Studieplan for Spansk, årsstudium (2013–2014)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 60
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Se den enkelte emnebeskrivelse
- Studiested:
- Nettbasert studium med mulighet for begrenset undervisning og veiledning på studiested Halden.
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Studiet kan kombineres med andre fag ved høgskoler og universiteter og inngå som valgfri 60-poengsenhet i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur eller i en fritt sammensatt bachelorgrad. Se høgskolens forskrift om krav til bachelorgrad for mer informasjon.
Studiet kan videre inngå i en lærerutdanning, kombinert med nødvendig pedagogisk tilleggsutdanning (f.eks. PPU).
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAP:
Studentene har gode kunnskaper om moderne spansk språk.
De har kunnskaper om og innsikt i nyere historie, samfunnsutvikling og litteratur i det spanskspråklige området.
FERDIGHETER:
Studentene har utviklet de sentrale kommunikative ferdighetene: Lytte- og leseforståelse, muntlig produksjon og samhandling samt skriftlig produksjon.
Studentene er i stand til å tilpasse språket til kommunikasjonssituasjonen.
De kan analysere og reflektere over historiske utviklingslinjer og fenomener i det spanskspråklige området.
De kan redegjøre for og reflektere over form og innhold i nyere spanskspråklige litterære verk og andre kulturuttrykk.
GENERELL KOMPETANSE:
Studentene har utviklet en generell kjennskap til språk, kultur og historie i Spania og Latin-Amerika og er i stand til å videreutvikle denne kompetansen.
Opptak
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Det anbefales forkunnskaper tilsvarende spansk nivå II fra videregående skole.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av fire obligatoriske emner, alle med et omfang på 15 studiepoeng.
Studiet starter med emnene Spansk språk 1 og Muntlig spansk, kommunikasjon og kultur. Disse emnene skal gi gode kunnskaper og ferdigheter i moderne spansk språk, samt gi innblikk i utvalgte emner innen spansk og latinamerikansk kultur.
Begge emner innbefatter oppøving av muntlige og skriftlige ferdigheter. Emnene avsluttes med eksamen ved slutten av høstsemesteret.
Deretter følger to emner i vårsemesteret: Spansk språk 2 og Spansk og latinamerikansk litteratur, kultur og historie. Hovedfokuset i Spansk språk 2 vil ligge på videreutvikling av grammatikkunnskaper og språklige ferdigheter. Grammatiske temaer belyses fra ulike innfallsvinkler og bearbeides gjennom oppgaveløsning.
I kultur- og historiedelen foreleses det i nyere spansk og latinamerikansk historie samt aktuelle samfunnsspørsmål og kulturfenomen. Lærestoffet bearbeides gjennom ulike muntlige og skriftlige øvelser. Det legges opp til filmfremvisninger og lesing av artikler, som vil danne grunnlag for diskusjon og refleksjon rundt temaene. Studentene tilegner seg et relevant og nyansert vokabular for å kunne redegjøre for og reflektere over ulike aspekter ved spansk og latinamerikansk kultur og samfunn.I litteraturdelen gis en oversikt over litterærere retninger i nyere spansk og latinamerikansk litteratur. Studentene skal lese og analysere utvalgte verk i ulike sjangere, både skjønnlitterære, samt sette seg inn i faglige og populærvitenskapelige tekster.
Organisering og læringsformer
Undervisningen foregår hovedsaklig på spansk (se den enkelte emnebeskrivelse).
Studentene skal arbeide selvstendig og delta aktivt på forelesninger og i seminargrupper. Studiets art krever en kontinuerlig og jevn innsats i løpet av studiet. Siden det legges stor vekt på muntlig kompetanse, er det svært viktig at studentene møter opp og bidrar til egen og andres forbedring i målspråket.
Det organiseres et frivillig studieopphold (1 uke) i Ávila i Spania i løpet av høstsemesteret. Studentene anbefales sterkt å delta.
Bruk av bibliotek vil stå sentralt. Biblioteket legger til rette for øking av studentenes informasjonskompetanse, det vil si deres evne til innhenting av relevant informasjon og kildekritikk. I tillegg til personlig service tilbyr biblioteket kurs i informasjonssøk og kildevurdering. Det tilbys også undervisning i referanseteknikk.
Bruk av IKT som verktøy inngår i alle emner.
Elektronisk læringsplattform brukes aktivt i alle emner.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.
Internasjonalisering
Et studieopphold ved en av høgskolens samarbeidsinstitusjoner i utlandet anbefales sterkt i løpet av studietiden. Dette må skje innenfor en gradsutdanning. Studenter som tar spansk årsstudium kan søke seg inn på Bachelor i samfunn, språk og kultur (hyperlenke) hvor statsvitenskap påbygging kan inngå. I dette studiet er det tilrettelagt for utveksling i 4. eller 6. semester.
Et slikt semester vil ikke bare styrke språkkunnskapene, men også gi et kulturmøte i praksis. Studentene har mulighet til å velge fra en stor fagpalett: i tillegg til språk-og litteraturstudier åpnes det også for f.eks. kulturstudier, områdestudier, kvinne-og kjønnsstudier, historie og samfunnsvitenskapelige fag.
På høgskolens websider for internasjonalisering vil man finne mer detaljert informasjon om institusjoner i utlandet som høgskolen har utvekslingsavtaler med.»
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av
studentenes tilbakemeldinger og deres aktive deltakelse i evaluering av studiene.
Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.
Tilbakemelding underveis
Tilbakemelding underveis gis blant annet gjennom vurdering av arbeidskrav.
Vurdering
Studiet har eksamen i slutten av hvert semester. Det benyttes både muntlige og skriftlige eksamensformer.
Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon.
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.
Litteratur
Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.
Jobb og videre studier
Studiet kan inngå i bachelorgraden i samfunn, språk og kultur. Sammen med praktisk-pedagogisk utdanning kvalifiserer studiet for arbeid som spansklærer i grunnopplæringen.
Spansk er også viktig for reise- og næringsliv. Det spanskspråklige området av verden har voksende betydning for Norge, politisk, økonomisk og kulturelt.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Konstituert dekan Theo Schewe, 20. mai 2009Studieplanen er revidert
Studieleder Sverre Vesterhus 20.03.2013Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2013-2014Studieprogramansvarlig
Fakultet for lærerutdanninger og språkStudiemodell
Høst 2013
Spansk - obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2014
Spansk - obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner