Studieplan for Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen. (Kffb) (30 studiepoeng) (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden, deltid.

Informasjon om studiet

Videreutdanningen Kunst kultur og kreativitet i barnehagen (30 studiepoeng) er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Videreutdanning inngår i kompetansestrategien for fremtidens barnehage - revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2023 - 2025. Studiet skal bidra til at barnehagelærere utvikler kompetanse innenfor fagområdet kunst, kultur og kreativitet i barnehagen, som beskrevet i rammeplanens kap. 9.

Studiet er et deltidsstudium og organisert som ett emne på 30 studiepoeng over to semestre.Studiet er samlingsbasert med 3 samlingsuker per semester. Hver av samlingene vil bestå av 3 dager med undervisning på campus.

Målgruppen for videreutdanningstilbudet er barnehagelærere som er ansatt i og arbeider i barnehagen.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

 

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • har grunnleggende oversikt over kunsthistorien innen musikk, teater, kunst og håndverk, inkludert samtidskunsten.

  • har innsikt i utviklingen innen samtidskunstfeltet for og med barn.

  • har kunnskap om hvordan mangfoldige kulturbakgrunner påvirker og anvendes i estetisk lek og læring i barnehagen.

  • har kjennskap til et utvalg aktuell programvare og applikasjoner for kunstneriske og estetiske prosesser med barn.

  • har kunnskap om barns kunstneriske utvikling som grunnlag for skapende og utøvende aktiviteter


Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre/tilrettelegge, dokumentere og evaluere kunstfaglige aktiviteter med barn på ulike alderstrinn

  • kan bidra med nytenkning rundt barns kommunikative evner gjennom barnas egne uttrykk

  • har utviklet ferdigheter innen ulike samarbeidsformer som for eksempel devising og transdisiplinære metoder i tverrkunstnerisk arbeid med og for barn.

  • kan vurdere og benytte ulike dramaturgiske og kompositoriske metoder tilpasset målgruppen.

  • har opparbeidet adekvate ferdigheter i de utøvende disipliner innen fagområdene.

  • kan bruke improvisasjon i estetiske lek- og læringsprosesser.

  • kan lede estetiske prosesser og legge til rette for kunstmøter med en bevisst holdning til mangfold og flerkulturelle perspektiver.

  • kan tilrettelegge for barns utforskning, lek og læring gjennom digitale uttrykksformer, og kunne integrere disse i tverrkunstneriske produksjoner og estetiske prosesser.

  • kan evaluere egne og andres kunstneriske uttrykk med utgangspunkt i historiske og samtidige kunstpraksiser, og teoretiske perspektiver.

 

 

Generell kompetanse 

Kandidaten

  • kan fremme barns estetiske danning gjennom å legge til rette for kunst- og kulturopplevelser i og utenfor barnehagen.

  • har en bevisst holdning til den digitale samfunnsutviklingen og refleksjon omkring potensialer og utfordringer dette innebærer for fagets innhold og arbeidsmetoder.

  • har forståelse for og innsikt i kunnskapsområdets faglige elementer knyttet til musikalske, dramatiske, visuelle og didaktiske uttrykk.

  • kan ivareta flerkulturelle perspektiver i eget skapende arbeid og i kreative aktiviteter med barn

  • kan se, fremme og argumentere for kunstfaglig virksomhet, også i et danningsperspektiv i kontaktpunktene mellom kunst og samfunn.

 

 

 

Opptak

Fullført og bestått høyere utdanning på minimum 180 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i relevant stilling i barnehage i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng, og går over to semester.

Studiet gir grunnleggende, bred forståelse av kunsthistorie innen musikk, teater, kunst og håndverk, inkludert samtidskunst. Det fokuserer på utviklingen innen samtidskunstfeltet med og for barn og hvordan ulike kulturbakgrunner påvirker estetisk lek og læring i barnehagen. Det dekker også relevant programvare og applikasjoner for kunstneriske prosesser med barn og tar for seg barns kunstneriske utvikling som grunnlag for skapende aktiviteter.

Studenten utvikler evnen til å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere kunstfaglige aktiviteter med barn i ulike aldre. Det inkluderer også å fremme nytenkning rundt barns kommunikasjon gjennom deres egne uttrykk. Studiet vil kunne gi ferdigheter i ulike samarbeidsformer, dramaturgi og komposisjon innen tverrkunstneriske prosesser. Bruk av improvisasjon og evnen til å lede estetiske prosesser med fokus på mangfold og flerkulturelle perspektiver er også sentrale ferdigheter.

Den generelle kompetansen inkluderer å fremme barns estetiske utvikling gjennom kunst- og kulturopplevelser, ha bevissthet om digital samfunnsutviklingens påvirkning på fagets innhold og metoder, forstå de faglige elementene knyttet til musikk, teater, drama, visuell kunst og didaktikk, og kunne se kunnskapsområdet i et samfunnsperspektiv. Studenten har evnen til å ivareta flerkulturelle perspektiver i eget arbeid og fremme kunstfaglig virksomhet i kontaktpunktene mellom kunst og samfunn, også med tanke på dannelse.

Studiet vil bære preg av høy studentaktivitet med aktivt bruk av praksisfeltet, og deltagerne vil ha stort rom for personlig utvikling.

 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Det er 3 samlinger à 3 dager per semester lagt til studiested Halden ved Høgskolen i Østfold. Undervisningen legges opp med en blanding av forelesninger, workshops, gruppearbeid, selvstudier og arbeidskrav. I den nettbaserte delen av studiet benyttes høgskolens læringsplattform Canvas. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning anvendes også. Det legges opp til at studentene jobber selvstendig og eventuelt i basisgrupper mellom studiesamlingene.

Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på studiet.


Arbeidskrav:

  • Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80% tilstedeværelse.

  • Planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et kunstprosjekt i barnehagen. Kandidaten skal ta bevisste valg om barnas delaktighetsgrad. Prosjektet skal inneholde elementer av flere utøvende disipliner og kunst og håndverk. Kandidaten skal utøve en bevissthet rundt dramaturgiske valg og teatrale virkemidler. Innlevering skjer i form av videodokumentasjon av kunstprosjektet, og en tilhørende eksplisitt refleksjon. Refleksjon kan leveres skriftlig eller ved voiceover på film, podcast, flermedial presentasjon eller liknende. Kunstprosjektet og refleksjonen presenteres for medstudenter på campus.

  • Video av kandidatens fremføring av tre ulike sanger til eget akkompagnement på instrument. Materialet leveres digitalt, på Canvas.

  • Fagtekst om selvvalgt tema innen kunst for og/eller med barn.
    I fagteksten skal kandidaten vise innsikt i teori og praksis innen samtidskunstfeltet for barn, og se dette i relasjon til historiske kunstperspektiver. Fagteksten kan formidles i valgt format, for eksempel podcast, film, tekst eller flermedial fremstilling. Materialet leveres inn digitalt, på Canvas.

  • Kunnskapsdeling i eget kollegium, basert på materiale fra egen fagtekst.
    Kandidaten prøver ut ny faglig innsikt i eget kollegium, og utformer så en kritisk refleksjon over utprøvingsarbeidet i selvvalgt format. Dette leveres digitalt i Canvas.
     

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene være levert og godkjent senest 3 uker før eksamen


Eksamen:

Eksamen består av to komponenter

  • Muntlig gruppeeksamen i tverrkunstnerisk produksjon. Varighet inntil 15 min.

  • Individuell muntlig eksamen. Inntil 10 min.

Det blir gitt en helhetlig vurdering av alle sider ved eksamensfremføringen.

Karakterregel: A-F

Sensorordning:
Interne og eksterne sensorer


Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen baserer seg på nyere forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og studentene setts inn i metoder som kjennetegner kunstnerisk utviklingsarbeid (kunstnerisk forskning) innen det tverrkunstneriske fagfeltet.

 

 

Internasjonalisering

Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto

Jobb og videre studier

Studiet kan danne grunnlaget for videre studier innen faget kunst, kultur og kreativitet eller som del av en bachelorgrad.

Studiet vil gi barnehagelærere et kompetanseløft i å planlegge, gjennomføre og evaluere kunstfaglige aktiviteter med barn på ulike alderstrinn.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 11.01.2024  

Studieplanen gjelder for

Studieplan gjelder for perioden 2024-2025.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk: Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.  

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 17:21:39