Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Flerkulturell pedagogikk 1 (30 studiepoeng) (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Ved en av høgskolens avdelinger.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).

Opptak

Generell studiekompetanse/realkompetanse. 
I tillegg kreves pedagogiske studier på minimum 30 studiepoeng, for eksempel Pedagogikk grunnleggende enhet eller tilsvarende.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Sentral temaer er:

  • Fra enhet til mangfold, lover, forskrifter og offentlige dokumenter
  • Migrasjonsprosesser
  • Identitetsdannelse og sosialisering i flerkulturelle samfunn
  • Kultur- og religionsforståelse
  • Ulike innlemmingsstrategier
  • Læringsteoretiske tilnærminger
  • Fremmedfrykt og rasisme
  • Flerspråklig utvikling
  • Synliggjøring av mangfold
  • Samarbeid med kollegaer og foreldre
  • Arbeid med læreplaner
  • Metodiske utfordringer (morsmål, andrespråk, læreplaner, begrepsinnlæring, lese- og skriveopplæring, fagopplæring)

Likestillingsaspekt
Studiet fokuserer på likestilling i vid forstand. Inkludering og likeverd ses blant annet i forhold til kjønn, alder og etnisitet.

 

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og organiseres i undervisningsøkter på kveldstid. Følgende arbeids- og undervisningsformer inngår: Forelesninger, gruppearbeid, selvstudium og veiledning. Dette er nærmere beskrevet i semesterplanen som foreligger ved studiestart.

Det blir gitt tilbud om undervisning i bruk av biblioteket til studievirksomhet. 

Det forventes at studentene bruker IKT som arbeidsverktøy ved innlevering av skriftlige arbeider til veiledning og drøfting.  Det er knyttet arbeidskrav til studiet, se pkt om tilbakemelding underveis nedenfor.

Arbeidskrav

  1. Innlevert og fått godkjent refleksjonsnotat på bakgrunn av et nøkkelbegrep fra forelesningene. Omfang ca. 1000 ord. Refleksjonsnotatet må være levert innen frist gitt av faglærer.
  2. Studentene skal gjennomføre en prosjektoppgave, enten individuelt eller i gruppe. Oppgaven skal være praksisrelevant. Studentene skal knytte teori fra studiet til konkrete utfordringer på arbeidsplassen sin eller i sin studiesituasjon.  Gruppeoppgaven skal presenteres for studentgruppa. Det er et mål at prosjektarbeidet kan føre til endringer i pedagogisk praksis. Prosjektoppgaven må være godkjent av faglærer. Omfang: 4000 - 6000 ord.

For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forventes at studenten arbeider aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis, dersom studenten har arbeid som gir muligheter for det. For studenter som ikke er i relevant arbeid, vil det likevel bli organisert tilbud om noe praksiserfaring.

Internasjonalisering

Studiet ivaretar det internasjonale aspektet ved å fokusere både på Norge som et flerkulturelt samfunn, og på utdanning og utvikling i et globalt perspektiv.

Tilbakemelding underveis

Studentene vil få tilbakemelding på innsats og faglig utvikling gjennom deltakelse på forelesninger og ved tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 20 - 30 minutter pr. student. Ingen hjelpemidler.

Eksamen vil bli vurdert av en intern og en ekstern sensor, etter en karakterskala A - F. der A er beste bestått karakter, E er dårligst bestått karakter og F betyr Ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 13.06.08

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil kunne bli gjort i samråd med studenter, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.

 (*) Kompendium

Andersen, Bleka, Gjervan 2006: Se mangfold - perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. 153 s.

Andreassen Aslaug Becher 2006: Flerstemming mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Fagbokforlaget. 139 s.

Bøyesen, L. 2006: Flerkulturell pedagogikk - perspektiver og praksis. I: Brock-Utne, B. og  Bøyesen, L  (red): Å greie seg i utdanningsystener i nord og sør - innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget. 13 s. (*)

Dahl, Ø. 2004: Møter mellom mennesker - interkulturell kommunikasjon. Oslo: Gyldendal Akademiske, 218 s

Dahlberg, Moss, Pence 2002: Fra kvalitet til meningsskaping. Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 2 - 5 147 s

Engen og Kulbrandstad 2004: Tospråklighet og minoritetsundervisning. Oslo: Gyldendal Akademiske. 307 s.

