Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
-
har grunnleggende oversikt over kunsthistorien innen musikk, teater, kunst og håndverk, inkludert samtidskunsten.
-
har innsikt i utviklingen innen samtidskunstfeltet for og med barn.
-
har kunnskap om hvordan mangfoldige kulturbakgrunner påvirker og anvendes i estetisk lek og læring i barnehagen.
-
har kjennskap til et utvalg aktuell programvare og applikasjoner for kunstneriske og estetiske prosesser med barn.
-
har kunnskap om barns kunstneriske utvikling som grunnlag for skapende og utøvende aktiviteter
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan planlegge, gjennomføre/tilrettelegge, dokumentere og evaluere kunstfaglige aktiviteter med barn på ulike alderstrinn
-
kan bidra med nytenkning rundt barns kommunikative evner gjennom barnas egne uttrykk
-
har utviklet ferdigheter innen ulike samarbeidsformer som for eksempel devising og transdisiplinære metoder i tverrkunstnerisk arbeid med og for barn.
-
kan vurdere og benytte ulike dramaturgiske og kompositoriske metoder tilpasset målgruppen.
-
har opparbeidet adekvate ferdigheter i de utøvende disipliner innen fagområdene.
-
kan bruke improvisasjon i estetiske lek- og læringsprosesser.
-
kan lede estetiske prosesser og legge til rette for kunstmøter med en bevisst holdning til mangfold og flerkulturelle perspektiver.
-
kan tilrettelegge for barns utforskning, lek og læring gjennom digitale uttrykksformer, og kunne integrere disse i tverrkunstneriske produksjoner og estetiske prosesser.
-
kan evaluere egne og andres kunstneriske uttrykk med utgangspunkt i historiske og samtidige kunstpraksiser, og teoretiske perspektiver.
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan fremme barns estetiske danning gjennom å legge til rette for kunst- og kulturopplevelser i og utenfor barnehagen.
-
har en bevisst holdning til den digitale samfunnsutviklingen og refleksjon omkring potensialer og utfordringer dette innebærer for fagets innhold og arbeidsmetoder.
-
har forståelse for og innsikt i kunnskapsområdets faglige elementer knyttet til musikalske, dramatiske, visuelle og didaktiske uttrykk.
-
kan ivareta flerkulturelle perspektiver i eget skapende arbeid og i kreative aktiviteter med barn
-
kan se, fremme og argumentere for kunstfaglig virksomhet, også i et danningsperspektiv i kontaktpunktene mellom kunst og samfunn.