Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2018–2019)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng som går over to semestre.  Det er lagt opp i rekkefølge med start på tema 1 og avslutning med tema 3.

Tema 1. Spesialpedagogikk: administrative, organisatoriske og ideologiske perspektiv

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Inkluderende opplæring
  • Spesialpedagogikk i et utviklingsperspektiv
  • Funksjonshemming, normalitet og avvik, individ- og systemperspektiv
  • Lov, forvaltning og regelverk


Tema 2. Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet

  • Utvikling og læring i kontekst
  • Didaktikk og læreplanteori
  • Kartlegging, opplæring og evaluering
  • Individuelt læreplanarbeid
  • Læringsledelse/klasseledelse
  • Kommunikasjon og samarbeid, foreldresamarbeid og sosiale nettverk
  • Sosial kompetanse


Tema 3. Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv

  • Lese- og skrivevansker
  • Matematikkvansker
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Generelle lærevansker
  • Språk-, tale og kommunikasjonsvansker, synsvansker, hørselsvansker
  • Nevrologiske dysfunksjoner

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går over to semestre og er organisert med fire helgesamlinger per semester. I tillegg kommer arbeid i basisgruppe. Organiseringen av studiet og arbeidsformene skal fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeid krever. Studiet organiseres med utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, veiledning, prosjektarbeid, arbeid i basisgrupper og individuelt studiearbeid. Høgskolens læringsplattform benyttes til å gi informasjon, innlevering av arbeidskrav, innhenting av fagstoff etc.

Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på om lag fem medlemmer. Basisgruppa er en fast arbeidsgruppe i studiet. De timeplanlagte aktiviteter og arbeid i basisgrupper gir et fellesrom for utveksling av informasjon og refleksjon over sentrale tema i utdanningen. Deltakelse i disse aktiviteter (forelesning og basisgruppearbeid) er derfor obligatorisk. I tillegg til de timeplanlagte aktivitetene forventes det at studentene planlegger og kan dokumentere systematisk arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid i et tilsvarende omfang som de timeplanlagte aktiviteter.


Arbeidskrav:

  • Dokumentert deltakelse (minimum 80 %) i timeplanlagte forelesninger/aktiviteter og gruppesamlinger.

  • Levere skriftlig fagtekst med utgangspunkt i tema 1, med omfang inntil 10 sider (individuelt arbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærer.

  • Levere skriftlig fagtekst med utgangspunkt i tema 2, med omfang inntil 10 sider (gruppearbeid), høstsemester. Tilbakemelding fra faglærer.

  • Muntlig presentasjon av fagtekst (tema 2) i seminar (gruppe).

  • 3 praksisobservasjoner, hver av èn dags varighet.

  • Prosjektoppgave (gruppearbeid, skrives i gruppe med inntil fem studenter):
    a)      Utarbeide en problemstilling til prosjektoppgaven i tilknytning til tema 3. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer. 
    b)      Levere prosjektoppgave. Prosjektoppgaven skal ha et omfang på inntil 20 sider og skal leveres til frist fastsatt i semesterplanen (vårsemesteret). Faglærer gir nærmere retningslinjer for utarbeidelsen av prosjektoppgaven. Se også sluttvurdering.

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene være levert og godkjent senest 3 uker før eksamen.


Eksamen:
Individuell muntlig eksamen.
Varighet ca 30 minutter.
Tillatt hjelpemiddel: Egen prosjektoppgave.
Karakterregel: A-F. 
Intern og ekstern sensor.

Eksaminasjonen tar utgangspunkt i fagstoff fra alle tre tema samt prosjektoppgaven knyttet til tema 3.


Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

 

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. Etter hvert semester evaluerer studentene studiet på elektronisk skjema fra HiØ VIDERE.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 07.06.2018

Arnesen, A.; Meek-Hansen, W.; Ogden, T. & Sørli, M-A. (2014): Positiv læringsstøtte. Hele skolen med! Oslo Universitetsforlaget (232 s)

Aarnes, A. (2008). IOP i praksis: Håndbok om individuelle opplæringsplaner. Oslo: Pedlex norsk skoleinformasjon. (96 s)

Befring, E. & Tangen , R. (Red.) (2012) Spesialpedagogikk, 5. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapitlene 1, 2, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29. (ca 400 s)

Bele, I. (Red.) (2008). Språkvansker: Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo Cappelen Akademisk. (Utvalgte kapitler, ca 100 sider)

Bru, E.; Idsøe, E. C. & Øverland, K. (2016). Psykisk helse i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel: introduksjon, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 13, 14, 15. (160 s)

Dalen, M. (2013). Spesialundervisning til elevens beste? Oslo: Gyldendal akademiske. (100 s)

Drugli, M. B. & Onsøien, R (2010). Vanskelige foreldresamtaler: Bedre dialoger. Oslo: Cappelen Akademisk. (150 s)

Fandrem, H. og Fuglestad, O.L. (Red.) (2013): Barn i utfordring. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid. Trondheim: Fagbokforlaget. (170 s)

Lunde, O: (2009). Nå får jeg det til. Om tilpasset opplæring i matematikk. Bryne InfoVest Forlag. (88 s)

Lyster S-A. H. (2012). Elever med lese- og skrivevansker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (96 s)

Læreplanverket for Kunnskapsløftet Grunnskolen (2015). Pedlex. Norsk skoleinformasjon. (100 s)

Nilsen, V. (Red.) (2014). Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (300 s)

Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk. (300 s)

Rønhovde, L. I. (2017). 2.utg. Kan de ikke bare ta seg sammen: Om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: Gyldendal Akademisk. (300 s)

 

Aktuelle lover, stortingsmeldinger, planverk:

Kunnskapsdepartementet: Opplæringsloven av 1998, med hovedvekt på §5: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

 

Utdanningsdirektoratet: Veilederen i Spesialundervisning: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Veiledn_Spesialundervisn_2009.pdf

 

Kunnskapsdepartementet: St.meld 16 - 2006/2007, sammendraget (8 s): "og ingen sto igjen" Tidlig innsats for livslang læring: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-16-2006-2007-/id441395/

 

Kunnskapsdepartementet: St.meld 31 - 2007/2008, Kvalitet i skolen (Hovedvekt på kap 1): https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-31-2007-2008-/id516853/

 

Totalt ca 2500 sider

Studiemodell

Høst 2018

Velg studieretning for å se emner

Vår 2019

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:23:25