Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Natur, livsmestring og bærekraft i barnehagen, videreutdanning (30 studiepoeng) (2021–2022)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Studiet er et betalingsstudium, ta kontakt med HiØ VIDERE www.hiof.no/videre  for nærmere informasjon.

Natur, livsmestring og bærekraft i barnehagen, videreutdanning (30 studiepoeng) tilbys som et deltidsstudium for barnehagelærere/førskolelærere for å øke fokus på praktisk arbeid med bærekraft og livsmestring. Innholdet i studiet baseres på lek i naturen og utforskning av naturfenomener. Gjennom arbeid i naturen ønsker vi å utdanne studenter som er kompetente og kritisk reflekterende i sin praksis knyttet til bærekraftig utvikling og livsmestring i barnehagen. Studiet vektlegger sider ved både rolig og spennende friluftsliv, og ser på dette i sammenheng med bærekraft og livsmestring. Undervisningssamlingene vil i hovedsak foregå utendørs i naturen for å synliggjøre sammenhengene.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • barns egeninitierte lek og opplevelser i naturen

  • bærekraftig utvikling i barnehagen

  • livsmestring i barnehagen

  • hvordan miljøet kan innbyd til lek, og betydningen dette har for barns utvikling

  • barns tilnærming til risiko, og verdien av risikolek for barn

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende faglig kunnskap til å vurdere hvordan egen barnehage praktiserer bærekraft

  • beherske praktisk friluftsliv i barnehagen

  • beherske didaktiske metoder for å skape undring, naturopplevelser og erfaringer for barn i barnehagen

 

Generell kompetanse 

Kandidaten

  • kan planlegge og ha en viktig rolle i å gjennomføre barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling og livsmestring

  • har innsikt i hvordan naturen kan anvendes til å jobbe med bærekraft og livsmestring i barnehagen

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse knyttet til barns utvikling av kroppslig litterasitet og utforskertrang

Opptak

Bachelor i barnehage- / førskolelærerutdanning, eller tilsvarende utdanning på minimum 180 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i relevant stilling i barnehage i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne og går over to semestre. 

Innholdet i studiet baseres på lek i naturen og utforskning av naturfenomener. Gjennom arbeid i naturen ønsker vi å utdanne studenter som er kompetente og kritisk reflekterende i sin praksis knyttet til bærekraftig utvikling og livsmestring i barnehagen.

Temaer som gjennomgås:

  • Bærekraftig utvikling og livsmestring fra et barnehageperspektiv.

  • Naturen som arena for bærekraftig utvikling og livsmestring.

  • Utforskning av naturen og fenomener i naturen.

  • Det rolige og spennende friluftslivet.

  • Frilek og risikolek i naturen.

  • Naturens innbydelser til kroppslig lek og utforsking.

  • Friluftsliv og danning.

  • Kroppslig litterasitet.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

 Undervisnings- og læringsformene i dette studiet vil være:

  • Faglige økter med viktig for- og etterarbeid.

  • Gruppe- og individuelle oppgaver og utviklingsarbeid i egen barnehage mellom samlingsuker

  • Uteundervisning som er knyttet til det faglige innholdet.

  • Utviklingsarbeid står sentralt, hvor studentene jobber faglig og systematisk med utvikling av egen praksis og identitet som barnehagelærer.

  • Studiet består av to obligatoriske ekskursjoner med overnatting (1 natt per tur). Reiseutgifter og kostutgifter må dekkes av den enkelte.

 

Studiet går over høst- og vårsemester. Hvert semester har studentene tre samlinger, hver samling på to dager. Det legges opp til egenarbeid med oppgaver mellom samlingene.

Totalt antall undervisningsdager: 12.

Arbeidsomfang
Det forventes et arbeidsomfang på om lag 800 timer i studiet. Dette inkluderer undervisningstid, arbeid i mellomperioder, veiledning, og eksamen.

Vurderingsformer
Arbeidskrav

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha godkjent følgende arbeidskrav:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på undervisning.

  • Individuell utviklingsoppgave. Problemstilling presenteres på første samling. Studenten jobber med utviklingsoppgaven gjennom hele studiet.

 

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen som tar utgangspunkt i utviklingsoppgaven.

Varighet ca. 30 minutter.

Tillatte hjelpemidler: Utviklingsoppgaven.

Eksamen vurderes etter karakterregel A-F. Ekstern sensur.

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen praksis

Forsknings- og utviklingsarbeid

Både litteratur og forelesninger vil bygge på aktuell forskning på fagområdet.

Internasjonalisering

Studiet vil anvende litteratur som sammenligner den norske barnehagen med internasjonale trender.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer

  • Studieleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Med forbehold om endringer før 1. juni.
Bøker:

  • Bergan, Veronica; Bjørndal, Kristin Emilie W. (2019) Bærekraft i praksis i barnehagen. Universitetsforlaget

  • Lundhaug T., Neegaard HR. (2013) Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Cappelen Damm AS

  • Osnes, H. (2021) Kroppslig litterasitet. Fagbokforlaget

 Artikler:

  • Brussoni M., Olsen LL., Pike I., Sleet DA. (2012) Risky play and children’s safety: balancing priorities for optimal child development. Int J Environ Res Public Health, 9(9) 3134-3148.

  • Fjørtoft I. (2000) Landscape as Playscape. Learning effects from playing in a natural enviroment on motor development in children. Oslo: Norwegian University of Sport and Physical Education.

  • Gray P (2011) The decline of play and the rise of psychopathology in children and adolescents. American Journal of Play, volume 3, number 4.

  • Gray P. (2014) Risky play: why children love it and need it. Psychology Today.

  • Greve, A. (2019) Hvordan kan vi lære barn å mestre livet? I Prismet nr 1.

  • Sanderud JR., Gurholt KP. (2012) Barns nysgjerrige lek I natur – utforskende dannelse. Nordic studies in Education Vol. 34, pp. 3-20.

Jobb og videre studier

Bærekraftig utvikling og livsmestring er hovedområder i Rammeplan for barnehagen. Videreutdanningen vil kunne gi barnehagelæreren praktisk kompetanse i arbeidet med bærekraft og livsmestring i barnehagen, samt styrke barnehagelærerens evne til kritisk refleksjon over egen praksis.
Videreutdanningen vil gi studentene erfaringer med praktisk arbeid i naturen, og vil koble lek og utforsking i natur til bærekraftig utvikling og livsmestring. Videre vil studentene opparbeide trygghet og praktisk kompetanse i naturen, som igjen vil gi grunnlag for større pedagogisk overskudd overfor barna, ved lek og utforsking i naturen.
Studiet vil være en god kombinasjon med andre videreutdanninger for barnehagelærere. Barnehagens tverrfaglige natur gir mulighet til å se de ulike områdene i sammenheng.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 13.april 2021

Studieplanen gjelder for

Høst 2021

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Studieleder Alf Rolin

Studiemodell

Høst 2021

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:22:53