Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2010–2011)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:

Grunnleggende pedagogikk

  • Teorier om læring og læringspsykologi
  • Teorier om sosialisering
  • Teorier om språklige minoriteter og inkludering
  • Utviklingspsykologi
  • Teorier om motivasjon
  • Samspill og kommunikasjonsteori

Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon

  • Pedagogisk filosofi og etikk
  • Den felleskulturelle skolen
  • Organisasjonsutvikling

Grunnleggende didaktikk

  • Læreplananalyse
  • Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring / Relasjonsmodellen
  • Undervisnings-/opplæringsmetoder
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning

                         

Organisering og læringsformer

Studiet organiseres i undervisningsøkter på kveldstid, samt et par lørdager. Kveldssamlingene vil hovedsaklig være forelesninger. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes. Dersom studiet tilbys som oppdragstudium, kan det organiseres på en annen måte etter avtale med oppdragsgiver.

Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Arbeidskrav

1.       Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori.

2.       Individuell fagtekst med didaktisk tema, 5-7 sider.

Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.

Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til studiet.

Evaluering av studiet

Evaluering av studiet finner sted etter halvgått og fullført løp.

Vurdering

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesterets eksamensperiode. Ingen hjelpemidler tillatt.

Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 18.08.2010

Bergkastet, Dahl og Hansen. 2009: Elvenes læringsmiljø - lærerens muligheter: en praktisk håndbok i relasjonersorientert klasseledelse. Oslo. Universitetsforlaget. 200 sider.

Dahl Øyvind, 2001: Møter mellom mennesker: Interkulturell kommunikasjon: Kap. 1, 2 og 8. 77 sider.

Ekeberg, T.R. og Holmberg, J.B. 2007: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. En innføring. 2. utg. Universitetsforlaget 270 sider.

Imsen, Gunn. 2006: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk, 3. utg. Universitetsforlaget. 475 sider.

Hareide, Berger J. 2004: En dyd av nødvendighet? Innføring i yrkesetikk for lærere, 3.opplag: Læremiddelforlaget AS.: 72 sider.

Imsen, G, 2005: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 484 sider.

Jensen,R. 2007: Tilpasset opplæring i en lærende skole. 2. utg. Læringsforlaget 150 sider.

Røys, H, Gjøsund P. og Huseby R. 2007: Didaktikk i skolen. N.W.Damm & Sønn 200 sider.
Solerød, Erling, 2005: Pedagogiske grunnproblemer i historisk lys. 2. utg. Universitetsforlaget: 250 sider.

 

Det tas forbehold om endringer.

 

 


Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen 11. mai 2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Olav Kolstad, 26. mars 2010

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2010 - 2011.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2010

Emner, Pedagogikk - grunnleggende enhet

Velg studieretning for å se emner

Vår 2011

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:21:00