Studieplan for Samfunnsfag, årsstudium (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Studieplanen er tilpasset rammeplanen for samfunnsfag i Rammeplan for 4-årig allmennlærerutdanning av 2003.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Samfunnsfag, årsstudium i  kan inngå som et valgfag i fireårig allmennlærerutdanning, som et fag i en bachelorgrad og som videreutdanning for lærere med fullført lærerutdanning.

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Det skolerettede årsstudiet i samfunnsfag er organisert som et sammenhengende heltidsstudium over ett studieår. Studiet består av fire obligatoriske emner, som alle inngår som like store og likeverdige deler av årsstudiet:

 

  1. Geografi (15 stp),
  2. Historie (15 stp),
  3. Samfunnskunnskap (15 stp)
  4. Fagdidaktikk (15 stp)

Innholdet i hver del beskrives i emnebeskrivelsene.

 

Organisering og læringsformer

Deltakelse i undervisningen og arbeid i grupper er arbeidsformer hvor læring foregår som en målrettet sosial aktivitet, mens lesing og tilhørende bearbeiding av fagstoff er individuelle arbeidsformer med læring som mål. Uansett hvilke arbeidsformer som anvendes, er det den enkelte student som selv bærer ansvaret for å oppnå læringsresultater gjennom studiet. Gode læringsresultater kan bare oppnås gjennom aktivt, engasjert og omfattende arbeid med lærestoffet. Lærerne i faget gir undervisning og veiledning som skal lette læringsprosessene.

I tillegg til den undervisning og veiledning som gis, må studentene enkeltvis og i samarbeid med hverandre, planlegge og gjennomføre de studieaktivitetene som forutsettes for å nå de krav til oppnådd læring som stilles gjennom den avsluttende vurderingen. Til den avsluttende vurderingen forutsettes at studentene har skaffet seg faglig innsikt, oversikt og forståelse ved å ha brukt varierte læringsaktiviteter i studiet sitt.

Fra høgskolens side tilrettelegges timeplanlagte forelesninger, klassesamtaler/-drøftinger, ekskursjoner og organisert gruppearbeid. I tillegg kommer veiledningssamtaler mellom faglærere og studenter og veiledning knyttet til emnet fagdidaktikk og faglig portefølje og til studentenes individuelle utdanningsplaner.

Undervisningen utgjør en del av pensum i alle deler av studiet, og vil kunne prøves på eksamen. Det samme gjelder stoff og metoder som er gjenstand for arbeid i grupper. Ved studiestart gis det orientering om forventningene til deltakelse i undervisning og andre studieaktiviteter, hvilke ekskursjoner som inngår og orientering om hvordan kravene til omfang og utføring av oppgavene i den faglige porteføljen, inkludert praksisrapport, blir praktisert.

Omfanget av den arbeidstid som forventes nedlagt for å kunne gjennomføre årsstudiet i samfunnsfag, er fulle arbeidsuker fra og med studiestart til og med avsluttet eksamen.

Bruk av bibliotek
Biblioteket skal bidra til å øke studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Bibliotekundervisningen vil bestå av to dobbelttimer og en innføring i informasjonssøking ved studiestart og spesialisert informasjonssøking samt innføring i referanseteknikk for arbeidet med den faglige porteføljen.

Arbeidskrav
1. Levere obligatoriske oppgaver i tide og gjennomføre veiledningssamtaler knyttet til hvert emne. Omfang, art og antall: Se emnebeskrivelsene
2. Delta på de ekskursjoner som framgår av emnebeskrivelsene og levere ekskursjonsrapporter
3. Delta på innføringsseminar ved semesterstart, der nødvendig informasjon om studiet blir gitt
4. Levere obligatoriske oppgaver i samsvar med frister i semesterplanen
5. Spesielt for AU-studenter: Levere og få godkjent praksisrapport.
6. Skrive og levere refleksjonsnotat, levere utfylt studievurderingsskjema
7. Gjennomføre det obligatoriske kartkurset

Praksis

Studenter som er opptatt i studieprogrammet allmennlærerutdanning skal gjennomføre 4 ukers veiledet praksis i grunnskolen i løpet av årsstudiet -med mindre de velger å ta praksisen i et annet av sine valgfag og i et annet studieår. Praksis skal være fagrettet, men studentene skal også delta i annen undervisning og aktiviteter på praksisskolen, dersom dette er nødvendig for å skape en god praksisopplæring i tråd med rammeplanens intensjoner. Innholdet i og organiseringen av praksisopplæringen utformes i et samarbeid mellom studenter, praksisskole og fagseksjonen ved høgskolen og vil framgå av semesterplanen. Etter avsluttet praksis skal studentene levere praksisrapport. Praksisrapporten vurderes ved uttrykkene godkjent/ikke godkjent.

Internasjonalisering

Studiet har et grunnleggende perspektiv knyttet til sammenhenger mellom nasjonale og internasjonale utviklingstrekk innenfor historie, geografi og samfunnskunnskap. Pensumstoffet reflekterer dette komparative perspektivet.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding underveis i studiet gjennom veiledningssamtaler knyttet til arbeidet i hvert emne. Omfanget av dette framgår av emnebeskrivelsene.

Vurdering

For at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen må arbeidskravene være utført innen fastsatt frist og godkjent av faglærer.

Eksamen 

Hvert emne består av to deleksamener, én hoveddel som teller 75 %, og én del  i form av en faglig didaktisk hjemmeoppgave som teller 25 %.

De ulike emnene har følgende eksamensform:
Fagdidaktikk: Hjemmeeksamen + fagdidaktisk hjemmeoppgave
Geografi: Muntlig eksamen + fagdidaktisk hjemmeoppgave
Historie: Skriftlig 6 timers eksamen + fagdidaktisk hjemmeoppgave
Samfunnskunnskap: Skriftlig 6 timers eksamen + fagdidaktisk hjemmeoppgave

Se den enkelte emnebeskrivelse for flere detaljer om sluttvurdering.

Karaktersystem og sensur
Det gis egen samlet karakter for hvert emne. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, hvor A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr Ikke bestått.

Det avholdes intern og ekstern sensur i hovedeksamen i Geografi og Samfunnskunnskap, intern sensur i Fagdidaktikk og i Historie, og intern sensur i alle fagdidaktiske hjemmeoppgaver.

Samfunnsfag, årsstudium kan inngå som skolefagår i allmennlærerutdanningens valgbare fordypningsdel.

 

 

Litteratur

Ut fra prinsippet om at 1 studiepoeng tilsvarer et skriftlig pensum på om lag 80 sider, vil pensumomfanget på årsstudiet (60 studiepoeng) være om lag 5000 sider. Stoff gjennomgått i forelesninger og utdelt materiale inngår i pensum. Se den enkelte emnebeskrivelse. Litteraturlistene er sist oppdatert 01.06.2008.

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Stedfortredende dekan Odd Eriksen 26.6.08

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:21:18