Studieplan for Spesialpedagogikk - Sosiale og emosjonelle vansker og inkluderende praksis 1: 1.-10. trinn. (Kfk) (30 stp.) (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Studiested:
Samlingsbasert (studiested Fredrikstad/Zoom)

Informasjon om studiet

Spesialpedagogikk - Sosiale og emosjonelle vansker og inkluderende praksis 1: 1.-10. trinn. (Kfk) (30 stp.) tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere fram mot 2025. Studiet retter seg mot lærere som ønsker fordypning på feltet sosiale- og emosjonelle vansker og inkluderende praksis i et overordnet skoleutviklingsperspektiv.

Studiet tar for seg samspill- og tilpasningsproblemer i skole og samfunn og omfatter spesialpedagogisk arbeid, med fokus på forebygging og tverrfaglig samarbeid. Spesialpedagogikk dreier seg om å legge til rette for at barn, unge og voksne med særskilte behov får utvikle seg som enkeltindivider og sammen med fellesskapet de tilhører. Studiet er yrkesorientert, knyttet til praksisfeltet og fokuserer på arbeidet med sosiale og emosjonelle vansker.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om ulike sosiale og emosjonelle vansker

  • kunnskap om inkludering og inkluderende praksiser

  • kunnskap om sammenhenger mellom inkludering, inkluderende praksis og sosiale og emosjonelle vansker

  • kunnskap om hvordan legge til rette for elever med sosiale og emosjonelle vansker

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende inkluderingsperspektiv i teoretisk analyse av sosiale og emosjonelle vansker

  • anvende inkluderingsperspektiv i praktisk arbeid med sosiale og emosjonelle vansker

  • formidle og diskutere spesialpedagogiske problemstillinger både med fagfeller og i allmennheten

  • prøve ut nye faglige kunnskaper og ferdigheter i eget kollegium

  

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • kritisk reflektere omkring anvendelse av digitale verktøy i opplæringen

  • analysere egen yrkespraksis i lys av teori knyttet til inkludering og sosiale og emosjonelle vansker

  • kan applisere teoretiske perspektiver i praktisk arbeid med inkludering og sosiale og emosjonelle vansker

  • bidra til skoleutviklingsarbeid knyttet til spesialpedagogiske problemstillinger

Opptak

Fullført og bestått høyere utdanning på minimum 180 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling i skolen i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet tar for seg samspillsproblemer i grunnskolen og samfunnet for øvrig. Det legges vekt på kritisk og etisk refleksjon og bevisstgjøring av egne holdninger og ulike perspektiv på fagfeltet. Visjonen om inkluderende praksis står sentralt og det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis.

Studiet er bygget opp med to separate emner på 15 studiepoeng som ikke bygger på hverandre, men som samlet gir en fordypning i arbeidet med sosiale og emosjonelle vansker og inkluderende praksis (se studiemodell).

Følgende emner inngår i studiet:

  • Spesialpedagogikk – sosiale og emosjonelle vansker, 15 studiepoeng

  • Spesialpedagogikk – inkludering som perspektiv og praksis, 15 studiepoeng

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Emnene kan tas uavhengig av hverandre.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet går på dagtid med tre fysiske samlinger og to webinarer (seminar på nett) i hvert emne. Hver samling går over to dager. På samlingene og webinarene veksler undervisningen mellom forelesning, veiledning, gruppearbeid og seminar med vekt på studentaktivitet og diskusjon. Mellom samlingene arbeider kandidatene individuelt og i basisgrupper ca. en gang pr. uke. En basisgruppe er en fast, studentdrevet arbeidsgruppe, bestående av inntil 5 studenter. Studentene har selv ansvar for innhold og fordeling av arbeid i basisgruppene. Det skal føres logg på deltakelse i gruppen og hva den har arbeidet med. Studentene må forplikte seg til relativt stor grad av egenaktivitet; som arbeid med kartleggings- og testmateriell, fremme problemstillinger, søke informasjon og foreta faglige vurderinger.

Akademisk skriving er en viktig del av lærings- og veiledningsprosessen i studiet, både i forbindelse med oppgaveskriving og loggskriving underveis. Det vil bli gitt innføring i akademisk skriving og bruk av bibliotekets tjenester. Digitale undervisnings- læringsverktøy benyttes i studiet.

Studiet er praksisrettet og innbefatter spesialpedagogisk prosjekt knyttet til en eller flere spesialpedagogiske arenaer. Dette spesialpedagogiske prosjektet gjennomføres i basisgruppene og forutsetter at basisgruppen selv organiserer relevant arbeidstilknytning. Fagansvarlig skal godkjenne prosjektets problemstilling og fremdriftsplan.

Arbeidsomfang for hele studiet er 800 timer.

 

Arbeidskrav og vurderingsformer

Arbeidskrav

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være levert innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

I begge emnene gis det veiledning knyttet til arbeidskrav. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Eksamen

Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det er ikke tillatt å benytte Kunstig intelligens i eksamensbesvarelsen. Det benyttes karakterer på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert. I løpet av studiet gjennomfører studenten utviklingsarbeid relatert til egen undervisningspraksis og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Studiet ivaretar det internasjonale perspektivet ved å inkludere internasjonal litteratur samt fagpersoner med undervisnings- og utdanningsbakgrunn fra utenlandske utdanningsinstitusjoner. Internasjonale erfaringer og kunnskaper blir trukket inn i studiet og konkretisert i forbindelse med undervisningen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem
  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Jobb og videre studier

Ønsker du ytterligere kompetanse innen spesialpedagogikk kan du søke på masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Østfold dersom du fyller gjeldende opptakskrav.

Det er et økende behov i grunnskolen for lærere med spesialpedagogisk kompetanse.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 22. desember 2022.

Studieplanen er revidert

Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen, 4. januar 2024

Studieplanen gjelder for

Høst 2024

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobsen.  

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 17:21:38