Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
-
kunnskap om hovedtrekk ved norske fonologiske, morfologiske, syntaktiske, semantiske og pragmatiske språkstrukturer
-
har kunnskap om sentrale typologiske likheter og ulikheter mellom forskjellige språk
-
kunnskap om individuelle faktorer i flerspråklig språkutvikling
-
kunnskap om teorier om språkutvikling og språklæring i lys av norsk som andrespråk
-
kunnskap om utvikling av lesing, skriving og muntlighet på andrespråket og hvordan stimulere utvikling av disse ferdighetene i en flerspråklig kontekst tilpassa yrkeslivet
-
kunnskap om utvikling og stimulering av ordforråd i en flerspråklig kontekst
-
kunnskap om læreplan i norsk for voksne innvandrere, Det europeiske rammeverket for språk, andre relevante styringsdokumenter og relevant lovverk
-
kunnskap om pedagogiske prinsipper for norskopplæring for voksne
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
veilede deltakere på norskkurs i og legge til rette for deres muntlige og skriftlige språkutvikling ut fra deltakernes individuelle behov
-
analysere og vurdere innlærerspråket i voksne andrespråksinnlæreres muntlige og skriftlige tekster av ulike sjangre, modaliteter og i ulike kontekster med særlig fokus på hverdagsspråk og yrkesretta språk
-
drive språkopplæring som anerkjenner norskkursdeltakernes flerspråklige og flerkulturelle ressurser
-
drive språkopplæring som lar deltakerne nyttiggjøre seg sine tidligere erfaringer, ferdigheter og kunnskaper
-
trekke koblinger mellom relevant faglitteratur og egen praksis
-
kunne reflektere kritisk over læreplaner, styringsdokumenter, retningslinjer for norskopplæring og valg av læremidler
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan gjennomføre, begrunne, og reflektere kritisk over egne didaktiske valg i opplæringa av voksne andrespråksinnlærere
-
kan kritisk reflektere over hvordan egen praksis er forankra i styringsdokumenter og studiets pensumlitteratur
-
har kunnskap om og innsikt i voksnes andrespråkslæring og -utvikling
-
kan ta i bruk kunnskap fra emnet i eget arbeid som lærere i norskopplæringa