Eriksen, Thomas Hylland (red) 2001: Flerkulturell forståelse. Oslo: Universitetsforlaget. 250 s 

Farstad, Gunhild R, 2004: "Jeg liker å være hjemme. Feministiske utfordringer i en flerkulturell kontekst" I: Fuglerud, Øyvind (red): Andre bilder av "de andre": Transnasjonale liv i Norge. Oslo: Pax Forlag. 19 s. (*)

Johannesen, Eva 2007: Mye er forskjellig - men bare utenpå? - om barn, barneoppdragelse og utdanning i en mangfoldig verden. Oslo: Sebu forlag. Kap. 3, 4, 7, 9 og 10 82 s.

Karlsen og Nordgren, 2004; Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever %3 et spørsmål om pedagogisk, didaktisk og metodisk veivalg?: I: Spesialpedagogikk nr. 1, 2004 (*) 8 s.

Malouf, Amin 1999: Identitet som dreper. Oslo: Pax Forlag. 130 s.

Phil, J 2000: Hva kjennetegner rasistiske diskurser? I: Sosiologisk tidsskrift, nr. 3, 2000 (*) 15 s.

Rossholt, Nina, 2005: Det handler om mer enn rosa og blått. I: Arneberg P., Juell, E.,Mørk, O. (red): Samtalen i barnehagen. Damm og sønn A/S (*)15 s.

Sødal, Helje K.2000: Barn med ulik tro. Møte med livssynsmangfoldet i skole og barnehage
Del 2: Islam, ss. 57-79, Del 3: Noen felles utfordringer, ss.187-218 Del 4: Undervisning om ulike trostradisjoner, ss. 219-252. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 90 s.

Valvatne, Helen og Sandvik, Margareth 2002: Barn, språk og kultur - språkutvikling fram til sjuårsalderen. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 7 42 s.

Øzerk, K. 1997: Fordommer og nyrasisme. I Sand, T. m. fl. (red.) Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag (*) 23 s

Øzerk, Kamil 1997: Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig utvikling og skolefaglig utvikling. I: Sand, Therese (red): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn, 3. opplag: Cappelen Akademiske forlag. Kap.8: 25 s. (*)  

Aasen, J. 2003: Flerkulturell pedagogikk - en innføring. Vallseth: Opplandske Bokforlag. 157 s.

Til sammen ca. 1833 s


Offentlige dokumenter
Det forventes at studentene kjenner til hovedinnholdet i følgende
offentlige dokumenter:

Kunnskapsdepartementet (2007): Likeverdig opplæring i praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2007-2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2007/Utdanning-nokkelen-til-integrering-.html?id=450582

Kunnskapsdepartementet (2007): Læreplaner i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmålsplanen. http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2759

NOU 1995:12 Opplæring i et flerkulturelt Norge
http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-020001/hov013-bn.html

St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/036005-040001/dok-bn.html

St.meld. nr. 21 (1999-2000) Menneskeverdet i sentrum
http://odin.dep.no/ud/norsk/publ/stmeld/032005-044002/hov005-bn.html

St.meld. nr. 15 (2000-2001) Nasjonale minoritetar i Norge. %3 Om statelig politikk
overfor jødar, kvener, rom, romanifolket og skogfinnar
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/ved001-bn.html

St.meld. nr 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040005/hov011-bn.html

St.meld. nr.49: (2003-2004): Mangfold og inkludering
http://odin.dep.no/krd/norsk/tema/integrering/presse/taler 

Selvvalgt litteratur:
En skjønnlitterær roman med tema som er relevant for studiet (godkjennes av faglærer).

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 02.06.2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008 - 2009.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2008

Emner, Flerkulturell pedagogikk

Velg studieretning for å se emner

Vår 2009

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:23:12