Studieplan for Matematikk, didaktikk og koding 1: 1.-7. trinn (30 studiepoeng) (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk.
Studiested:
Nettbasert med samlinger.

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst se studiekatalog eller kontakt HiØ Videre.

Studiet består av to emner, hver på 15 studiepoeng, som til sammen gir 30 stp. Studiet tilbys på deltid over to semestre. Målgruppen for studiet er lærere som ønsker bredere kunnskap om matematikkdidaktikk, de tverrfaglige emnene og koding. Studiet er tilpasset Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og har som mål å utruste kandidatene med nødvendige ferdigheter og kunnskaper for å bli effektive lærere i matematikk. Kandidatene skal kunne forstå, lage og anvende matematikkdidaktiske metoder. Dette innebærer å utvikle en dyp forståelse av hvordan elever lærer matematikk, og hvordan ulike undervisningsmetoder kan fremme læring.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • skal ha innsikt i, forståelse for og kan anvende matematikkdidaktikk.

  • skal ha innsikt i hvordan ulike didaktiske metoder kan skape forståelse for elever i sentrale matematiske temaer i LK20.

  • skal kunne forstå, og kunne utarbeide enkel statistikk innen de tverrfaglige temaene.

  • har innsikt i hvordan koding kan styrke forståelsen for matematikk.

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • skal kunne utarbeide eget undervisningsopplegg og kunne anvende ulike matematikkdidaktiske metoder.

  • skal kunne utarbeide eget undervisningsopplegg og anvende didaktiske metoder

  • kan skape forståelse for elever i sentrale matematiske temaer i LK20

  • skal kunne utarbeide og anvende enkle statistiske metoder for å lettere forstå problematikken rundt de tverrfaglige temaene.

  • han kunne lage egne koder kan styrke forståelsen for matematikk.

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • bruke og utvikle utforskende metoder som innføring til nye kunnskapsområder, tilpasset ulike elever.

  • skape undring for matematiske sammenhenger

  • bruke ulike didaktiske metoder for å øke elevers forståelse i matematikk.

  • bruke og lage problemløsingsoppgaver som en del av oppgaveløsingen.

  • skape et godt læringsmiljø med faglige diskusjoner og rom for at elevene tenker selvstendig med utfordrende oppgaver.

  • gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og bruke tall og statistikk i argumentasjon.

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner, hvert på 15 studiepoeng.

Emne 1 (høst 2024): Matematikk, didaktikk og koding 1 (15 stp.) gir kandidaten en god innsikt i didaktiske metoder innen temaene: 

  • De fire regneartene med hele tall og desimaltall, brøk og prosentregning

  • Sannsynlighet

  • Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap


Emne 2 (vår 2025): Matematikk, didaktikk og koding 2 (15 stp.) gir kandidaten en god innsikt i didaktiske metoder innen temaene:

  • Geometri

  • Likninger og algebra

  • Bærekraftig utvikling

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er åpent og tilpasset for personer som er i arbeid. Det er en modell som kombinerer både nettbasert og samlingsbasert læring. Hvert emne inkluderer fire to-dagers samlinger, en oppsummeringsdag, samt muntlig eksamen. Den første samlingen og eksamen er planlagt til kveldstid/dagtid ved studiested Halden, mens de resterende tre samlingene og oppsummeringssamlingen vil være nettbaserte.

Nettundervisning benyttes mellom de fysiske samlingene og vil hovedsakelig bestå av studentaktive læringsformer. Samhandling og dialog er en del av undervisningen. Vi bruker læringsplattformen Canvas, som sammen med kommunikasjonsverktøyene Zoom og Teams, vil være digitale klasserom under studietiden. Vi benytter oss av den pedagogiske modellen kjent som “Omvendt Undervisning” (Flipped Classroom) i de nettbaserte samlingene. Mellom samlingene vil studentene arbeide med oppgaveløsing og arbeidskrav, enten individuelt eller i par.

Studiet er beregnet til totalt 800 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Ingen praksis.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet er forskningsbasert, og gir oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode etc.

Internasjonalisering

Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Jobb og videre studier

Lærere er i stadig større grad forpliktet til kontinuerlig profesjonell utvikling for å holde tritt med de nyeste forskningsbaserte praksisene innen matematikkdidaktikk. Gjennom dette studiet vil studentene være godt forberedt på å anvende matematikkdidaktikk på en effektiv og engasjerende måte i undervisningssammenheng. Studiet kan inngå som en del av bachelorutdanning.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Martin Hollmann, 9. april 2024.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2024-2025.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobssen.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 18:22:20