Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Matematikk 2: 1.-7. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2023–2024)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Halden. Deltid.

Informasjon om studiet

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger hvert semester. Studieplanen er utformet i tråd med innholdet i gjeldende læreplan for grunnskolen samt forskrift om rammeplan for grunnskolelæreutdanning for trinn 1-7

Studiet tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025. Målgruppen for studiet er lærere som underviser i grunnskolen og som ønsker å undervise i matematikk på 1.-7. trinn.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Ingen

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har

• kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen tallære, statistikk, sannsynlighetsregning og kombinatorikk
• kunnskap om den systematiske oppbyggingen av matematiske teorier innen tallære
• kunnskap om hvilken betydning lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse har for elevers læring
• kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen tall og algebra
• kunnskap om den systematiske oppbyggingen av matematiske teorier, spesielt innen plangeometri
•kunnskap knyttet til progresjonen fra pre-algebra til algebra gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen.

Ferdigheter

Kandidaten kan

• formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk emne
• bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring
• implementere enkel programmering i sin matematikkundervisning
• vurdere elevenes læring i matematikkfaget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
• arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker

Generell kompetanse

Kandidaten kan

• initiere og lede en faglig diskusjon med kolleger knyttet til å bruke digitale verktøy i matematikkundervisning basert på aktuell forskning
• initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
• reflektere over hvordan den digitale utviklingen endrer innhold og måter å arbeide med matematikkfaget på

Opptak

Bestått lærerutdanning rettet mot skole iht. kap. 14 i forskrift til opplæringslova,
og inkludert eller i tillegg Matematikk 1, eller tilsvarende utdanning på minimum 30 studiepoeng.

Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling på barnetrinnet i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Matematikk 2: 1.-7. trinn, består av to emner på 15 studiepoeng og tilbys på deltid over to semestre.

LSKMA11321 V3: Tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning 2

LSKMA11421 V4: Algebra, funksjoner og geometri

For utfyllende informasjon, se hver emnebeskrivelse.

Studiet er samlingsbasert, med tre samlinger hvert semester. Målgruppen for studiet er lærere som underviser i grunnskolen og som ønsker å undervise i matematikk på 1.-7. trinn.

Fagmetodiske problemstillinger inngår som en viktig del av studiet, som det å bruke og drøfte ulike læringsmiljøer, undervisningsmetoder, hjelpemidler, lærebøker. Studiet gjør studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk.

Elevperspektivet vil være framtredende i begge emner. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp matematisk kompetanse ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elever vanligvis utvikler matematisk forståelse, samt at lærerne evner å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevenes kunnskaper. På grunnlag av god innsikt i elevenes faglige utgangspunkt skal matematikkundervisningen gi elevene mulighet til innlevelse og den skal fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.

For utfyllende informasjon, se de to emnebeskrivelsene.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er organisert i samlinger i høst- og vårsemesteret, med tre samlinger av to til tre dager i hvert semester. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring. Mellom samlingene jobbes det med matematikkfaglige og didaktiske oppgaver. For utfyllende informasjon, se den enkelte emnebeskrivelse.

I begge emnene gis det tilbakemelding og veiledning i forbindelse med arbeidskrav. Det forventes at også studenten tar kontakt med faglærer for ved behov. 

Vurderingsformer

Det benyttes varierte vurderingsformer i studiet, noe som er i tråd med grunnskolens bruk av vurderingsformer. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Eksamen vurderes etter karakterregel A - F. Se den enkelte emnebeskrivelse for detaljert beskrivelse av vurderingsform.

Plagiatkontroll/fusk

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i studiet. Praksisnære komponenter er en integrert del av utdanningen, og studenten må ha egen undervisning parallelt med gjennomføringen av studiet. Se opptakskrav og emnebeskrivelser.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studieprogrammet vil være forskningsbasert, ved bruk av nyere faglitteratur, og bidra til at studenten får oppdatert kunnskap innen fagområdet. Gjennom arbeidskravene vil studentene bli engasjert i utviklingsarbeid.

Internasjonalisering

Det benyttes både norsk og internasjonal faglitteratur.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

• HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.

• Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.


I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Litteraturlister fremgår av emnebeskrivelser, og kan bli oppdatert før semesterstart.

Jobb og videre studier

Matematikk er et fagområde med mange bruksmuligheter. Det anvendes i stor grad på mange arbeidsplasser, og kan tilpasses et bredt fagfelt. Yrkesmulighetene er gode, da skolen har behov for lærere som fyller kravene for å undervise i matematikk.

Ønsker du ytterligere kompetanse i matematikk, kan du søke på master i matematikkdidaktikk ved UH-institusjoner som tilbyr dette.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, Fakultet for lærerutdanninger og språk, 22.12.2020

Studieplanen er revidert

Prodekan utdanning Kjersti Berggraf Jacobssen 12.12.2022.

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2023-2024

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Prodekan utdanning Kjersti Berggraf.

Studiemodell

Høst 2023

Matematikk 2: 1.-7. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng)

  • LSKMA11321 V3: Tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning 2 Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Matematikk 2: 1.-7. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng)

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:31