Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2009–2010)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:
Grunnleggende pedagogikk
- Teorier om læring og læringspsykologi
- Teorier om sosialisering
- Utviklingspsykologi
- Teorier om motivasjon
- Samspill og kommunikasjonsteori
Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon
- Pedagogisk filosofi og etikk
- Skolehistorie
Grunnleggende didaktikk
- Læreplananalyse
- Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring / Relasjonsmodellen
- Undervisnings-/opplæringsmetoder
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres i undervisningsøkter på kveldstid, samt et par lørdager. Kveldssamlingene vil hovedsaklig være forelesninger. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes. Dersom studiet tilbys som oppdragstudium, kan det organiseres på en annen måte etter avtale med oppdragsgiver. Det er knyttet arbeidskrav til studiet, se pkt om tilbakemelding underveis nedenfor.
Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
Arbeidskrav
1. Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori.
2. Individuell fagtekst med didaktisk tema, 5-7 sider.
Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.
Arvbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ingen praksis knyttet til studiet.
Vurdering
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesterets eksamensperiode. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Bø, Inge, 2001: Barnet og de andre: nettverk som pedagogisk og sosial ressurs: 3. utg. Universitetsforlaget, Oslo. Kap: 1,3,4,6,7, Tils. 122 s
Dahl Øyvind, 2001: Møter mellom mennesker: Interkulturell kommunikasjon: Kap. 1, 2 og 8. 77 s
Ekeberg, T.R. og Holmberg, J.B. 2007: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. En innføring. 2. utg. Universitetsforlaget 270 s.
Imsen, Gunn. 2006: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk, 3. utg. Universitetsforlaget. 475 s.
Hareide, Berger J. 2004: En dyd av nødvendighet? Innføring i yrkesetikk for lærere, 3.opplag: Læremiddelforlaget AS.: 72 s
Imsen, G, 2005: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 484 s
Jensen,R. 2007: Tilpasset opplæring i en lærende skole. 2. utg. Læringsforlaget 150 s
Røys, H, Gjøsund P. og Huseby R. 2007: Didaktikk i skolen. N.W.Damm & Sønn 200 s
Solerød, Erling, 2005: Pedagogiske grunnproblemer i historisk lys. 2. utg. Universitetsforlaget: 250 s
Totalt 2100 sider
Litteraturliste sist oppdatert mars 2009
Det tas forbehold om endringer.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Eystein Arntzen 11.mai 2009Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2009-2010.Studieprogramansvarlig
HiØ VIDEREStudiemodell
Høst 2009
Emner, Pedagogikk - grunnleggende enhet
Velg studieretning for å se emner
Vår 2010
Emner, Pedagogikk - grunnleggende enhet
Velg studieretning for å se emner