Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet inneholder to emner på 15 studiepoeng hver, og som begge er obligatoriske.

Studentene skal lære å legge til rette for at elevene gjennom helhetlige praktiske yrkesoppgaver, som integrerer fellesfag og programfag, kan utvikle kompetanse knyttet til de tverrfaglige temaene på en naturlig måte i alle yrker og til bruk på alle arbeidsplasser. Samarbeid mellom skole og bedrift og bygging av faglig nettverk er sentralt i studiet. Utforskning av hva de tverrfaglige temaene kan være i utvalgte yrker vektlegges samt hvordan dette kommer til utrykk i de nye læreplanene for fag i yrkesopplæringen LK2020 (Vg1, Vg2 og Vg3). Dette utforskes gjennom hospitering med praksis i ulike bedrifter og gjennom læreplananalyse.

Emne 1; «Helhetlig yrkesopplæring med vektlegging av tverrfaglige tema», må være fullført og bestått for å fortsette på emne 2, «Videreutvikling av yrkesfaglæreres vurderingspraksis». Alle, også fagarbeidere forventes å bidra til håndtering av samfunnsutfordringene som beskrives i de tre tverrfaglige temaene; Folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Sentrale temaer i studiet:

FN bærekraftsmål

Det grønne skiftet

Analyse av arbeidsprosesser og bærekraftutfordringer i yrker

Demokratisk læringsledelse i skole og lærebedrift

Folkehelse og livsmestring i yrkesopplæringen

Demokrati og medborgerskap i yrkesopplæringen

Fordypning innen eget/selvvalgt yrkesfag eller profesjon relatert til bærekraft, sirkulærøkonomi, livsmestring og demokratisk deltakelse

Profesjonsfaglig digital kompetanse

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er samlingsbasert og består av seks nettbaserte samlinger à to dager. Det gjennomføres tre nettbaserte samlinger i hvert emne. Det legges opp til dialogbaserte forelesninger, diskusjoner og erfaringsdeling på zoom. I tillegg vil gruppearbeid/individuelt arbeid med relevante oppgaver samt presentasjon av utviklingsarbeidet drøftes under samlingene. Lesing av og refleksjon rundt relevant litteratur og forskning individuelt og i basisgrupper er viktig for kunnskapsoppnåelse. Det gis veiledning mellom samlingene på arbeidet med arbeidskrav (utviklingsarbeid). Veiledningen vil foregå via digitale samarbeidsverktøy. Studentene hospiterer i tre valgfrie yrker som er relevante for utdanningsprogrammet studenten underviser i. Studentene skal følge en faglært ansatt ved bedriften/virksomheten, og skal være inntil to dager på hver arbeidsplass, til sammen seks dager. Videre skal studentene prøve ut yrkesdidaktiske metoder på egen arbeidsplass.

Både innholdet og arbeidsmåtene ivaretar læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. Arbeidsmåtene i studiet er overførbare til aktuelle arbeidsmåter i yrkesopplæringen på en måte som gir studentene erfaringer de kan ta med seg inn i egen rolle som yrkesfaglærere på egen skole. Kompetansebegrepets innhold ivaretas gjennom arbeidsmåter som vektlegger evne til å finne og utvikle egne aktuelle løsninger, forståelse, refleksjon, kritisk tenking og læring, gjennomgående i utdanningen. Ressursforelesninger gjennomføres etter behov til hele klassen og i basisgrupper.

Høgskolen kan kreve at studenten har egen bærbar datamaskin.

Tidsbruk og arbeidsinnsats
Totalt blir det forventet et arbeidsomfang på om lag 375 timer per semester. Dette inkluderer undervisningstid, tid til for- og etterarbeid, gjennomføring av arbeidskrav, eksamen og hospitering på egen arbeidsplass.

Arbeidskrav

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være gjennomført innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

Eksamen

Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering, og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det benyttes bokstavkarakterer på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

De fagansatte driver FoU-arbeid innen en rekke områder og har alle lang erfaring fra yrkesfagutdanning, lærerutdanning for yrkesfaglærere og yrkesopplæringen i videregående opplæring.

Både litteratur og forelesninger vil bygge på aktuell forskning på fagområdet. I tillegg er de fagansatte forfattere av læreverk for yrkesfag i videregående opplæring og fagbøker for yrkesfaglærerutdanningen.

Internasjonalisering

Pensumlitteratur vil være av internasjonal karakter, både engelsk og skandinaviske språk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:53