Studieplan for Natur, livsmestring og bærekraft i barnehagen, videreutdanning (30 studiepoeng) (2021–2022)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Studiet er et betalingsstudium, ta kontakt med HiØ VIDERE www.hiof.no/videre for nærmere informasjon.
Natur, livsmestring og bærekraft i barnehagen, videreutdanning (30 studiepoeng) tilbys som et deltidsstudium for barnehagelærere/førskolelærere for å øke fokus på praktisk arbeid med bærekraft og livsmestring. Innholdet i studiet baseres på lek i naturen og utforskning av naturfenomener. Gjennom arbeid i naturen ønsker vi å utdanne studenter som er kompetente og kritisk reflekterende i sin praksis knyttet til bærekraftig utvikling og livsmestring i barnehagen. Studiet vektlegger sider ved både rolig og spennende friluftsliv, og ser på dette i sammenheng med bærekraft og livsmestring. Undervisningssamlingene vil i hovedsak foregå utendørs i naturen for å synliggjøre sammenhengene.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
-
barns egeninitierte lek og opplevelser i naturen
-
bærekraftig utvikling i barnehagen
-
livsmestring i barnehagen
-
hvordan miljøet kan innbyd til lek, og betydningen dette har for barns utvikling
-
barns tilnærming til risiko, og verdien av risikolek for barn
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
anvende faglig kunnskap til å vurdere hvordan egen barnehage praktiserer bærekraft
-
beherske praktisk friluftsliv i barnehagen
-
beherske didaktiske metoder for å skape undring, naturopplevelser og erfaringer for barn i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan planlegge og ha en viktig rolle i å gjennomføre barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling og livsmestring
-
har innsikt i hvordan naturen kan anvendes til å jobbe med bærekraft og livsmestring i barnehagen
-
kan reflektere over egen faglig utøvelse knyttet til barns utvikling av kroppslig litterasitet og utforskertrang
Opptak
Bachelor i barnehage- / førskolelærerutdanning, eller tilsvarende utdanning på minimum 180 studiepoeng.
Det er krav om ansettelse i relevant stilling i barnehage i studietiden.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne og går over to semestre.
Innholdet i studiet baseres på lek i naturen og utforskning av naturfenomener. Gjennom arbeid i naturen ønsker vi å utdanne studenter som er kompetente og kritisk reflekterende i sin praksis knyttet til bærekraftig utvikling og livsmestring i barnehagen.
Temaer som gjennomgås:
-
Bærekraftig utvikling og livsmestring fra et barnehageperspektiv.
-
Naturen som arena for bærekraftig utvikling og livsmestring.
-
Utforskning av naturen og fenomener i naturen.
-
Det rolige og spennende friluftslivet.
-
Frilek og risikolek i naturen.
-
Naturens innbydelser til kroppslig lek og utforsking.
-
Friluftsliv og danning.
-
Kroppslig litterasitet.
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Undervisnings- og læringsformene i dette studiet vil være:
-
Faglige økter med viktig for- og etterarbeid.
-
Gruppe- og individuelle oppgaver og utviklingsarbeid i egen barnehage mellom samlingsuker
-
Uteundervisning som er knyttet til det faglige innholdet.
-
Utviklingsarbeid står sentralt, hvor studentene jobber faglig og systematisk med utvikling av egen praksis og identitet som barnehagelærer.
-
Studiet består av to obligatoriske ekskursjoner med overnatting (1 natt per tur). Reiseutgifter og kostutgifter må dekkes av den enkelte.
Studiet går over høst- og vårsemester. Hvert semester har studentene tre samlinger, hver samling på to dager. Det legges opp til egenarbeid med oppgaver mellom samlingene.
Totalt antall undervisningsdager: 12.
Arbeidsomfang
Det forventes et arbeidsomfang på om lag 800 timer i studiet. Dette inkluderer undervisningstid, arbeid i mellomperioder, veiledning, og eksamen.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha godkjent følgende arbeidskrav:
-
Minimum 80 % tilstedeværelse på undervisning.
-
Individuell utviklingsoppgave. Problemstilling presenteres på første samling. Studenten jobber med utviklingsoppgaven gjennom hele studiet.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen som tar utgangspunkt i utviklingsoppgaven.
Varighet ca. 30 minutter.
Tillatte hjelpemidler: Utviklingsoppgaven.
Eksamen vurderes etter karakterregel A-F. Ekstern sensur.
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Ingen praksis
Forsknings- og utviklingsarbeid
Både litteratur og forelesninger vil bygge på aktuell forskning på fagområdet.
Internasjonalisering
Studiet vil anvende litteratur som sammenligner den norske barnehagen med internasjonale trender.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:
-
HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer
-
Studieleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
Litteratur
Med forbehold om endringer før 1. juni.
Bøker:
-
Bergan, Veronica; Bjørndal, Kristin Emilie W. (2019) Bærekraft i praksis i barnehagen. Universitetsforlaget
-
Lundhaug T., Neegaard HR. (2013) Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Cappelen Damm AS
-
Osnes, H. (2021) Kroppslig litterasitet. Fagbokforlaget
Artikler:
-
Brussoni M., Olsen LL., Pike I., Sleet DA. (2012) Risky play and children’s safety: balancing priorities for optimal child development. Int J Environ Res Public Health, 9(9) 3134-3148.
-
Fjørtoft I. (2000) Landscape as Playscape. Learning effects from playing in a natural enviroment on motor development in children. Oslo: Norwegian University of Sport and Physical Education.
-
Gray P (2011) The decline of play and the rise of psychopathology in children and adolescents. American Journal of Play, volume 3, number 4.
-
Gray P. (2014) Risky play: why children love it and need it. Psychology Today.
-
Greve, A. (2019) Hvordan kan vi lære barn å mestre livet? I Prismet nr 1.
-
Sanderud JR., Gurholt KP. (2012) Barns nysgjerrige lek I natur – utforskende dannelse. Nordic studies in Education Vol. 34, pp. 3-20.
Jobb og videre studier
Bærekraftig utvikling og livsmestring er hovedområder i Rammeplan for barnehagen. Videreutdanningen vil kunne gi barnehagelæreren praktisk kompetanse i arbeidet med bærekraft og livsmestring i barnehagen, samt styrke barnehagelærerens evne til kritisk refleksjon over egen praksis.
Videreutdanningen vil gi studentene erfaringer med praktisk arbeid i naturen, og vil koble lek og utforsking i natur til bærekraftig utvikling og livsmestring. Videre vil studentene opparbeide trygghet og praktisk kompetanse i naturen, som igjen vil gi grunnlag for større pedagogisk overskudd overfor barna, ved lek og utforsking i naturen.
Studiet vil være en god kombinasjon med andre videreutdanninger for barnehagelærere. Barnehagens tverrfaglige natur gir mulighet til å se de ulike områdene i sammenheng.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 13.april 2021Studieplanen gjelder for
Høst 2021
Studieprogramansvarlig
HiØ VIDERE.Studieleder Alf Rolin
Studiemodell
Høst 2021
Velg studieretning for å se emner
Vår 2022
Velg studieretning for å se emner