Studieplan for Spansk, årsstudium (2017–2018)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Se den enkelte emnebeskrivelse
Studiested:
Nettbasert studium med mulighet for begrenset undervisning og veiledning på studiested Halden.

Informasjon om studiet

Det anbefales forkunnskaper tilsvarende spansk nivå II fra videregående opplæring.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAP:
Kandidaten 
- har gode kunnskaper om moderne spansk språk. 
- har kunnskaper om og innsikt i historie, samfunnsutvikling og litteratur i det spanskspråklige området.

FERDIGHETER:
Kandidaten 
- har utviklet de sentrale kommunikative ferdighetene: lytte- og leseforståelse, muntlig produksjon og muntlig samhandling samt skriftlig produksjon.
- er i stand til å tilpasse språket til kommunikasjonssituasjonen.
- kan analysere og reflektere over historiske utviklingslinjer og samfunnsmessige forhold i det spanskspråklige området.
- kan redegjøre for og reflektere over form og innhold i nyere spanskspråklige litterære verk og andre kulturuttrykk.

GENERELL KOMPETANSE:
Kandidaten 
- har utviklet en generell kjennskap til språk, kultur og historie i Spania og Latin-Amerika og er i stand til å ta i bruk og videreutvikle denne kompetansen.

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire obligatoriske emner, alle med et omfang på 15 studiepoeng.

Studiet starter med emnene Spansk språk 1 og Spanskspråklig litteratur og samfunn 1. Disse emnene skal gi gode kunnskaper og ferdigheter i moderne spansk språk, samt gi innblikk i utvalgte emner innen spansk og latinamerikansk historie, kultur og samfunn.
Begge emner innbefatter oppøving av muntlige og skriftlige ferdigheter. Emnene avsluttes med eksamen ved slutten av høstsemesteret.

Deretter følger to emner i vårsemesteret: Spansk språk 2 og Spanskspråklig litteratur og samfunn 2. Hovedfokuset i Spansk språk 2 vil ligge på videreutvikling av grammatikkunnskaper og språklige ferdigheter. Grammatiske temaer belyses fra ulike innfallsvinkler og bearbeides gjennom oppgaveløsning.
 
I kultur- og historiedelen foreleses det i spansk og latinamerikansk historie samt aktuelle samfunnsspørsmål og kulturfenomener. Fagstoffet bearbeides gjennom ulike muntlige og skriftlige øvelser. Det legges opp til ulike tilnærminger til spanskspråklige filmer og filmsjangeren og lesing av tekster i ulike sjangere, blant annet skjønnlitteratur og fagartikler, som vil danne grunnlag for diskusjon og refleksjon rundt temaene. Studentene tilegner seg et relevant og nyansert vokabular for å kunne redegjøre for og reflektere over ulike aspekter ved spanskspråklig kultur og samfunn. I litteraturdelen gis en oversikt over litterærere retninger i nyere spansk og latinamerikansk litteratur. Studentene skal lese og analysere utvalgte verk og tekster i ulike sjangere,  samt sette seg inn i faglige og populærvitenskapelige tekster.

Organisering og læringsformer

Undervisningen foregår hovedsakelig på spansk (se den enkelte emnebeskrivelse).

Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig og i samarbeid med andre.
Studiets art krever en kontinuerlig og jevn innsats i løpet av studieåret. Siden det legges stor vekt på kommunikativ og lingvistisk kompetanse, er det svært viktig at studentene deltar på nettforelesningene og bidrar til egen og andres forbedring i målspråket.

Bruk av bibliotek vil stå sentralt. Biblioteket legger til rette for øking av studentenes informasjonskompetanse, det vil si deres evne til innhenting av relevant informasjon og kildekritikk. I tillegg til personlig service tilbyr biblioteket søkeveiledning på campus og via nett (Lån en bibliotekar), kurs i informasjonssøk og kildevurdering. Det tilbys også undervisning i referanseteknikk.

Bruk av IKT som verktøy inngår i alle emner. Elektronisk læringsplattform brukes aktivt i alle emner.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Et studieopphold ved en av høgskolens samarbeidsinstitusjoner i utlandet anbefales sterkt i løpet av studietiden. Dette må skje innenfor en gradsutdanning. Studenter som tar spansk årsstudium kan søke seg inn på Bachelor i samfunn, språk og kultur hvor spansk årsstudium kan inngå. I dette studiet er det tilrettelagt for utveksling i 4. eller 6. semester.

Et slikt semester vil ikke bare styrke språkkunnskapene, men også gi et kulturmøte i praksis. Studentene har mulighet til å velge fra en stor fagpalett: i tillegg til språk- og litteraturstudier åpnes det også for f.eks. kulturstudier, områdestudier, kvinne- og kjønnsstudier, historie og samfunnsvitenskapelige fag.

høgskolens websider for internasjonalisering vil man finne mer detaljert informasjon om institusjoner i utlandet som høgskolen har utvekslingsavtaler med.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjent evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.
  • Alle lærere skal gjennomføre løpende evaluering av egen undervisning (EVA4). Det vil si at det legges til rette for en dialog med studentene om forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Tilbakemelding underveis

Tilbakemelding underveis gis blant annet gjennom vurdering av arbeidskrav.

Vurdering

Studiet har eksamen i slutten av hvert semester. Det benyttes både muntlige og skriftlige eksamensformer.

Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon.
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Jobb og videre studier

Fullført og bestått studium kvalifiserer studenter for å søke opptak til Spansk påbyggingsstudium.

Studiet kan kombineres med andre fag ved høgskoler og universiteter og inngå som valgfri 60-poengsenhet i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur eller i en fritt sammensatt bachelorgrad ved HiØ. Se høgskolens forskrift om krav til bachelorgrad for mer informasjon.

Sammen med praktisk-pedagogisk utdanning kvalifiserer studiet for arbeid som spansklærer i grunnopplæringen.

Spansk er også viktig for offentlig sektor og reise- og næringsliv. Det spanskspråklige området av verden har voksende betydning for Norge, politisk, økonomisk og kulturelt.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kristina Lindh, 24.02. 2017

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2017-2018

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:21:43