Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
kan utforme en samfunnsfaglig analyse med historiske og sosiologiske perspektiver som f.eks. drøfting av makt, kjønn, identitet og sosialiseringsprosesser
-
har profesjonsrettet kunnskap om skolens rolle i demokratiske prosesser, og om økonomisk og demokratisk samfunnsdeltakelse i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
-
har kunnskap om endringer i værmessige forhold og klima og hvordan disse påvirker menneskers samspill og tilgang til ressurser og ressursbruk i en bærekraftig utvikling
-
har forståelse for hvordan ulike prosesser har formet natur og samfunn over tid
-
har kunnskap om grunnleggende teorier, begreper og tenkemåter for å forstå bærekraftige sammenhenger og samfunnsutvikling over tid
-
har kunnskap om, og forstår konsekvenser av, ulik befolkningssammensetning og befolkningspolitikk, også blant minoriteter og samer
-
har kunnskap om fremveksten av moderne produksjonsformer, industrialisering og velferdsutvikling i samfunn
-
har kjennskap om de historiske, politiske og geografiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge og andre deler av verden
-
har bred profesjonsrettet kunnskap om ideologier, makt, politiske systemer og konflikter
-
har profesjonsrettet kunnskap om den historiske utviklingen av politiske ideologier og hvordan disse preget etterkrigstiden i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
-
har kunnskap om politiske og territorielle prosesser og konflikter, samt deres betydning for menneskers identitet og nasjonsbygning
-
kan analysere samfunnsutvikling på mikro- og makronivå i lys av politikk, økonomi og bærekraftig utvikling
-
har kunnskap om hvordan tilrettelegge for dybdelæring og tverrfaglig arbeid i samfunnsfag
-
har kunnskap om spesifikke områders geografiske, politiske, historiske og økonomiske utvikling, særtrekk og dens betydning for omgivelsene og for menneskers levesett
-
har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, Sápmi og verden fra antikken til i dag
-
kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn
-
har kjennskap til sentrale samfunnsfaglige kilder i faget og kritisk vurdering av disse
-
har kunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
-
har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktiske metoder og teorier
Ferdigheter
Studenten
-
kan bruke forskning om nasjonal og internasjonal politikk, historie og økonomi som perspektiv på samfunnet
-
kan tenke historisk og økonomisk om produksjon og fordeling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
-
kan diskutere minoriteters rettigheter i Norge og det mangfoldige samfunnet som ressurs og utfordring, samt samenes status som urfolk
-
kan analysere moderne samfunns- og statsutviklinger og tilrettelegge for dybdelæring og kritisk tenkning i skolen
-
kan bruke didaktisk innsikt og forskning til å skape og evaluere varierte undervisningsmetoder og læremidler ut fra hva som fremmer dybdekompetanse og en analytisk forståelse av læreplaner
-
kan analysere og evaluere forskning og politiske argumenter om menneskerettigheter, medborgerskap og demokrati og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
-
kan bruke flere perspektiver til å analysere en eller flere konflikter og regional utvikling i nyere tid.
-
kan kritisk vurdere samfunnsdebatter i lys av målene om en bærekraftig samfunnsutvikling
-
kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
-
kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier og betydningen av metakognisjon
-
kan anvende nøkkelbegreper og innholdsbegreper i samfunnsfag
-
kan drøfte sammenhengen mellom gjeldende læreplaner, kunnskapsteori og praktiske fagdidaktiske avgjørelser i samfunnsfagundervisning
-
kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
-
kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
-
kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
Generell kompetanse
Studenten
-
kan sette i gang og lede læringsprosesser som sikrer progresjon i arbeid med dybdekompetanse, tverrfaglighet, grunnleggende ferdigheter, og kartlegge arbeidet med sikte på å tilpasse opplæringen til elevers behov og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
-
kan forberede elever til å leve i og forstå et mangfoldig og demokratisk samfunn og fremme kritisk tenkning og bærekraftig utvikling
-
kan filtrere og vurdere samfunnsfaglige og statistiske kilder og ressurser for å svare på sammensatte spørsmål og gi elever opplæring i å vurdere digitale ressurser
-
har forståelse for samfunnsfagets betydning for etisk refleksjon og livsmestring
-
kan kritisk reflektere over samfunnsfaglige problemstillinger og sammenhenger mellom fortid og nåtid
-
kan reflektere over egen praksis, oppdatere seg faglig, og tilrettelegge for dybdelæring og tverrfaglig arbeid i skolen
-
har innsikt i elevers forståelse av faget og kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget