Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet har to emner, hvert på 15 studiepoeng. Emnene kan tas uavhengig av hverandre og har følgende hovedområder:

Emne 1 (høst 2024): Norsk som andrespråk med særlig fokus på grammatikk (15 stp.)

  • Teorier om andrespråksutvikling

  • Norsk språkstruktur i et komparativt og typologisk perspektiv med fokus på fonologi, morfologi, syntaks og pragmatikk

  • Analyse av innlærerspråk

  • Pedagogiske prinsipper for å drive norskopplæring tilpassa den individuelle deltakers behov, nivå og mål


Emne 2 (vår 2025: Norsk som andrespråk med særlig fokus på lesing, ordforråd og styringsdokumenter (15 stp.):

  • Faktorer som påvirker språkutvikling

  • Analyse og implementering av sentrale styringsdokumenter og det europeiske rammeverket for voksne innvandrere

  • Vurdering og analyse av læremidler

  • Kartlegging og språkvurdering

  • Pedagogiske prinsipper for å stimulere utvikling av leseferdigheter og ordforråd i en flerspråklig opplæringskontekst

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet organiseres digitalt (nettstudium) og med undervisningsøkter på dagtid, en halv dag per uke per semester. Nettundervisningen består av både lærerstyrte og studentaktive læringsformer. Det legges vekt på at studentene får møte varierte arbeidsformer som f.eks. forelesninger, didaktisk refleksjon, faglige diskusjoner, ulike former for gruppearbeid, individuelt arbeid og arbeid med obligatoriske arbeidskrav. Samhandling, erfaringsutveksling og dialog er en sentral del av undervisningen. Vi forventer derfor at studentene har kamera på.

Det legges også vekt på at studentene skal ha en utforskende tilnærming til faget og egen undervisning. Studentenes arbeid på egen institusjon vil åpne for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet til både kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse i emnet.

Vi bruker læringsplattformen Canvas, som sammen med kommunikasjonsverktøyene Zoom og Teams, vil være digitale klasserom under studietiden. Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, digital undervisning, veiledning, obligatoriske oppgaver samt gjennomføring av eksamen.

Innholdet i studiet bygger på anerkjent forskningsbasert kunnskap.


Vurderingsformer
Det er knyttet obligatoriske oppgaver til hvert emne. Disse må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet. Studiet legger opp til et nært samarbeid mellom lærer og student og studentene seg imellom der studentene gruppevis eller enkeltvis får og gir tilbakemelding og veiledning på egne arbeid. For mer informasjon, se emnebeskrivelsene.

Studiet har muntlige eksamensformer. Eksamensform for de enkelte emnene kommer fram av emnebeskrivelsene. Karakterregel A-F benyttes.
Plagiatkontroll/fusk

Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan bli plagiatkontrollert. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre kilder uten korrekt bruk av referanser, vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se ellers gjeldende forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet er forskningsbasert, og gir oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav, veiledning og egenstudium, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Gjennom studiet vil studentene bli gjort kjent med internasjonale perspektiver på andrespråkstilegnelse. Kunnskap om andrespråksutvikling og flerspråklighet vil øke forståelsen for hvordan flerspråklige individer lærer språk, og hvilke muligheter og utfordringer som er spesifikke for individer som lærer norsk i voksen alder i en opplæringssituasjon.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:23:00