskap om helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser
FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET- Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
-
kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
-
kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak
FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET - Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten
-
har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse
-
har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
-
kan planlegge og gjennomføre målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser og variasjon i helsetjenesten
-
kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid i samarbeid med pasienter og pårørende, og kan tilpasse tjenestene i tråd med tilbakemeldinger
-
kan planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
-
har innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet, samt kunnskap om bruk av tolk
TJENESTEUTVIKLING OG INNOVASJON - Kunnskap
Kandidaten
-
kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
-
har kunnskap om metoder for brukermedvirkning på individ- og systemnivå
TJENESTEUTVIKLING OG INNOVASJON - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
TJENESTEUTVIKLING OG INNOVASJON - Generell kompetanse
Kandidaten
-
kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
-
kan planlegge og gjennomføre tjenesteutvikling i samarbeid med pasienter og pårørende
TEKNOLOGI OG DIGITAL KOMPETANSE - Kunnskap
Kandidaten
-
har kunnskap om teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
-
har kunnskap om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelse
TEKNOLOGI OG DIGITAL KOMPETANSE - Ferdigheter
Kandidaten
-
kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
-
kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
TEKNOLOGI OG DIGITAL KOMPETANSE - Generell kompetanse
Kandidaten
-
har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå
-
har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen