Hva lærer du? (2024–2025)

Studiets læringsutbytte

 

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • har grunnleggende oversikt over kunsthistorien innen musikk, teater, kunst og håndverk, inkludert samtidskunsten.

  • har innsikt i utviklingen innen samtidskunstfeltet for og med barn.

  • har kunnskap om hvordan mangfoldige kulturbakgrunner påvirker og anvendes i estetisk lek og læring i barnehagen.

  • har kjennskap til et utvalg aktuell programvare og applikasjoner for kunstneriske og estetiske prosesser med barn.

  • har kunnskap om barns kunstneriske utvikling som grunnlag for skapende og utøvende aktiviteter


Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre/tilrettelegge, dokumentere og evaluere kunstfaglige aktiviteter med barn på ulike alderstrinn

  • kan bidra med nytenkning rundt barns kommunikative evner gjennom barnas egne uttrykk

  • har utviklet ferdigheter innen ulike samarbeidsformer som for eksempel devising og transdisiplinære metoder i tverrkunstnerisk arbeid med og for barn.

  • kan vurdere og benytte ulike dramaturgiske og kompositoriske metoder tilpasset målgruppen.

  • har opparbeidet adekvate ferdigheter i de utøvende disipliner innen fagområdene.

  • kan bruke improvisasjon i estetiske lek- og læringsprosesser.

  • kan lede estetiske prosesser og legge til rette for kunstmøter med en bevisst holdning til mangfold og flerkulturelle perspektiver.

  • kan tilrettelegge for barns utforskning, lek og læring gjennom digitale uttrykksformer, og kunne integrere disse i tverrkunstneriske produksjoner og estetiske prosesser.

  • kan evaluere egne og andres kunstneriske uttrykk med utgangspunkt i historiske og samtidige kunstpraksiser, og teoretiske perspektiver.

 

 

Generell kompetanse 

Kandidaten

  • kan fremme barns estetiske danning gjennom å legge til rette for kunst- og kulturopplevelser i og utenfor barnehagen.

  • har en bevisst holdning til den digitale samfunnsutviklingen og refleksjon omkring potensialer og utfordringer dette innebærer for fagets innhold og arbeidsmetoder.

  • har forståelse for og innsikt i kunnskapsområdets faglige elementer knyttet til musikalske, dramatiske, visuelle og didaktiske uttrykk.

  • kan ivareta flerkulturelle perspektiver i eget skapende arbeid og i kreative aktiviteter med barn

  • kan se, fremme og argumentere for kunstfaglig virksomhet, også i et danningsperspektiv i kontaktpunktene mellom kunst og samfunn.

 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:22:58