Studieplan for Matematikk 2: 1.-7. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng) (2022–2023)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Halden. Deltid.
Informasjon om studiet
Studiet er samlingsbasert med tre samlinger hvert semester.
• Studieplanen er utformet i tråd med innholdet i gjeldende læreplan for grunnskolen samt forskrift om rammeplan for grunnskolelæreutdanning for trinn 1-7 https://lovdata.no/forskrift/2016-06-07-860
• Studiet tar utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategiplan Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025.
Målgruppen for studiet er lærere som underviser i grunnskolen og som ønsker å undervise i matematikk på 1.-7. trinn.
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Ingen
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
• kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen tallære, statistikk, sannsynlighetsregning og kombinatorikk
• kunnskap om den systematiske oppbyggingen av matematiske teorier innen tallære
• kunnskap om hvilken betydning lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse har for elevers læring
• kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen tall og algebra
• kunnskap om den systematiske oppbyggingen av matematiske teorier, spesielt innen plangeometri
•kunnskap knyttet til progresjonen fra pre-algebra til algebra gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen.
Ferdigheter
Kandidaten kan
• formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk emne
• bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring
• implementere enkel programmering i sin matematikkundervisning
• vurdere elevenes læring i matematikkfaget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
• arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
Generell kompetanse
Kandidaten kan
• initiere og lede en faglig diskusjon med kolleger knyttet til å bruke digitale verktøy i matematikkundervisning basert på aktuell forskning
• initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
• reflektere over hvordan den digitale utviklingen endrer innhold og måter å arbeide med matematikkfaget på
Opptak
Bestått lærerutdanning rettet mot skole iht. kap. 14 i forskrift til opplæringslova,
og inkludert eller i tillegg Matematikk 1, eller tilsvarende utdanning på minimum 30 studiepoeng.
Det er krav om ansettelse i undervisningsstilling på barnetrinnet i studietiden.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Matematikk 2: 1.-7. trinn, består av to emner på 15 studiepoeng og tilbys på deltid over to semestre.
LSKMA11321 V3: Tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning 2
LSKMA11421 V4: Algebra, funksjoner og geometri
For utfyllende informasjon, se hver emnebeskrivelse.
Studiet er samlingsbasert, med tre samlinger hvert semester. Målgruppen for studiet er lærere som underviser i grunnskolen og som ønsker å undervise i matematikk på 1.-7. trinn.
Fagmetodiske problemstillinger inngår som en viktig del av studiet, som det å bruke og drøfte ulike læringsmiljøer, undervisningsmetoder, hjelpemidler, lærebøker. Studiet gjør studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk.
Elevperspektivet vil være framtredende i begge emner. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp matematisk kompetanse ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elever vanligvis utvikler matematisk forståelse, samt at lærerne evner å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevenes kunnskaper. På grunnlag av god innsikt i elevenes faglige utgangspunkt skal matematikkundervisningen gi elevene mulighet til innlevelse og den skal fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.
For utfyllende informasjon, se de to emnebeskrivelsene.
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert i samlinger i høst- og vårsemesteret, med tre samlinger av to til tre dager i hvert semester. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring. Mellom samlingene jobbes det med matematikkfaglige og didaktiske oppgaver. For utfyllende informasjon, se den enkelte emnebeskrivelse.
I begge emnene gis det tilbakemelding og veiledning i forbindelse med arbeidskrav. Det forventes at også studenten tar kontakt med faglærer for ved behov.
Vurderingsformer
Det benyttes varierte vurderingsformer i studiet, noe som er i tråd med grunnskolens bruk av vurderingsformer. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Eksamen vurderes etter karakterregel A - F. Se den enkelte emnebeskrivelse for detaljert beskrivelse av vurderingsform.
Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i studiet. Praksisnære komponenter er en integrert del av utdanningen, og studenten må ha egen undervisning parallelt med gjennomføringen av studiet. Se opptakskrav og emnebeskrivelser.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisningen i studieprogrammet vil være forskningsbasert, ved bruk av nyere faglitteratur, og bidra til at studenten får oppdatert kunnskap innen fagområdet. Gjennom arbeidskravene vil studentene bli engasjert i utviklingsarbeid.
Internasjonalisering
Det benyttes både norsk og internasjonal faglitteratur.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av tilbakemelding fra studentene. Evaluering blir gjennomført i samsvar med høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.
Litteratur
Litteraturlister fremgår av emnebeskrivelser, og kan bli oppdatert før semesterstart.
Jobb og videre studier
Matematikk er et fagområde med mange bruksmuligheter. Det anvendes i stor grad på mange arbeidsplasser, og kan tilpasses et bredt fagfelt. Yrkesmulighetene er gode, da skolen har behov for lærere som fyller kravene for å undervise i matematikk.
Ønsker du ytterligere kompetanse i matematikk, kan du søke på master i matematikkdidaktikk ved UH-institusjoner som tilbyr dette.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, Avdeling for lærerutdanning, 22.12.2020Studieplanen er revidert
Instituttleder Jarl Hagen 11.01.2022.
Studieplanen gjelder for
Studieåret 2022-2023
Studieprogramansvarlig
HiØ VIDERE.Prodekan Kjersti Berggraf Jacobsen og høgskolelektor Audun Rojahn Olafsen.
Studiemodell
Høst 2022
Matematikk 2: 1.-7. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng)
- LSKMA11321 V3: Tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning 2 Emneside mangler 15 stp
Velg studieretning for å se emner
Vår 2023
Matematikk 2: 1.-7. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng)
- LSKMA11421 V4: Algebra, funksjoner og geometri 2 Emneside mangler 15 stp
Velg studieretning for å se emner