Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2016–2017)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt HiØ VIDERE.
Studiet skal gi en innføring i sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk. Pedagogikk er et flervitenskapelig fag bestående av pedagogisk psykologi, sosiologi, filosofi, historie og didaktikk. Det er en grunnutdanning og kan inngå i en bachelorgrad. Målgruppen er personer som ønsker grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og tenkning, og som eventuelt ønsker videre studier innen det pedagogiske feltet.
Dersom studiet tilbys som oppdragstudium, kan det organiseres på en annen måte etter avtale med oppdragsgiver.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har grunnleggende kunnskap
- om klasseledelse og varierte arbeidsmåter og vurderingsformer i skolen
- om læring og læreprosesser
- om sammenhenger mellom lærerens ledelse av læringsarbeid, utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende læringsfellesskap
- om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer som ligger i realiseringen av intensjonene i dem
- om profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skole
- om tilpasset opplæring og spesialundervisning
- om interkulturell kommunikasjon
- om pedagogisk idehistorie
- om skolen som organisasjon
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid
- kan forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
- kan legge til rette for læring og vurdering for læring i et elevfellesskap
- kan identifisere etiske dilemma i undervisning, reflektere og begrunne valg.
- kan forskjellen på tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan forklare kommunikative utfordringer i en flerkulturell sammenheng
- kan koble pedagogiske ideer til den pedagogiske idehistorien
- kan forstå skolen som organisasjon
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
- kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:
Grunnleggende pedagogikk:
- Teorier om læring og læringspsykologi
- Teorier om sosialisering
- Utviklingspsykologi
- Teorier om motivasjon
- Samspill og kommunikasjonsteori
Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon:
- Pedagogisk filosofi og etikk
- Den felleskulturelle skolen
- Organisasjonsforståelse
Grunnleggende didaktikk:
- Læreplananalyse
- Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring.
- Undervisnings-/opplæringsmetoder
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres i undervisningsøkter på kveldstid, samt et par lørdager. Kveldssamlingene vil hovedsaklig være forelesninger. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes.
Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
Arbeidskrav
- Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori.
- Individuell fagtekst med didaktisk tema.
- Deltakelse i undervisningen med minst 80 %
Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.
Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemeldinger på innleverte arbeidskrav.
Vurdering
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesterets eksamensperiode. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 23.08.2016. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Bergkastet, Dahl og Hansen. 2009: Elvenes læringsmiljø - lærerens muligheter: en praktisk håndbok i relasjonersorientert klasseledelse. Oslo. Universitetsforlaget. 200 sider.
Imsen, Gunn. 2016: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk, 3. utg. Universitetsforlaget. 632 sider.
Imsen, G, 2014: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 528 sider.
Jensen,R. 2007: Tilpasset opplæring i en lærende skole. 2. utg. Læringsforlaget 150 sider.
Ohnstad, Frøydis O. 2015 Profesjonsetikk i skolen Oslo: Cappelen Damm Akademiske 130 sider.
Røys, H, Gjøsund P. og Huseby R. 2007: Didaktikk i skolen. N.W.Damm & Sønn 200 sider.
Solerød, Erling, 2012: Pedagogiske grunntanker. 3. utg. Universitetsforlaget: 250 sider.
Jobb og videre studier
Studiet gir deg en god bakgrunn for å arbeide som for eks. assistent i skole, SFO eller barnehage. Etter gjennomført studium kan du søke deg inn på videre studier som for eks. Spesialpedagogikk 1 eller Flerkulturell pedagogikk 1.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Eystein Arntsen, 11.05.13Studieplanen er revidert
Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 23.april 2015Studieplanen gjelder for
Høsten 2016.Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2016
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2017
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner