Studieplan for Tverrfaglige tema i yrkesutøvelse og yrkesopplæring i skole og lærebedrift. (30 stp.) (2023–2024)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettstudium.

Informasjon om studiet

Tverrfaglige tema i yrkesutøvelse og yrkesopplæring i skole og lærebedrift (30 stp.) er et nettstudium som tilbys på deltid over ett år. Dette er et videreutdanningstilbud for deg som er yrkesfaglærer og som har ansettelse tilknyttet yrkesfaglig utdanningsprogram ved en videregående skole. Videreutdanningen har utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategi” Yrkesfaglærerløftet - for fremtidens fagarbeidere” og Utdanningsdirektoratets satsning på kompetanseutviklingstilbud innen yrkesfag.

Studentene skal lære å legge til rette for at elevene gjennom helhetlige praktiske yrkesoppgaver, som integrerer fellesfag og programfag, kan utvikle kompetanse knyttet til de tverrfaglige temaene på en naturlig måte i alle yrker og til bruk på alle arbeidsplasser. Samarbeid mellom skole og bedrift og bygging av faglig nettverk er sentralt i studiet. Utforskning av hva de tverrfaglige temaene kan være i utvalgte yrker vektlegges samt hvordan dette kommer til utrykk i de nye læreplanene for fag i yrkesopplæringen LK2020 (Vg1, Vg2 og Vg3). Dette utforskes gjennom hospitering med praksis i ulike bedrifter og gjennom læreplananalyse.

 

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten kan

  • drøfte betydningen av at de tverrfaglige temaene er en del av hverdagen i både skole og bedrift.

  • analysere og konkretisere de ulike temaene relatert til yrker i eget utdanningsprogram

  • bidra til styrking og videreutvikling av sirkulærøkonomi og bærekraftig produksjon

  • vurdere behovet for demokratisk ledelse av læring for å fremme vektlegging av de tverrfaglige tema i opplæringen

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • samarbeid mellom skole og bedrift og bygging av faglig nettverk er sentralt i studiet. Kan bidra til bevisstgjøring hos elever som utdanner seg til ulike yrker,

  • lede opplæring hvor de tverrfaglige temaene er en naturlig del av hverdagen.

  • bygge opp og lede et demokratisk læringsmiljø som preges av de tverrfaglige temaene, verdsetting av mangfold i arbeids- og læringsmiljøet i skolen og på framtidig arbeidsplass

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • systematisk evaluere og videreutvikle eget arbeid med ledelse av læring på ulike arenaer

  • vurdere elevarbeider, elevenes læring og kompetanse relatert til de tverrfaglige temaene i samarbeid med bedrifter/offentlig virksomheter

  • samarbeide med bedrifter/offentlige virksomheter om opplæring som vektlegger tverrfaglige utvikling av kompetanse til å håndtere samfunnsutfordringer beskrevet i tverrfaglige tema for elever med ulike yrkesmål

Opptak

Bestått lærerutdanning rettet mot skole iht. kap. 14 i forskrift til opplæringslova.

Det er krav om ansettelse tilknyttet yrkesfaglige utdanningsprogram ved en videregående skole.

Deltakere uten formell kompetanse, eller som ikke ønsker å avlegge eksamen, kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende). Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt kursbevis, under forutsetning av at arbeidskrav er gjennomført tilfredsstillende underveis. Krav om ansettelse tilknyttet yrkesfaglige utdanningsprogram ved en videregående skole gjelder også for kursdeltakere.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet inneholder to emner på 15 studiepoeng hver, og som begge er obligatoriske.

Emne 1; «Helhetlig yrkesopplæring med vektlegging av tverrfaglige tema», må være fullført og bestått for å fortsette på emne 2, «Videreutvikling av yrkesfaglæreres vurderingspraksis». Alle, også fagarbeidere forventes å bidra til håndtering av samfunnsutfordringene som beskrives i de tre tverrfaglige temaene; Folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Sentrale temaer i studiet:

  • FN bærekraftsmål

  • Det grønne skiftet

  • Analyse av arbeidsprosesser og bærekraftutfordringer i yrker

  • Demokratisk læringsledelse i skole og lærebedrift

  • Folkehelse og livsmestring i yrkesopplæringen

  • Demokrati og medborgerskap i yrkesopplæringen

  • Fordypning innen eget/selvvalgt yrkesfag eller profesjon relatert til bærekraft, sirkulærøkonomi, livsmestring og demokratisk deltakelse

  • Profesjonsfaglig digital kompetanse

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er samlingsbasert og består av 6 nettbaserte samlinger á 2 dager. Det gjennomføres 3 nettbaserte samlinger i hvert emne. Det legges opp til dialogbaserte forelesninger, diskusjoner og erfaringsdeling på zoom. I tillegg vil gruppearbeid/individuelt arbeid med relevante oppgaver samt presentasjon av utviklingsarbeidet drøftes under samlingene. Lesing av og refleksjon rundt relevant litteratur og forskning individuelt og i basisgrupper er viktig for kunnskapsoppnåelse. Det gis veiledning mellom samlingene på arbeidet med arbeidskrav (utviklingsarbeid). Veiledningen vil foregå via digitale samarbeidsverktøy. Studentene hospiterer i tre valgfrie yrker som er relevante for utdanningsprogrammet studenten underviser i. Studentene skal følge en faglært ansatt ved bedriften/virksomheten, og skal være inntil 2 dager på hver arbeidsplass, til sammen 6 dager. Videre skal studentene prøve ut yrkesdidaktiske metoder på egen arbeidsplass.

Både innholdet og arbeidsmåtene ivaretar læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. Arbeidsmåtene i studiet er overførbare til aktuelle arbeidsmåter i yrkesopplæringen på en måte som gir studentene erfaringer de kan ta med seg inn i egen rolle som yrkesfaglærere på egen skole. Kompetansebegrepets innhold ivaretas gjennom arbeidsmåter som vektlegger evne til å finne og utvikle egne aktuelle løsninger, forståelse, refleksjon, kritisk tenking og læring, gjennomgående i utdanningen. Ressursforelesninger gjennomføres etter behov til hele klassen og i basisgrupper.

Høgskolen kan kreve at studenten har egen bærbar datamaskin.

Tidsbruk og arbeidsinnsats
Totalt blir det forventet et arbeidsomfang på om lag 375 timer per semester. Dette inkluderer undervisningstid, tid til for- og etterarbeid, gjennomføring av arbeidskrav, eksamen og hospitering på egen arbeidsplass.

Arbeidskrav

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være gjennomført innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

Eksamen

Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering, og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det benyttes bokstavkarakterer på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

De fagansatte driver FoU-arbeid innen en rekke områder og har alle lang erfaring fra yrkesfagutdanning, lærerutdanning for yrkesfaglærere og yrkesopplæringen i videregående opplæring.

Både litteratur og forelesninger vil bygge på aktuell forskning på fagområdet. I tillegg er de fagansatte forfattere av læreverk for yrkesfag i videregående opplæring og fagbøker for yrkesfaglærerutdanningen.

Internasjonalisering

Pensumlitteratur vil være av internasjonal karakter, både engelsk og skandinaviske språk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

  • Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Studieopphold i utlandet

Ingen

Jobb og videre studier

Du vil kunne jobbe med ledelse av opplæringsaktiviteter tilknyttet videregående opplæring skoler, bedrift/virksomhet og i tilknytning til voksenopplæring.

Studenter som ønsker å bygge på med videre studier kan f.eks. søke opptak til masterstudium i yrkespedagogikk ved OsloMet, HVL eller NTNU forutsatt at de fyller gjeldende opptakskrav til studiet.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 22. desember 2022.

Studieplanen gjelder for

Høst 2023.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.  

Studiemodell

Høst 2023

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:32