Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Nettpedagogikk og fleksibel opplæring (30 studiepoeng) (2021–2022)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert, deltid.

Informasjon om studiet

Studiet er et oppdragsstudium for Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku).
Nettpedagogikk og fleksibel opplæring (30 studiepoeng) tilbys som deltidsstudium for lærere i skolen, undervisere i høyere utdanning og personer som jobber med opplæring og fleksibel utdanning i arbeidslivet. Studiet gir grunnlag for å utvikle kompetanseutviklingstiltak i skoler, høyere utdanning og arbeids- og næringsliv. Emnene tilbys som MOOC (Massive Open Online Courses).

Studiet har fokus på å gi grunnleggende innføring i nettpedagogikk og fleksible utdanningsformer og hvordan man kan lage ulike nettbaserte undervisningsopplegg. Det vil bli tatt i bruk ulike digitale teknologier. Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av digitale teknologier for å kunne lage fleksible og nettbaserte undervisningsopplegg med utgangspunkt i å nå målet om livslang læring. Nasjonal og internasjonal forskning peker på behovet for å kunne tilby fleksible undervisningsformer i skolen, høyere utdanning og arbeidslivet for å nå sikre relevante kompetanse for den enkelte, virksomheter og samfunnet som helhet.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • Kjenner til hovedtrekkene i forskning og teori knyttet til nettundervisning og fleksible undervisningsmetoder, herunder MOOC

  • Kjenner til utfordringene og mulighetene knyttet til design, igangsetting og drift av nettbaserte kurs og fleksible undervisningsmetoder

  • Kjenner til grunnprinsippene for god vurderingspraksis i nettkurs og fleksible undervisningsopplegg

  • Har kjennskap til personvern og bruk av opphavsrett på Internett

  • Har kjennskap til utøvelse av gode nettpedagogiske læringsstrategier for å skape sosial læring

  • Kjenner til styrker og svakheter ved ulike plattformer og digitale teknologier brukt i nettkurs og nettbaserte undervisningsopplegg, inkludert integrasjon av tredjepartsløsninger

  • Kan beskrive ulike former for evaluering og enkel læringsanalyse

 

Ferdigheter
Kandidaten

  • Kan anvende god vurderingspraksis i design og drift av nettkurs og nettbaserte under-visningsopplegg

  • Kan produsere multimodalt innhold basert på prinsipper for god læringsdesign og nett-pedagogikk

  • Kan anvende ulike kanaler for å støtte, support og veiledning knyttet til egne nettkurs og fleksible undervisningsopplegg

  • Kan sette opp et nettkurs eller fleksibelt undervisningsopplegg i ulike plattformer

  • Kan søke etter og velge ut annet analogt og digitalt læringsinnhold for gjenbruk og videre bearbeiding, samt forholde seg til opphavsrett

 

Generell kompetanse
Kandidaten

  • Kan bruke ulike metoder for innhenting av læringsdata til bruk i enkel læringsanalyse

  • Har tilegnet seg strategier for å utvikle ulike typer nettkurs og fleksible undervisningsopplegg

  • Har utviklet strategier for drift og revidering av nettkurs og fleksible undervisningsopplegg

  • Kan velge plattform etter behov og reflektere over hvorfor man har gjort dette valget

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet Nettpedagogikk og fleksibel opplæring (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng og har følgende hovedområder:

LSNPED121 Nettpedagogikk og nettundervisning:
Plattformvalg, læringsdesign, innholdsproduksjon, drift, revidering og vurdering

LSNPROD121 Praktisk produksjon av nettkurs og fleksible undervisningsopplegg:
Et emne hvor deltaker produserer et ferdig nettkurs

Detaljert informasjon om innholdet i emnene går fram av emnebeskrivelsene.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene som anvendes i studiet er praksisnære og relevante gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt og noe i gruppearbeid må påregnes. Hvert emne er bygget opp av flere moduler. Det vil være obligatoriske tester og oppgaver i hver modul. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.
Studiet er nettbasert og organiseres som MOOC.

Arbeidskrav og vurderingsformer

Det er ingen arbeidskrav knyttet til studiet.

Studentene får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgavene.

Det er individuell mappevurdering i begge emner.

Det blir gitt én karakter i hvert emne. Det benyttes både Bestått/Ikke bestått og gradert karakterskala fra A- F.

Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

Plagiatkontroll/fusk

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Ikke relevant for dette studiet.

Internasjonalisering

Ikke relevant for dette studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer

  • HiØ VIDERE og studieleder følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Studieopphold i utlandet

Ikke relevant for dette studiet.

Jobb og videre studier

Nettpedagogikk og fleksible utdanningsformer er et nytt fagfelt. Nasjonal og internasjonal forskning peker på behovet for å kunne tilby fleksible undervisningsformer i skolen, høyere utdanning og arbeidslivet for å nå sikre relevante kompetanse for den enkelte, virksomheter og samfunnet som helhet. Dermed er studiets mål viktig i forhold til å nå målet om livslang læring. Videre yrkesmuligheter vil være knyttet mot produksjon og drift av kurs- og kompetansetiltak særlig i virksomheter som legger om fra analoge samlinger til digitale løsninger. Innenfor strategisk HR ser man behovet for å digitalisere onboarding, karriereveiledning, mobilisering og kompetanseheving. Studiet vil også være aktuelt for undervisere på skole og utdanningsnivåer som en del av sin digitale praksis.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen 20. januar 2021

Studieplanen gjelder for

2021-2022

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Instituttleder Espen L. Wilberg Fagansvarlig Halvdan Haugsbakken

Studiemodell

Høst 2021

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:22:52