Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
-
kunnskap om Rammeplanens krav til barnehager og personale om å utøve digital dømmekraft og kildekritikk og hva det innebærer
-
kunnskap om digitalt medborgerskap og barns bidrag i digitale praksiser
-
kunnskap om aktuelle lover og regler, inkludert opphavsrett og personvern, med særlig fokus på samtykke og barns rett til medvirkning
-
kunnskap om digital sikkerhet (informasjonssikkerhet) og hva risikovurdering innebærer i barnehagen
-
kunnskap om pedagogisk dokumentasjon som arbeidsform i barnehagen
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
vurdere bruk av nye digitale verktøy ut fra sikkerhetshensyn, personvernhensyn, etiske normer og barns mulighet til medvirkning
-
utforske og reflektere sammen med barna rundt ulike spørsmål i lys av sammenhenger mellom bærekraftig utvikling, tilhørighet til naturen og bruk av teknologi
-
vurdere bruk av nye digitale verktøy som bidrag til en utforskende og kritisk praksis i barnehagen
-
bruke pedagogisk dokumentasjon som arbeidsform til å utvikle en utforskende og kritisk digital praksis
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
invitere og legge merke til barns aktive deltakelse i planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet
-
bidra til nytenkning om profesjonsfaglig bruk av digitale verktøy i barnehagen
-
vurdere digitale verktøys pedagogiske relevans, sikkerhet, lovlighet og etiske forsvarlighet
-
invitere foresatte til dialog omkring barnehagens bruk av digitale verktøy