Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet er fleksibelt organisert med fire fysiske helgesamlinger (fra fredag til søndag) og to webinarer (seminarer på nettet). Undervisningen på helgesamlingene kan følges som nettstudium etter nærmere avtale med fagansvarlig. Nettstudium forutsetter at tre eller flere studenter organiserer fysisk samlinger for å følge undervisningen i sanntid med veileder fra en konsekvenspedagogisk virksomhet. I tidsrommet mellom helgesamlingene arbeider studenten med arbeidskrav og praksis individuelt og i gruppe.
Studiet har følgende temaer:
Første helgesamling:
-
Konsekvenspedagogikk og samfunnsoppdrag
-
Hva er konsekvenspedagogikk og sosial handlingskompetanse?
-
Hvorfor konsekvenspedagogikk?
-
Sosial læring og konsekvenstenkning
Andre helgesamling:
-
Menneske- og læringssyn
-
Konsekvenspedagogikkens filosofiske og teoretiske forankring
-
Eksistensialisme, pedagogisk filosofi og sosial handlingskompetanse
Tredje helgesamling:
-
Konsekvenspedagogisk metode
-
Konsekvenspedagogiske metoder og deres begrunnelse
-
Sosial handlingskompetanse, holdningsstyring og dialog
Fjerde helgesamling:
-
Konsekvenspedagogikk i praksis
-
Rammer, struktur og organisering for sosial læring
-
Målgrupper og metodevalg i konsekvenspedagogisk praksis
-
Filosofisk og pedagogisk analyse knyttet til anvendelse av metoder
Andre vilkår for gjennomføring av studiet
Krav om politiattest
Alle studenter/kursdeltakere skal levere politiattest (barneomsorgsattest) i forbindelse med opptak, som nevnt i forskrift om opptak til høyere utdanning kap. 6. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder, jf. politiregisterloven § 39 første ledd.
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Under helgesamlingene veksler undervisningen mellom forelesninger, veiledning, gruppearbeid og seminarer med vekt på studentaktivitet og diskusjon.
Studiet er praksisrettet og innbefatter et praksisrelatert prosjekt i en konsekvenspedagogisk virksomhet (se "praksis" under).
I tidsrommet mellom helgesamlingene arbeider studenten i basisgrupper. Basisgruppen er en fast studentdrevet arbeidsgruppe bestående av 3-5 studenter. Studenten har selv ansvar for innhold og fordeling av arbeid i basisgruppen. Deltakelse i gruppearbeidet og hva gruppen arbeider med skal loggføres.
Studenten må påregne stor grad av egenaktivitet i form av tilegnelse av pensum, forberedelser til helgesamlingene, oppgaveskriving og hverandrevurdering. Akademisk skriving er en viktig del av lærings- og veiledningsprosessen i studiet, både i forbindelse med studieteknikk og oppgaveskriving underveis. Det vil bli gitt innføring i akademisk skriving generelt, rett kildehenvisning og bruk av bibliotekets tjenester. Det benyttes digitale undervisnings- og læringsverktøy i studiet.
Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på studiet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav etter første helgesamling:
En fagtekst på 2000 ord med en utdelt problemstilling relatert til temaet for helgesamlingen ("Konsekvenspedagogikk og samfunnsoppdrag") (individuelt)
Arbeidskrav etter andre helgesamling:
En fagtekst på 2000 ord med en selvvalgt problemstilling relatert til en utlevert tekst innenfor temaet for helgesamlingen ("Menneske- og læringssyn") (individuelt)
Muntlig presentasjon av egen fagtekst
Arbeidskrav etter tredje helgesamling:
En fagtekst på 2000 ord med en selvvalgt problemstilling relatert til tema for tredje samling ("Konsekvenspedagogisk metode") (individuelt)
Arbeidskrav etter fjerde helgesamling:
En fagtekst på 2000 ord med selvvalgt problemstilling relatert til tema for fjerde samling ("Konsekvenspedagogikk i praksis") (individuelt)
Arbeidskravet knyttet til praksisperioden består av følgende tre deler:
Gjennomført og godkjent praksisperiode, skriftlig praksisrapport og muntlig presentasjon av praksis.
Arbeidskrav knyttet til deltakelse i undervisningen:
Det er obligatorisk (80 %) deltakelse i undervisningen gjennom hele studiet. Ved fravær fra en hel helgesamling stilles det krav om utarbeidelse av en skriftlig fordypningsoppgave relatert til samlingens læringsmål.
Deltakere som gjennomfører studiet som etterutdanning skal ikke avlegge eksamen, men gjennomfører følgende avsluttende arbeidskrav:
Individuell muntlig presentasjon og fagsamtale om følger beskrivelsen for individuell muntlig eksamen
Studentene/kursdeltakerne får gruppeveiledning og hverandrevurdering underveis på arbeidskravene som leveres i løpet av studiet. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen eller få utstedt kursbevis.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.
På eksamen skal studenten presentere én av sine to siste innleverte fagtekster (se Arbeidskrav). To uker før eksamen får studenten vite hvilken av fagtekstene som skal legges til grunn for presentasjonen. Presentasjonen skal være på ca. 15 minutter og vil følges av en ca. 15 minutters sensorsamtale.
Tillatt hjelpemiddel: Studentens fire fagtekster (se Arbeidskrav).
Det benyttes karakterregel A-F.
Eksamen vurderes av to interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.
Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Studiet har krav om praksis ved en virksomhet som jobber ut fra en konsekvenspedagogisk tilnærming. Praksisen skal ha et omfang tilsvarende en arbeidsuke.
Alternativ praksisform kan være implementeringsarbeid knyttet til konsekvenspedagogikk ved egen arbeidsplass. Slik praksis krever forhåndsgodkjenning av fagansvarlig for studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisningen i studiet er forskningsbasert og gir oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og får veiledning og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.
Internasjonalisering
Studiet er unikt i nordisk sammenheng. Internasjonale perspektiv på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen. Studenten kan gjennomføre praksis ved TAMU i Danmark.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
• Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
• Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Litteraturlisten skal suppleres med 200 sider selvvalgt tilleggslitteratur.
Studiemodell
Høst 2024
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2025
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner