Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2010–2011)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:
Grunnleggende pedagogikk
- Teorier om læring og læringspsykologi
- Teorier om sosialisering
- Teorier om språklige minoriteter og inkludering
- Utviklingspsykologi
- Teorier om motivasjon
- Samspill og kommunikasjonsteori
Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon
- Pedagogisk filosofi og etikk
- Den felleskulturelle skolen
- Organisasjonsutvikling
Grunnleggende didaktikk
- Læreplananalyse
- Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring / Relasjonsmodellen
- Undervisnings-/opplæringsmetoder
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres i undervisningsøkter på kveldstid, samt et par lørdager. Kveldssamlingene vil hovedsaklig være forelesninger. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes. Dersom studiet tilbys som oppdragstudium, kan det organiseres på en annen måte etter avtale med oppdragsgiver.
Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
Arbeidskrav
1. Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori.
2. Individuell fagtekst med didaktisk tema, 5-7 sider.
Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.
Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ingen praksis knyttet til studiet.
Evaluering av studiet
Evaluering av studiet finner sted etter halvgått og fullført løp.Vurdering
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesterets eksamensperiode. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 18.08.2010
Bergkastet, Dahl og Hansen. 2009: Elvenes læringsmiljø - lærerens muligheter: en praktisk håndbok i relasjonersorientert klasseledelse. Oslo. Universitetsforlaget. 200 sider.
Dahl Øyvind, 2001: Møter mellom mennesker: Interkulturell kommunikasjon: Kap. 1, 2 og 8. 77 sider.
Ekeberg, T.R. og Holmberg, J.B. 2007: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. En innføring. 2. utg. Universitetsforlaget 270 sider.
Imsen, Gunn. 2006: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk, 3. utg. Universitetsforlaget. 475 sider.
Hareide, Berger J. 2004: En dyd av nødvendighet? Innføring i yrkesetikk for lærere, 3.opplag: Læremiddelforlaget AS.: 72 sider.
Imsen, G, 2005: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 484 sider.
Jensen,R. 2007: Tilpasset opplæring i en lærende skole. 2. utg. Læringsforlaget 150 sider.
Røys, H, Gjøsund P. og Huseby R. 2007: Didaktikk i skolen. N.W.Damm & Sønn 200 sider.
Solerød, Erling, 2005: Pedagogiske grunnproblemer i historisk lys. 2. utg. Universitetsforlaget: 250 sider.
Det tas forbehold om endringer.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Eystein Arntzen 11. mai 2009Studieplanen er revidert
Studieleder Olav Kolstad, 26. mars 2010Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2010 - 2011.Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2010
Emner, Pedagogikk - grunnleggende enhet
Velg studieretning for å se emner
Vår 2011
Emner, Pedagogikk - grunnleggende enhet
Velg studieretning for å se emner