Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Ved en av høgskolens avdelinger.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT).

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

 

Opptak

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:

Grunnleggende pedagogikk

  • Teorier om læring og læringspsykologi
  • Teorier om sosialisering
  • Utviklingspsykologi
  • Teorier om motivasjon
  • Samspill og kommunikasjonsteori

Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon

  • Pedagogisk filosofi og etikk
  • Skolehistorie

Grunnleggende didaktikk

  • Læreplananalyse
  • Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring
  • Undervisnings-/opplæringsmetoder

                         

Organisering og læringsformer

Studiet organiseres i undervisningsøkter på kveldstid, samt et par lørdager. Kveldssamlingene vil hovedsaklig være forelesninger. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes. Dersom studiet tilbys som oppdragstudium, kan det organiseres på en annen måte etter avtale med oppdragsgiver. Det er knyttet arbeidskrav til studiet, se pkt om tilbakemelding underveis nedenfor.

Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Arbeidskrav

1.       Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori.
2.       Individuell fagtekst med didaktisk tema, 5-7 sider.

Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene.

Det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.

Arvbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til studiet.

Vurdering


Arbeidskrav må være levert innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.


Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesterets eksamensperiode.

Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Arneberg, Per og Overland, Bjørn (red.) 2003: Pedagogikk %3 mangfold og muligheter, Kap. 1 - 6 N.W. Damm & Søn AS,: 373 s

Brenna, Loveleen Rihel, 2004: Sangam %3 Integrering og inkludering, Fagbokforlaget: 164 s.

Bø, Inge, 2001: Barnet og de andre: nettverk som pedagogisk og sosial ressurs: 3. utg. Universitetsforlaget, Oslo. Kap: 1,3,4,6,7, Tils. 122 s

Dahl Øyvind, 2001: Møter mellom mennesker %3 Interkulturell kommunikasjon: Kap. 1 og 2. 52 s.

Dyste, Olga (red). 2001: Dialog, samspel og læring. Del I.  Abstrakt forlag: 173 s.

Engelsen, B.U. 2006: Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner %3 hva- hvordan- hvorfor, 5.opplag.. Oslo: Gyldendal Akademisk: 211 s
Eller:
Imsen, Gunn. 2006: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk, 3. utg. Universitetsforlaget. 475 s.

Ekeberg, T.R. og J.B. Holmberg, 2001: Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid i skolen. En innføring. 2.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 190 s

Hareide, Berger J. 2004: En dyd av nødvendighet? Innføring i yrkesetikk for lærere, 3.opplag: Læremiddelforlaget AS.: 72 s

Imsen, G, 2005: Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4.utg. Oslo: Universitetsforlaget: 484 s

Solerød, Erling, 2005: Pedagogiske grunnproblemer %3 i historisk lys. 2. utg. Universitetsforlaget: 250 s

Totalt ca 2000 sider

 

Litteraturliste sist oppdatert: juni 2007


Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 28.05.2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008-2009.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2008

Emner, Pedagogikk - grunnleggende enhet

Velg studieretning for å se emner

Vår 2009

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:21:00