Studieplan for Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen (30 studiepoeng) (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk.
Studiested:
Nettstudium.

Informasjon om studiet

Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen (30 studiepoeng) er et deltidsstudium med normert studietid på to semestre. Studiet er et nettstudium og omfatter to emner à 15 studiepoeng.

Målgruppen er lærere som underviser voksne innvandrere i norsk etter læreplan i norsk for voksne innvandrere. Videreutdanningen skal bidra til at flere lærere som underviser i norsk etter Integreringsloven, får formell kompetanse i norsk som andrespråk. Ved å fullføre videreutdanningen vil lærere som underviser i norsk tilfredsstille Integreringslovens krav om 30 studiepoeng i norsk som andrespråk.

Studiet tilbys på oppdrag fra HK-dir for å imøtekomme det nye kompetansekravet for å undervise norsk som andrespråk etter integreringsloven.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om hovedtrekk ved norske fonologiske, morfologiske, syntaktiske, semantiske og pragmatiske språkstrukturer

  • har kunnskap om sentrale typologiske likheter og ulikheter mellom forskjellige språk

  • kunnskap om individuelle faktorer i flerspråklig språkutvikling

  • kunnskap om teorier om språkutvikling og språklæring i lys av norsk som andrespråk

  • kunnskap om utvikling av lesing, skriving og muntlighet på andrespråket og hvordan stimulere utvikling av disse ferdighetene i en flerspråklig kontekst tilpassa yrkeslivet

  • kunnskap om utvikling og stimulering av ordforråd i en flerspråklig kontekst

  • kunnskap om læreplan i norsk for voksne innvandrere, Det europeiske rammeverket for språk, andre relevante styringsdokumenter og relevant lovverk

  • kunnskap om pedagogiske prinsipper for norskopplæring for voksne

 

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • veilede deltakere på norskkurs i og legge til rette for deres muntlige og skriftlige språkutvikling ut fra deltakernes individuelle behov

  • analysere og vurdere innlærerspråket i voksne andrespråksinnlæreres muntlige og skriftlige tekster av ulike sjangre, modaliteter og i ulike kontekster med særlig fokus på hverdagsspråk og yrkesretta språk

  • drive språkopplæring som anerkjenner norskkursdeltakernes flerspråklige og flerkulturelle ressurser

  • drive språkopplæring som lar deltakerne nyttiggjøre seg sine tidligere erfaringer, ferdigheter og kunnskaper

  • trekke koblinger mellom relevant faglitteratur og egen praksis

  • kunne reflektere kritisk over læreplaner, styringsdokumenter, retningslinjer for norskopplæring og valg av læremidler

 

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan gjennomføre, begrunne, og reflektere kritisk over egne didaktiske valg i opplæringa av voksne andrespråksinnlærere

  • kan kritisk reflektere over hvordan egen praksis er forankra i styringsdokumenter og studiets pensumlitteratur

  • har kunnskap om og innsikt i voksnes andrespråkslæring og -utvikling

  • kan ta i bruk kunnskap fra emnet i eget arbeid som lærere i norskopplæringa

 

 

 

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Lærere som underviser voksne innvandrere i norsk etter læreplan i norsk for voksne innvandrere vil prioriteres ved opptak til studiet.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet har to emner, hvert på 15 studiepoeng. Emnene kan tas uavhengig av hverandre og har følgende hovedområder:

Emne 1 (høst 2024): Norsk som andrespråk med særlig fokus på grammatikk (15 stp.)

  • Teorier om andrespråksutvikling

  • Norsk språkstruktur i et komparativt og typologisk perspektiv med fokus på fonologi, morfologi, syntaks og pragmatikk

  • Analyse av innlærerspråk

  • Pedagogiske prinsipper for å drive norskopplæring tilpassa den individuelle deltakers behov, nivå og mål


Emne 2 (vår 2025: Norsk som andrespråk med særlig fokus på lesing, ordforråd og styringsdokumenter (15 stp.):

  • Faktorer som påvirker språkutvikling

  • Analyse og implementering av sentrale styringsdokumenter og det europeiske rammeverket for voksne innvandrere

  • Vurdering og analyse av læremidler

  • Kartlegging og språkvurdering

  • Pedagogiske prinsipper for å stimulere utvikling av leseferdigheter og ordforråd i en flerspråklig opplæringskontekst

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet organiseres digitalt (nettstudium) og med undervisningsøkter på dagtid, en halv dag per uke per semester. Nettundervisningen består av både lærerstyrte og studentaktive læringsformer. Det legges vekt på at studentene får møte varierte arbeidsformer som f.eks. forelesninger, didaktisk refleksjon, faglige diskusjoner, ulike former for gruppearbeid, individuelt arbeid og arbeid med obligatoriske arbeidskrav. Samhandling, erfaringsutveksling og dialog er en sentral del av undervisningen. Vi forventer derfor at studentene har kamera på.

Det legges også vekt på at studentene skal ha en utforskende tilnærming til faget og egen undervisning. Studentenes arbeid på egen institusjon vil åpne for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet til både kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse i emnet.

Vi bruker læringsplattformen Canvas, som sammen med kommunikasjonsverktøyene Zoom og Teams, vil være digitale klasserom under studietiden. Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, digital undervisning, veiledning, obligatoriske oppgaver samt gjennomføring av eksamen.

Innholdet i studiet bygger på anerkjent forskningsbasert kunnskap.


Vurderingsformer
Det er knyttet obligatoriske oppgaver til hvert emne. Disse må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet. Studiet legger opp til et nært samarbeid mellom lærer og student og studentene seg imellom der studentene gruppevis eller enkeltvis får og gir tilbakemelding og veiledning på egne arbeid. For mer informasjon, se emnebeskrivelsene.

Studiet har muntlige eksamensformer. Eksamensform for de enkelte emnene kommer fram av emnebeskrivelsene. Karakterregel A-F benyttes.
Plagiatkontroll/fusk

Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan bli plagiatkontrollert. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre kilder uten korrekt bruk av referanser, vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se ellers gjeldende forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet er forskningsbasert, og gir oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav, veiledning og egenstudium, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Gjennom studiet vil studentene bli gjort kjent med internasjonale perspektiver på andrespråkstilegnelse. Kunnskap om andrespråksutvikling og flerspråklighet vil øke forståelsen for hvordan flerspråklige individer lærer språk, og hvilke muligheter og utfordringer som er spesifikke for individer som lærer norsk i voksen alder i en opplæringssituasjon.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Jobb og videre studier

Studiet er relevant for arbeid med norskundervisning etter Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Stedfortredende dekan Kjersti Berggraf Jaconsen, 16. februar 2024.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2024-2025.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Prodekan utdanning, Kjersti Berggraf Jacobsen.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:33