Oppbygging og gjennomføring (2011–2012)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng.
Studiet tar for seg følgende tema:
Systemteoretisk grunnlagsforståelse:
- Systemteori og kybernetikk
- Epistemologi og virkelighetsforståelse
- Konstruktivisme og sosialkonstruksjonisme
- Etisk refleksjon
- Kulturelle antagelser og fagideologier
- Kultur og makt
Familieteori:
- Familieteoriens utvikling
- Familielivssyklusen og familien i historisk perspektiv
- Familiesosiologi og antropologi
- Familiens samspill med hjelpere og representanter fra offentlige instanser
Systemiske arbeidsmåter og metodikk:
- Forandringstenkning, ulike perspektiver på hva endring er og hvordan dette kan
oppnås
- Samtalen som arena for henholdsvis stabilitet eller forandring
- Språkets plass i vår konstruksjon av virkeligheten - forandring av språk
- Strukturer og ulike posisjoner som redskap i kollegiale saksdiskusjoner og
samarbeidsfora
- Reflekterende prosesser
- Forandringsteknikker og deres tilknytning til en teoretisk grunnlagsforståelse
- De viktigste familieterapeutiske tradisjoner.
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres med samlinger som består av forelesninger og gruppe-/ refleksjonsarbeid. Studentene har ansvar for egen læring, og må delta i 30 timer basisgruppevirksomhet. Det blir lagt vekt på refleksjon. Studentene skal jobbe med aktuelle temaer og spørsmål knyttet til teoridelen.
Arbeidskrav:
Studentene skal dokumentere minst 30 timers deltakelse i det obligatoriske gruppearbeidet.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Tilbakemelding underveis
Studentenes får tilbakemelding/veiledning på arbeidet med fagtekstene som skal inngå i mappevurdering. Se pkt Vurdering nedenfor.
Vurdering
Mappevurdering:
Mappen består av to individuelle fagtekster, hver på ca 10 sider. En av tekstene velges ut for vurdering av intern og ekstern sensor.
Innholdet i fagtekstene skal være knyttet til målområdene i studieplanen.
Karakterer gis etter en skala der A er beste beståtte karakter, E er dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.
Ved eventuell ny eksamen må det leveres to nye fagtekster.
Litteratur
Litteraturlisten omfatter ca 2000 sider. Forelesningene anses som en styrking og utvidelse av litteraturen.
Bøker:
Bateson, G (1991): Ånd og natur. Rosinante/Munchgaard paperback. s 13 - 85
Brandth, Berit og Moxnes, Kari (red) (1999): Familie for tiden. Tano. Oslo.
Bjartveit; Steiner og Kjærstad, Trond (1996): Kaos og kosmos. Byggesteiner for individer og
organisasjoner. Kolle forlag. Oslo.
Hårtveit, H (2005): Perspektiver på parforhold. Universitetsforlaget. Oslo
Hårtveit, H og Jensen, P (1999): Familien - pluss en. Tano. Oslo.
Jensen, Per (2009): Ansikt til ansikt. Kommunikasjons - og familieperspektivet i helse- og sosialarbeid. Gyldendal 2009. Oslo
Watzlawick, Paul (1967): Pragmatics of Human Communications. Norton & Company N.Y.
Watzlawick, Paul /Weakland, John/Fisch,Richard (1980): Forandring. Prinsipper for hvordan
problemer oppstår og hvordan de løses. Gyldendal Norsk Forlag. Oslo
Ølgaard: (1999) Kommunikasjon og økomentale systemer - i følge Gregory Bateson.
Akademisk forlag. København.
Artikler:
Bateson, Gregory: Mot en teori om schizofreni, I Engelstad, F, og Haugsgjerd,S (1979): I
Samspill og endring i familien. Pax. Oslo.
Hoffman, Lynn (1987): La oss legge makt og kontroll bak oss: Mot en "2 ordens systemisk
familieterapi. Fokus på familien nr 3. Oslo.
Larsen, Tord (1998): Om å tenke forskjeller, I Ferman/Knutsen: Virkelighet og vitenskap.
Ad Notam Gyldendal. Oslo.
Minuchin; Salvadore (1996): Konstruktivismens forførelse; at definere magten væk vil ikke få
den til at forsvinde. Fokus på familien nr 1. Oslo.
Rosenhan, David L (1984): On beeing Sane in Insane Places, I Watzlawick, P.: The Invented
Reality: Norton and Company. N.Y.
Tjernsland, Odd- Arne (1989): Fra univers til multivers - og tilbake igjen. Fokus på familien
nr 1. Oslo.
Artikkelsamlingen kan kjøpes ved studiestart. Forelesninger og eventuelle kompendier vil
komme i tillegg.
Studiemodell
Høst 2011
Systemisk familiearbeid 1
Velg studieretning for å se emner
Vår 2012
Systemisk familiearbeid 1
Velg studieretning for å se emner