Studieplan for Spansk, årsstudium (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Se den enkelte emnebeskrivelse
Studiested:
Halden

Opptak

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse. Kunnskaper tilsvarende B-/C-språk fra videregående skole anbefales. Studenter uten forkunnskaper i spansk må påregne betydelig egeninnsats i første semester.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Årsstudium i spansk deles inn i to retninger:

a) Årsstudium i spansk som enkeltstudium eller som del av en bachelorgrad
b) Årsstudium i spansk som del av lærerutdanningen. Her inngår praksis som en obligatorisk del av studiet.

Årsstudiet starter med innføringskurs og spansk muntlig konversasjon. Disse emnene skal gi en grundig innføring i det spanske språk, samt spansk og latinamerikansk kultur. Emnene avsluttes med eksamen ved slutten av høstsemesteret.

Deretter følger tre emner à 10 studiepoeng: spansk språk, spansk og latinamerikansk historie og samfunn, og spanske og latinamerikanske tekster. De tre emnene vil inneholde noe fagdidaktikk, men hoveddelen av fagdidaktikken vil inngå i emnet SSP10508 Spansk språk med fagdidaktikk, som er obligatorisk for studenter som velger retningen Spansk i lærerutdanningen.

Hovedfokuset i språkdelen av studiet vil ligge på videreutvikling av språklige/grammatiske ferdigheter. Grammatiske temaer gjennomgås og disse bearbeides gjennom forskjellige oppgaver. 

I historie- og samfunnsdelen legges det opp til forelesninger om spansk og latinamerikansk historie og det gis forskjellige oppgaver knyttet til disse. Samfunnsbiten legges mer opp som diskusjoner, hvor vi ser filmer, leser forskjellige artikler osv. og etterpå diskuterer disse uttrykkene i fellesskap for slik å komme fram til forskjellige askpekter ved spansk og latinamerikansk kultur/samfunn.

I emnet Spanske og latinamerikanske tekster skal studentene lese og analysere autentisk og tilrettelagt spansk og latinamerikansk litteratur, både av skjønnlitterær, faglig og populær art.

 

 

Organisering og læringsformer

Undervisningen foregår på spansk og norsk (se den enkelte emnebeskrivelse).

Studentene skal arbeide selvstendig med aktiv deltakelse i undervisningen, samt i gruppearbeid og presentasjoner. Studiets art krever en kontinuerlig og jevn innsats i løpet av studiet. Siden det legges stor vekt på kompetanse i muntlig bruk av språket, er det svært viktig at studentene deltar i så mange undervisningstimer som mulig. I flere emner kreves det 80% deltakelse for å kunne avlegge eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.

Bruk av bibliotek vil stå sentralt. Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Bruk av IKT som verktøy inngår i alle emner.
Elektronisk læringsplattform brukes aktivt i alle emner.

Praksis

Studenter som velger retningen Spansk i lærerutdanningen skal ha tre ukers praksis i vårsemesteret, fortrinnsvis ved en ungdomsskole.

Internasjonalisering

Det internasjonale aspektet understrekes i alle emner. Når det gjelder muligheter for å ta deler av studiet i utlandet, tar høgskolen sikte på å inngå partneravtaler med flere universiteter og høgskoler i Spania og Latin-Amerika. Høgskolen har allerede en samarbeidsavtale med Universitetet i Zaragoza, Spania.
Ta kontakt med internasjonal koordinator eller internasjonalt kontor for informasjon vedrørerende utveksling.

Tilbakemelding underveis

Tilbakemelding underveis gis blant annet gjennom vurdering av arbeidskrav.

Vurdering


Studiet har eksamen i slutten av hvert semester. Det benyttes både muntlige og skriftlige eksamensformer.

Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon.
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

Litteratur

Jfr. emnebeskrivelsene.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eva Lambertsson Björk, 02.06.2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008-2009.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Høst 2008

Velg studieretning for å se emner

Vår 2009

Obligatorisk emne spansk i lærerutdannigen

Obligatorisk emne spansk årsstudium

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:24:01