Studieplan for Spansk, årsstudium (2009–2010)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 60
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Se den enkelte emnebeskrivelse
- Studiested:
- Halden
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Studiet kan kombineres med andre fag ved høgskoler og universiteter og inngå i en bachelorgrad.
Studiet kan videre inngå i en lærerutdanning.
Opptak
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Det anbefales forkunnskaper tilsvarende spansk nivå I (B-/C-språk).
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Årsstudium i spansk deles inn i to retninger:
a) Årsstudium i spansk som enkeltstudium eller som del av en bachelorgrad
b) Årsstudium i spansk som del av lærerutdanningen. Her inngår praksis som en obligatorisk del av studiet.
Årsstudiet starter med Spansk språk 1 og Muntlig spansk. Disse emnene skal gi en grundig innføring i det spanske språk, samt spansk og latinamerikansk kultur. Emnene avsluttes med eksamen ved slutten av høstsemesteret.
Deretter følger tre emner à 10 studiepoeng: Spansk språk 2, Spansk og latinamerikansk historie og samfunn, og Spanske og latinamerikanske tekster. De tre emnene vil inneholde noe fagdidaktikk, men hoveddelen av fagdidaktikken vil inngå i emnet SSP10509 Spansk språk med fagdidaktikk, som er obligatorisk for studenter som velger retningen Spansk i lærerutdanningen.
Hovedfokuset i språkdelen av studiet vil ligge på videreutvikling av språklige/grammatiske ferdigheter. Grammatiske temaer gjennomgås og disse bearbeides gjennom forskjellige oppgaver.
I historie- og samfunnsdelen legges det opp til forelesninger om spansk og latinamerikansk historie og det gis forskjellige oppgaver knyttet til disse. Samfunnsbiten legges mer opp som diskusjoner, hvor vi ser filmer, leser forskjellige artikler osv. og etterpå diskuterer disse uttrykkene i fellesskap for slik å komme fram til forskjellige aspekter ved spansk og latinamerikansk kultur/samfunn.
I emnet Spanske og latinamerikanske tekster skal studentene lese og analysere autentisk og tilrettelagt spansk og latinamerikansk litteratur, både av skjønnlitterær, faglig og populær art.
Organisering og læringsformer
Undervisningen foregår på spansk og norsk (se den enkelte emnebeskrivelse).
Studentene skal arbeide selvstendig med aktiv deltakelse i undervisningen, samt i gruppearbeid og presentasjoner. Studiets art krever en kontinuerlig og jevn innsats i løpet av studiet. Siden det legges stor vekt på kompetanse i muntlig bruk av språket, er det svært viktig at studentene deltar i så mange undervisningstimer som mulig. I flere emner kreves det 80% deltakelse for å kunne avlegge eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.
Bruk av bibliotek vil stå sentralt. Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
Bruk av IKT som verktøy inngår i alle emner.
Elektronisk læringsplattform brukes aktivt i alle emner.
Praksis
Studenter som velger retningen Spansk i lærerutdanningen skal ha tre ukers praksis i vårsemesteret, fortrinnsvis ved en ungdomsskole.
Internasjonalisering
Studiet er internasjonalt orientert ved fokus på andre kulturer og interkulturell kompetanse, samt bruk av internasjonal litteratur. Det kan legges til rette for et studieopphold i utlandet i studiets 2. semester for studetner som er tatt opp på bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
Ta kontakt med internasjonal koordinator eller internasjonalt kontor for informasjon vedrørerende utveksling.
Tilbakemelding underveis
Tilbakemelding underveis gis blant annet gjennom vurdering av arbeidskrav.
Vurdering
Studiet har eksamen i slutten av hvert semester. Det benyttes både muntlige og skriftlige eksamensformer.
Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon.
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.
Litteratur
Se emnebeskrivelsene.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
kst. dekan Theo Schewe, 20. mai 2009Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2009 - 2010Studieprogramansvarlig
Fakultet for lærerutdanninger og språkStudiemodell
Høst 2009
Velg studieretning for å se emner
Vår 2010
Fellesemner
Obligatorisk emne spansk i lærerutdannigen. H09
Obligatorisk emne generell spansk H09
Velg studieretning for å se emner