Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet har to emner, hvert på 15 studiepoeng. Begge emnene er bygget rundt kjerneelementer i Kunnskapsløftet 2020. I begge emnene står utvikling av egne ferdigheter og teknikker sentralt, og begge fagfeltene blir drøftet i et praksisnært og didaktisk perspektiv. Opplæringen gir verdifull kroppslig erfaring med kunst- og designprosesser og visuell kommunikasjon. Emnene gir et godt grunnlag for å kunne reflektere, utøve og forbedre egen praksis som lærer i kunst og håndverk i grunnskolen.
Emnene har følgende hovedområder:

Kunst og visuell kommunikasjon:

  • Visuelle virkemidler

  • Kunsthistorie

  • Tilpasset opplæring

  • Læreplanen som verktøy for planlegging

  • Underveisvurdering og sluttvurdering

  • Grunnleggende ferdigheter

  • Tverrfaglighet

Håndverksferdigheter, materialer og kultur

  • Kulturforståelse relatert til arkitekturhistorie og design

  • Estetikk og materialer

  • Klasserommet som læringsarena

  • Tilpasset opplæring og inkluderende praksis

  • Grunnleggende ferdigheter

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det er 3 samlinger à 2-3 dager per emne lagt til studiested Halden ved Høgskolen i Østfold. I den nettbaserte delen av studiet benyttes høgskolens læringsplattform. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning anvendes også. 
 

I samlingene blir studentene introdusert for faglig arbeid og didaktisk funderte arbeidsmåter for egen utvikling i faget og som er relatert til kjerneelementene og kompetansemålene i grunnskolens læreplan. Mellom samlingene skal egen arbeidsplass benyttes for å prøve ut lærestoff, arbeidsmåter og for kunnskapsdeling i eget kollegium.Kandidatenes yrkespraksis er del av lærestoffet og refleksjonsgrunnlaget i studiet.

Digitale læremidler brukes i forkant av samlingene for en type omvendt undervisning, og digitale møteplattformer vil bli benyttet mellom samlingene for undervisning, veiledning og diskusjoner. I studiet skal studentene levere multimodale presentasjoner og tekster i digitale presentasjoner.

Selvstudium er en sentral arbeidsform, både individuelt og i samarbeid med medstudenter. Studentene vil måtte arbeide med praktiske og skriftlige oppgaver mellom samlingene, individuelt og i grupper. Utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever står sentralt sammen med erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kollegaer ved egen arbeidsplass. Tilpasningen til småskoletrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet gjøres i arbeidskrav. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap. Den enkelte student forventes å være en aktiv bidragsyter gjennom hele studiet.
 

Arbeidskrav og vurderingsformer
Det er knyttet arbeidskrav til studiet som må være levert innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se nærmere informasjon i den enkelte emnebeskrivelse. Studentene får veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav.

Eksamen
Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering. Sluttvurderingene består av to eksamenskomponenter, se emnebeskrivelsene. Det benyttes karakterer på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert. I løpet av studiet gjennomfører studenten utviklingsarbeid relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglig og praktisk arbeid, faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Kunnskap om kunst og håndverk nasjonalt og internasjonalt, bidrar til kulturell internasjonal forståelse og internasjonalisering.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:22:56