Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:

  • Teorier om læring og læringspsykologi

  • Teorier om sosialisering

  • Utviklingspsykologi

  • Teorier om motivasjon og selvoppfatning

  • Samspill og kommunikasjonsteori

  • Pedagogisk filosofi og etikk

  • Organisasjonsforståelse

  • Flerkulturelle perspektiver

  • Grunnleggende didaktikk

  • Akademisk skriving

 

 

 

  

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet organiseres digitalt (nettstudium) og med undervisningsøkter på kveldstid, en kveld per uke. Nettundervisningen vil hovedsaklig bestå av forelesninger og studentaktive læringsformer. Samhandling og dialog er en del av undervisningen. Vi forventer at kamera er på i dialogbaserte undervisningskvelder. Vi bruker læringsplattformen Canvas, som sammen med kommunikasjonsverktøyene Zoom og Teams, vil være digitale klasserom under studietiden. Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, digitale forelesninger, obligatoriske oppgaver samt gjennomføring av eksamen. 

Ettersom dette er et nettstudium forutsetter det at du har tilgang til PC/MAC. Studentene vil bli organisert i grupper eller par. Inndeling i grupper/par gjøres i i samarbeid med studentene.

Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på dette studiet.

Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.


Arbeidskrav:

  • Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling

  • Individuell skriftlig fagtekst

  • Deltakelse i undervisningen med minst 80 %. 

Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet. Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen:
Individuell mappeeksamen bestående av to komponenter:

  • Individuell skriftlig fagtekst/refleksjonsnotat på 800 ord, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene.

  • Muntlig eksamen i form av refleksjonsvideo, individuelt eller i gruppe. Det kan være inntil tre kandidater per gruppe. Varighet: ca. 20 minutter pr kandidat.

Det gis en samlet, individuell karakter etter karakterregel A-F.

Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto


 

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:59